Annons:
Etikettmatprat
Läst 2832 ggr
Bergspuman
2010-05-04 22:14

Smörrebröd och pölser, pillede rejer

Vart har vi hamnat nu tro?

Jo, i landet Gemyt, Inga förbud och där man går på Kro.

Jag är en beundrarinna av danskarnas fantastiska smörgåsar. Små konstverk: snyggt tillskurna fyrkanter, inte bara av ljust intetsägande bröd, utan av mustigt, hållbart och mörkare bröd. Rejält med pålägg. Drivor av grönsaker. Varje smörgås är en liten måltid i sig!

Och det underbara i att veta att korvarna faktiskt är RÖDA!

En dansk fläskstek med rödkål går inte heller av för hackor.

Apropå hacka: Hakkeböf är ju sanslöst gott.

Annons:
[Tassy]
2010-05-04 22:25
#1

Åh mums, nu blev jag nostalgisk!

Hakkeböf är väldans gott och åts flitigt när jag bodde i dk.

Att gå ut kl 06 på morgonen och lufsa till bageriet och få rykande varmt färskt nybakt bröd var också en himmelsk upplevelse. Choklad brukar man ha som pålägg också, var skeptisk först, men mums så gott det var!

Pölser tar jag dock inte i med tång, man behöver bara se till ryktet så förstår ni varför. Korven duger inte ens som hundmat Obestämd

Jensen's beefhouse lagar himmelsk dansk mat också, ifall man snubblar förbi på ett besök!

DesK
2010-05-04 23:18
#2

Danska smörrebröd är oftast himmelska! Ida Davidsesn är världsberömda. Precis som Tassy och Du säger så finns det massor av god Dansk mat. Deras röde Pölser och andra lika rödfärgade charkuterier avstår jag dock helst från. Smaken är ju fårskallig Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hovgarden
2010-05-11 22:10
#3

ett par kilometer från mig finns en tjej som gör smörrebröd ute på landet :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Honestyisdead
2010-05-11 22:46
#4

Den danska ketchupen med röd pölse :)
Det ska man äta vid hamnkanten i Helsingör, med en pilsner i handen :)

Maria
2010-05-11 23:50
#5

En god rödspätta i Danmark går heller inte av för hackor, gärna med "en lille" till som Gammeldansk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: