Veggo Vegetariskt

Fänkål

2010-05-14 13:19 #0 av: Bergspuman

Romarna uppskattade fänkål mycket.

Jag lärde mig gilla den grönsaken genom en väldigt bra vegetarisk lunchrestaurang i Uppsala som jag gick till ofta under 1980-talet. De hade en italiensk kock och en himmelskt god fänkålsgratäng.

(Jag var vegetarian 1985-1986)

Gillar du fänkål?

Anmäl
2010-05-14 13:48 #1 av: DesK

Fänkål är underbart gott, jag har den med i min variant av ugnsrostade grönsaker Tungan ute

Anmäl
2010-05-14 13:52 #2 av: Maria

Jag älskar fänkål men min man är mindre roadObestämd

En krispig sallad där fänkålen har fått ligga på is är underbart och precis som DesK skriver ugnsrostad.

Vansinnigt gott till fisk är också lättförvälld fänkål med citronsmörTungan ute

/Maria

Anmäl
2010-05-14 16:52 #3 av: MaMaMade

...eller kokt i grädde! Krispig, tunnt skivad knölfänkål i potatissallad är gott. Har ett recept där det ingår dragon i salladen men tar ofta fänkål när jag har lagomt stora i trädgårdslandet...*namnam*!

Anmäl
2010-05-14 17:43 #4 av: Hera

När man steker en hel kyckling är det jättegott med fänkjål i den. Och till fisk.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2010-05-16 02:28 #5 av: [Tassy]

Urka, inte min grej Flört åt en gång, magen packade ihop totalt. Sen dess "smakar det magplågor".

Anmäl
2010-05-18 16:36 #6 av: asvensso

Härligt med fänkål i fisksoppa med saffran till exempel eller en råkostsallad med fänkål och lite dressing.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.