Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 4981 ggr
Bergspuman
2010-05-26 20:35

Järnrik mat

Något som aktualiserats för mig på sistone, eftersom jag återigen har konstarerats ha taskiga järnvärden (Ferritin)!

Förra året låg det på 5,5 när minimum är 10 och upp till 90 för kvinnor. Då mådde jag inte alls bra. Trött trött trött. Orkeslös. Flåsig. Huvudvärk.

Efter ca 1 års knaprande av Hemofer, högsta dosen, har jag fått upp det till 8, men det är alltså fortfarande lågt. Ny omgång tabletter. Pust!

Samt att jag nu måste bli en rejäl köttätare. Och äta i övrigt mycket järnrik mat.

Köpte ett kilo nötfärs igår och grytbitar. Frysen full med broccoli.

Gillar lever, men tyvärr avskyr jag blodmat som blodpudding och liknande.

Någon som har tips på bra sammansatta järnrika måltider? Behöver lite nya infallsvinklar nu.

Annons:
[Tassy]
2010-05-26 20:43
#1

Det är även viktigt att kika på hjälpämnen, vilken mat underlättar för din kropp att ta upp det järn du äter?

Jag minns tyvärr inte alls vilken typ av mat det gäller, men jag har för mig att jordgubbar ska vara bra? Eller så skulle man passa sig för dem.. hm Skäms google?

Bergspuman
2010-05-26 20:44
#2

Jo, det har jag viss koll på. Tillagar man t ex kött i järngryta, fungerar krossade tomater som syra som bidrar till järnupptag. Gröna bladgrönsaker ska ätas med något C-vitaminrikt. Osv.

DesK
2010-05-26 23:04
#3

Eftersom du gillar lever kan du "frossa i" lever med bacontopping Flört Det vill säga du steker den lever du har och knapersteker bacon, sedan lägger du baconet på levern och till deta äter du exempelvis ångad broccoli Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-05-27 10:06
#4

Jag lästa tidigare att man ska äta också fullkornsädeslag. Bäst skulle vara havre och hirs. Men till vegetariskt järnrik livsmedel skulle man förbättra "upptagande" (vet inte om man säger så) när man har vitamin c till.

Jag vet faktiskt inte om du bakar bröd, men ett försök kan vara att baka bröd med 10 till 20 % fullkornshavremjöl i. Sen kan man dricka ett glas vatten till maten med lime eller citronsaft i.Glad

Skrädmjölbullar receptet kan vara ett tipps.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Asta]
2010-05-27 14:15
#5

Jag har tvärtomproblemet. Jag ska inte äta för mycket järn eftersom min kropp inte släpper ifrån sig järn utan samlar på det istället. Så jag ger dig tvärtområd i förhållande till de jag fått.Glad

Du ska se till att INTE dricka kaffe eller te efter maten, men det känner du säkert till. Kaffet försvårar järnupptaget från maten. Helst inte dricka mjölk samtidigt som du äter något järnrikt. Inte heller käka choklad direkt efteråt.

C-vitaminintag samtidigt underlättar järnintaget. Inte bara med gröna bladväxter utan all form av järnintag.

Bönor och ärtor är också relativt rika på järn.

Jordgubbar är något av det mest järnrika som finns - ska helst inte jag äta för mycket t.ex. Väldigt bra för dig eftersom de också innehåller mycket C-vitaminer.

dolfen
2010-05-28 21:53
#6

Har för mig att paprika ska innehålla järn.

Annons:
pyromanen
2010-07-11 00:18
#7

Kycklinglever, stekas i smör kanske ihop med lite lök och sen när det är i princip klart på med ett par strimlade paprikor i olika färger, salt, peppar och kanske lite grädde och råris till. då får du järnet från levern och c-vitaminet från paprikan och kycklinglever är ju lite mild och fin i smaken som variation från annan lever kanske (mums nu blev jag hungrig Tungan ute

pyromanen
2010-07-11 00:18
#8

Jo, och blåbär förresten!  Är ju säsong nu snart…

Upp till toppen
Annons: