Annons:
Etikettmatprat
Läst 1687 ggr
[Tassy]
2010-05-17 21:03

Koka potatis

Har en vild diskussion med killen just nu angående potatiskokning haha!

Han är ruggigt bortskämd med att alltid få färdigskalad potatis på tallriken, så han kan inte skala potatis ens, något jag lärde mig från det jag började äta mat själv som liten.

Hur gör du när du kokar potatis? Kokar du med eller utan skal?

Annons:
[Tassy]
2010-05-17 21:04
#1

Jag gör olika, men oftast behåller jag skalet på. Då håller potatisen bättre om man vill spara till senare.

Bergspuman
2010-05-17 21:08
#2

Det beror på vilken slags potatisrätt jag lagar!

* Potatismos: Skalad potatis.

* Potatissallad på färskpotatis: Behåller skalen, men skrapar dem.

* Ugnsstekt potatis i strimlor: Behåller skalen på.

* Ugnsbakad hel potatis: Behåller skalen på.

* Min hemmagjorda rösti, fast med tunt skivad potatis: Skalad potatis.

Och så vidare.

DesK
2010-05-17 21:11
#3

Förr hade jag alltid skalet på av 2 anledningar: 1 Jag är lat 2 Det mesta av näringen sägs sitts precis under skalet.

Numera lever jag tillsammans med en man som absolut ska ha skalad potatis på bordet, så numera råskalas potatisen här. Okej han skalar oftast potatisen, så jag slipper Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2010-05-17 21:56
#4

Köper potatis med tunnt skal, så jag skalar inte. Bara tvättar. Äter skalet gör jag också. Glad

Fast om det ska bli potatismos så skalar jag.

Bergspuman
2010-05-17 22:03
#5

#4 Visst är det gott med skal? Jag älskar skalet som blir när man bakat potatisen, det äter jag alltid upp, smakar som chips!

[Tassy]
2010-05-17 22:10
#6

#4, 5

Håller med er, mums!

Annons:
DesK
2010-05-17 22:22
#7

Kan berätta att en av matattraktionerna på vattenfestivalerna i Stockholm var just friterade potatisskal Tungan ute Jag instämmer jag gillar också potatisskalen Tungan ute men tyvärr inte käre sambon Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnneN
2010-05-18 00:25
#8

Vanlig potatis skalar jag innan, enda skälet till det är att jag har jätt att bränna mig då jag skalar varm potatis.

Färskpotatis skalas aldrig för där är skalet så tunnt så att det är gott.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2010-05-18 01:35
#9

Vanlig potatis skalar vi alltid. Hatar att sitta och pilla med potatisskal när maten är klar, då vill jag äta bums och inte sitta och kladda och greja Tungan ute 

Färskpotatis tvättar vi bara.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

storost
2010-05-19 17:13
#10

Vi kokar potatis alltid med skal på.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sovgott
2010-05-19 23:10
#11

Min mamma kokade alltid potatis med skalet på så det är jag van vid. Men sen träffade jag min sambo (som alltid fick potatis som skalades innan den kokades) så numera skalar vi potatisen innan vi kokar den.

Färskpotatis brukar vi skrubba och tvätta, inte skala.

KimE
2010-05-20 11:45
#12

Näringen håller sig bättre i potatisen om den kokas med skalet på.

MaMaMade
2010-05-21 16:15
#13

Kokas oftast med skalet på. Ibland skalar vi, särskilt om det ska ätas kokt potatis till nåt som inte blir gott om det får stå/måste värmas upp om allt inte är färdigt exakt i rätt minut. Tycker att potatisen blir så blöt och "lös" om man kokar utan skal. Dessutom sitter ju det nyttiga strax under skalet. Oftast steker Guben potatisen då det är det som går lättast i ungarna och då skalar och förväller han den lätt först. Nypotatis äter vi med skal, kokad som stekt. Men höstpotatisen får oftast skorv på skalet och det vill jag inte äta.

Annons:
dolfen
2010-05-21 19:03
#14

Skalar vanlig. Skrapar färsk.

Om potatisen läggs ner i kokande vatten, stannar mer nyttigheter kvar i potatisen.

Tom-B
2010-05-21 23:24
#15

Röstade för "Skalad potatis".

Men så läste jag #2. Och det är ju faktiskt nåt ditåt jag gör.

Färskpotatis skall bara borstad. Det gör jag med nagelborste. Blir något lite skal kvar så gör det inget.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: