Annons:
Etikettsallader
Läst 2800 ggr
Elshira
5/11/10, 5:56 PM

Pizzasallad?

Jag älskar pizzasallad, men den man brukar få på resturanger /skolmatsalen brukar vara så smaklös och bara smaka "tråkig vitkål" (tycker inte om vitkålen i sig).

Men den man brukar kunna köpa på pizzaresturanger är så himla god (säkert väldigt onyttig med), men har någon ett recept som liknar dessa så skulle jag gärna vilja ha det!

Det vill säga inte "vitkål med svartpeppar" utan inlagda i spadet så de blir lite mjuka (ej "mosade") och är ganska så sötsyrligt.

Hoppas någon kan hjälpa mig då jag fullkomligt älskar detta men inte har den blekaste hur man gör detta!

Hakuna matata!

Annons:
Maria
5/11/10, 6:12 PM
#1

Här kommer ett receptGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
5/11/10, 6:33 PM
#2

Börja med att strimla cirka ett halvt vitkålshuvud. Lägg kålen i en bunke och "stampa" på den med knytnäven eller potatisstöt tills den vätskar sig. (Man kan istället hälla över kokande vatten och sila av det efter någon minut, men då förstörs rätt mycket av vitaminerna i kålen) blanda cirka en kapsyl äkta ättika med några deciliter vatten och några matskedar socker. Du får smaka av så att du får lagom syrlighet och sötma. Rör tills sockret löst upp sig, tillsätt sedan salt, nymalen svartpeppar och olivolja. Häll över kålen och täck bunken med lock och låt gärna stå i någon timme innan du ska äta. Denna grundsallad håller upp till en vecka i bunke med lock i kylen. Strimlad röd paprika är gott i salladen, men försämrar hållbarheten lite. Receptskissen har jag fått av en pizzabagare Glad Personligen föredrar jag denna sallad utan tillsatt socker, men jag förstår att många uppskattar lite sötma i den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hovgarden
5/11/10, 10:02 PM
#3

När vi gjorde pizza sallad på pizzerian där jag jobbade så gnuggade vi salladen med oljan, ättikan och krydorna så det skulle få smak ordentligt. Inget socker tillsatte vi. På pizzerian där vi annars äter nu kan salladen i bland vara för färsk och ognuggad eller vad man ska säja, den är väldigt hård och torr :P

*gud jag är så pizza sugen idag!*

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Upp till toppen
Annons: