Annons:
Etikettmatprat
Läst 2145 ggr
storost
5/7/10, 3:45 PM

EUROPA - Schweiz

Känner ni till schweiziska rätter? Har ni ätit sådana? Vilken?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[Tassy]
5/7/10, 4:18 PM
#1

Det enda jag känner till är godis som min tyskalärare bjöd klassen på en gång Tungan ute Har ingen aning om hur den schweiziska matkulturen ser ut.

Bergspuman
5/7/10, 4:43 PM
#2

Rösti är en klassiker, det har jag ätit när jag sist var i Schweiz - Aarau. Gott! Men det är drygt 25 år sedan jag var där, minns inte så mycket tyvärr.

DesK
5/7/10, 7:59 PM
#3

Som barn var jag minst en gång om året i Österrike och bodde på ett hotel som ägdes av vänner till oss som var schweizare. Där serverades gemskött både torkat och tillagat som gryta, rådjurssadel, raclette, Berner Platte, många fina och goda ostar, om jag inte minns fel kommer väl marängen ursprungligen från Schweiz, sedan får vi ju inte glömma Schweizisk choklad Tungan ute

Storost vad skiljer en Berner Platte från en tysk Kallte Platte, förutom att det som finns på ska vara tillverkat i respektive land?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
5/7/10, 11:33 PM
#4

En tysk kalte Platte är allt möjligt kallt fingerfood och Berner Platte är kassler, rökt späck, tunga, korv, sidfläsk, surkål och potatis och grönsaker.

OK då, det finns olika typer av ostfondue, chokladfondue, nudelgratin (älplermakaronen), cordon bleu (schnitzel fylld med ost och skinka), strimmlad kalvkött med rösti (zürcher Geschnetzeltes), olika ostpaj. Om ni vill, då kan jag lägga upp några recepter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
5/7/10, 11:36 PM
#5

Aha det är alltså jag som blandar samman dessa 2 Glad Gott är det i alla fall! Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
5/7/10, 11:46 PM
#6

aha, raclette har jag ju ätit Glad

Annons:
Åsa S
5/8/10, 1:31 AM
#7

Marängsviss

Fast enligt ett matprogram med Verner Vögeli som ju var född i Schweiz så består den äkta schweiziska varianten bara av 2maränger med grädde emellan (ingen glass, ingen chokladsås och liknande)

storost
5/8/10, 12:48 PM
#8

Maräng tycker jag personligen inte om, men marängen utväcklades i Schweiz på 1600 talet och det stämmer att maräng ursprungligen var "torkad" hårdvispad äggvita med socker och vispad grädde i mellan.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Elshira
5/11/10, 5:41 PM
#9

Snitseln (stavningen? Skrattande är väll deras uppfinning?

Annars föredrar jag deras choklad Cool

Hakuna matata!

DesK
5/11/10, 6:15 PM
#10

Nja schnitzeln är ursprungligen från Wien alltså från Österrike.

Den schweiziska chokladen är god Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
5/19/10, 5:01 PM
#11

Nä, chokladen från schweiz är inte längre god, den är bara söt.Obestämd För ungefär 30 år sen, då var den verkligen god.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
5/19/10, 5:06 PM
#12

Jisses var det SÅ länge sen jag åt Schweizisk choklad! Förvånad Bara att inse att man börjar bli gammal Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: