Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4493 ggr
alexanderm
2010-05-03 15:23

Asiatisk kokbok

Kan någon tipsa om en bra asiatisk kokbok på svenska. Jag har länge varit intresserad av matlagning men aldrig lagat speciellt mycket asiatiskt så nu är det dags att börja!

Annons:
DesK
2010-05-03 18:42
#1

Stora Asiatiska kokboken är en trevlig och inspirerande kokbok som jag har sett nyligen i bokhandeln. Jag har en lite äldre upplaga av den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2010-05-04 10:29
#2

Stora Asiatiska kokboken (Köneman) är som DesK säger en mycket trevlig kokbok med lite av varje från många länder.

Köneman har också givit ut en bok som heter "Sydostasiatiska specialiteter - en kulinarisk resa genom Singapore, Malaysia och Indonesien" som jag tycker är mycket bra. Där finns inte bara recept utan även kuriosa runtom ingredienserna och matvanorna. (Köneman Verlagsgesellschaft, ISBN 3-8290-4693-6)

Det Thailändska Köket - Thai Taan" av Fredrik Liljeblad och Kjell Fornander" tycker jag ger en fin bild av den thailändska maten. (Prisma, ISBN 91-518-3542-8)

En av mina favoriter är "Det kinesiska köket" av Liu Zihua och Uli Franz med typiska recept från de fyra mest kända regionerna. Även den med kuriosa om historia och matvanor. Här snackar vi riktig mat som man äter den i Kina och inte den konstiga version som man får på kinarestauranger här i Sverige. (ICA Bokförlag)

alexanderm
2010-05-04 17:00
#3

Tack för tipsen!

Jag såg 'Stora Asiatiska kokboken' i den lokala bokhandeln och bläddrade lite i den men kunde inte bestämma mig…

Ska kolla in dom andra också, såg dom inte i affären men de kanske finns på bokus.com

/A

alexanderm
2010-05-05 10:25
#4

Beställde 'Stora Asiatiska kokboken' och 'Sydostasiatiska specialiteter' från Adlibris idag. Fick även bli 'Bröd från Brunkebergs Bageri' av Heléne Johansson som jag har hört mycket gott om.

/A

MaMaMade
2010-05-05 13:23
#5

Hoppas att du blir nöjd! Glad

Upp till toppen
Annons: