Annons:
Etiketterdryckerövrigt
Läst 5780 ggr
Bergspuman
2010-05-26 20:32

Mjölkens vara eller inte vara

Här i Skandinavien är en stor del av befolkningen utrustade med förmågan att bryta ner laktos. Till skillnad mot många andra människor runt om i världen.

Det här anlaget tror forskarna kommer från ett jordbrukande folk som slog sig ner här i Skandinavien, långt senare än den tidigare jägarbefolkningen.

Jag läste en artikel för inte så länge sedan just om hur man jämfört olika DNA och kommit fram till att svenskarnas förfäder snarare är jordbruksfolket, än jägarstammen.

Jag har slutat DRICKA ren mjölk för länge sedan, men använder den gärna i varm choklad, te eller kanske bakverk och liknande.

Yoghurtfrukost kan jag ta på somrarna när det är varmt, men annars äter jag inte fil eller yoghurt.

Vad för slags mjölkprodukter gillar du och hur använder du dem?

Annons:
[Tassy]
2010-05-26 20:45
#1

Jag äter en del mjölkmat, men dricker inte mjölk annat än i milkshake och choklad. Vanliga mjölkrätter jag äter är mjölkstuvade makaroner, pannkaka och yoghurt.

Är inte förtjust i grädde, creme fraiche och liknande, så det blir inte så ofta.

Maria
2010-05-27 00:01
#2

Dricker aldrig mjölk men använder den i matlagning där det behövs. Använder gärna grädde och creme fraiche i såser och annat. Gillar vissa sorters youghurt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

storost
2010-05-27 10:10
#3

Vi äter delvis turkisk eller grekisk yoghurt, men mycket smör, feta ostar, crème fraiche och färskt ost. Sen mjölk dricker vi aldrig och använder den inte heller i matlagning. Istället har vi vispgrädde.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

SaraC
2010-05-27 16:07
#4

Oj, det blir nog ett långt svar om jag ska räkna upp eftersom jag gillar och dricker mjölk som den är och tycker om och använder de flesta mjölkprodukter på olika sätt Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Honestyisdead
2010-05-27 17:35
#5

Älskar att dricka iskall mjölk. Dricker flera lite per vecka.

Grädde använder jag i såser, annars använder jag inte mycket mer.

Chestnut
2010-05-27 17:42
#6

Jag håller på och utreds för laktosintolerans och ska därför utesluta laktos-haltiga produkter i två veckor. Har aldrig varit ett större fan av mjölk att dricka, möjligen lite youghurt på morgonen med flingor. Men nu inser jag hur man stoppar in mjölk i allt! Obestämd Creme fraiche eller mjölkredning i maten, grädde, smör på smörgåsen…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Ellenfyrkant
2010-05-27 18:03
#7

Jag dricker en hel del mjölk, ofta till flera måltider om dagen. Äter det även i mat och "allt" vad det nu förekommer i.

Mvh Ellenfyrkant

[Asta]
2010-05-28 15:12
#8

Jag dricker lite mjölk, mest i kaffet. Dock kan det ibland vara gott med mjölk till vissa maträtter. Riktig köttsoppa t.ex. är det gott med mjölk till och säkert något annat också.

I övrigt så använder vi nog de flesta mjölkprodukter jag kan komma på. Inte alla varianter hela tiden, men över tiden så använder vi nog de flesta.

Fil och youghurt av olika slag, Creme fraiche, grädde, gräddfil, smör, ost med mera med mera

DEMNJA
2010-05-29 18:16
#9

Här hemma är vi nog en mjölkälskande familj! Det går nog åt 1½-2 liter här om dagen (vi är 2 vuxna och en 6 åring) lite beroende på vad vi äter till frukost, om vi äter lunch hemma eller ej och så vidare.

Jag dricker helst mjölk till alla måltider förutom till exempelvis grillat, tacos och annat som det gärna dricks läsk till. Till frukost äter jag oftast mjölk och smörgås eller fil och flingor. Yoghurt går också även om jag föredrar vanlig fil. Dricker jag te har jag mjölk i.

Till själva matlagningen används mjölk också, men oftare grädde eller creme fraiche.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

AnneN
2010-05-31 02:23
#10

Dricker mer än gärna mjölk, äter fil, yoghurt, med mera använder grädde och creme fraich till matlagning. Ja jag vet inte vad jag skulle göra utan alla mejeriprodukter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sigriiid
2010-06-02 16:47
#11

Jag går i perioder med mjölkdrickandet och just nu är jag galen i mjölk! Hade det inte varit så jobbigt att bära hem det så hade jag nog fått i mig en liter om dagen Tungan ute Nu blir det vanligt 1-2 glas till middagen bara samt ett glas till skollunchen. Mjölk till pannkaka är ju fantastiskt gott och även till köttgryta som nämndes här ovan.

Matlagningsgrädde använder jag flitigt i köket samt även ost. Fil äter jag gärna på morgonen men yoghurt är inget jag gillar i någon större utsträckning.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

DesK
2010-06-06 21:47
#12

Här dricker vi i stort sett ingen mjölk, men vi äter gärna yoghurt och använder crème fraîche och vispgrädde. Yngsta dotterns och min mage klarar inte att dricka mjölk tyvärr. Vi kan heller inte ätamat lagad med mycket mjölk för ofta. Däremot går det bra med de syrade mjölkprodukterna och ost av alla slag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnnaFagerell
2010-06-20 19:10
#13

Tyvärr är både jag och mina barn känsliga för ren mjölk. Det är proteinet i mjölken vi inte tål. Men jag använder mjölk i matlagning för då försvinner de flesta av proteinerna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Tarja
2010-06-20 20:14
#14

Jag älskar att dricka mjölk, godare dryck finns nästan inte. Trots att jag är den enda i familjen som gillar och kan dricka mjölk så går det åt en hel del.

I matlagningen använder jag mycket turkisk yoghurt och grädde. Tidigare använde jag dock mer créme fraiche och matlagningsyoghurt, men tycker att den turkiska yoghurten är bättre.

pyromanen
2010-07-09 21:58
#15

Dricker inte mjölk men använder i matlagning. Älskar grädde både i mat och efterrätter. Smör är jättegott och det äter jag ganska mycket av varje dag.  Älskar goda ostar (Västerbotten, Allerum präst, brie mm, vissa blåmögeloster) men sätter inte i mig någa större kvantiteter. Sura mjölkprodukter kan jag inte äta, är inte alls kräsen av mig utan i stort sett allätare, men sura mjölkprodukter kan jag inte med.

Tycker det är lite skrämmande det med att mjölk numera till stor del kommer från dräktiga kor och därför innehåller hormoner som eventuellt är medverkande till att tjejer idag kommer tidigare i puberteten. Fast har inte ändrat mina (eller barnens) matvanor för det.

AnnaFagerell
2010-07-09 22:44
#16

#15 Alltså för att en ko över huvud taget ska producera mjölk måste hon få en kalv om året…  Har aldrig hört att hormoner går från mjölken till människan pga att kossan är dräktig

Medarbetare på djurskydd.ifokus

pyromanen
2010-07-10 00:35
#17

#16. Det som är skillnaden idag med mer intensiv produktion jämfört med hur det var förr är att kon görs dräktig igen under sin mjökningsperiod från förra kalven.  Förr lät man kon gå i "sin", den slutade mjölka och därefter betäcktes den pånytt, den var alltså¨inte dräktig samtidig som den mjölkade.

AnnaFagerell
2010-07-10 10:24
#18

#17 Då mjölkade den bara 10 månader och sen var den sint innan den blev betäckt och under hela dräktigheten. Det finns ingen som helst lönsamhet i det och frågan är hur långt tillbaka i tiden du måste komma… Idag betäcks kossan 2-4 månader efter kalvningen och sen sinas hon en tid innan kalvningen. Men snacket om skadliga hormoner får du nog bevisa

Medarbetare på djurskydd.ifokus

pyromanen
2010-07-10 11:03
#19

50-talet (blev betäckta mot slutet på mjölkningsperioden, det gick inte ens att få dom dräktiga tidigare), så det är inte så hemskt länge sedan. Man har lyckats så bra med avelsarbetet att man numera kan få kossorna dräktiga såpass snabbt igen och samtidigt producera mycket mer.  Jämfört med 50-talet nästan en 3-dubbling av mjölkmängden per kossa.

Bevisa att hormoner i mjölken från dräktiga kor är skadlig för människor kan jag självklart inte eftersom forskningen just påbörjats och det än så länge bara är en hypotes.  Att det är andra hormoner i mjölken från dräktiga kor är därmot sant.  Jag ska försöka leta upp lite mer information om detta/ lite källor. Det var till exempel uppe på ett program på kunskapskanalen nyss - återkommer

AnnaFagerell
2010-07-10 11:08
#20

#19 fruktansvärt mycket hinner hända med allt på 60 år! Det var ju heller kanske inte den pressen ekonomiskt, att hålla en ko idag kostar betydligt mycket mer, på ett annat vis.

Egentligen är det ju så att det är bara människan i hela djurriket som dricker mjölk som ungdom och vuxen. Inga djur som är äldre än små ungar dricker mjölk. Man kan ju fråga sej då om det inte har med detta att göra om nu hormonerna styr pubertet och så vidare. Det är inte normalt att pimpla 2 liter mjölk varje dag, för en tonåring.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
pyromanen
2010-07-10 11:31
#21

googlade runt lite… Det mesta handlar om antingen cancer eller diabetes.

t.ex. http://hghwatch.com/cancer.html

scrolla ner till "science news", "scientists find a soup…."

#20, du har ju helt rätt i det med ekonomin.  Idag har mjölkbönder nästan undantagslöst flera miljoner i lån på byggnader, mjölkningsrobottar med mera och mycket tight ekonomi. Massor har lagt av.  Senaste året är det många som inte kunnat ta ut någon lön alls, trots arbete 365 dagar om året.  Så inte gnäller jag på mjölkbönderna inte!  Vi borde nog gnälla på för låga priser istället…

Tom-B
2010-07-10 11:33
#22

Jag dricker mjölk varje dag, då det finns hemma i kylen (vilket inte alltid är fallet).

Eftersom jag tål mjölk alldeles utmärkt, ser jag mjölk som en viktig kalkkälla för mig och andra medelålders och äldre kvinnor och män.

Vill undvika bryta lårbenshalsen!

Huruvida mjölkens innehåll ändras vid dräktighet kan ju vara ett intressant spörsmål. Ser fram emot närmare förklaring och analys av detta.

Egentligen är det väl konstigt att vi nordbor blev ett jordbrukande folk med vårt hårda klimat, medan sydeuropeerna med sitt varmare klimat blev jägare.

Kanske berodde det på att vi hadde det varmare här uppe på den tiden.

Men nu är jag ute med funderingar om något helt annat än mjölken, så slut med det här.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

AnnaFagerell
2010-07-10 13:00
#23

#21 Det är ganska märkligt för just kalcium ska ju motverka cancer, i alla fall i tarmen men kanske öka prostatacancer. men jag hittar inget som säger att det ska vara på grund av kossans dräktighet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2010-07-10 13:03
#24

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Bergspuman
2010-07-10 13:36
#25

Mjölk, för att ta en parentes, hjälper tydligen till också vid viktnedgång, det vill säga. de som dricker mjölk har lättare att gå ner och även behålla viktnedgången. Detta av någon anledning jag inte har klart för mig, men det lär finna studier som styrker detta i alla fall.

Jag ser inte mjölk som ett onyttigt livsmedel under förutsättning att man inte överdriver konsumtionen av det, likväl som något annat livsmedel.

pyromanen
2010-07-10 21:27
#26

#24, ja.. och ost medverkar till att förhindra karies och det finns massor som är bra med mjöl. Själv vet jag inte vad jag ska tro, blev som jag nämnde först lite orolig av det teve-programmet jag såg om östrogen i mjölk, men inte så mycket att jag på något sätt ändrat mina eller familjens vanor när det gäller mjölkkonsumption.

pyromanen
2010-07-13 00:37
#27

#24, Här hittade jag det jag letade efter:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8397

Se avsnittet med rubriken "också husdjurens foder" sist fyra raderna.

Annons:
AnnaFagerell
2010-07-13 09:43
#28

#27 Vad jag kan läsa mej till ska det vara extrema intag som gör detta.

Jag har inte påstått att mjölk är bra. Jag dricker själv inte mjölk. Tål det inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

pyromanen
2010-07-13 18:21
#29

Förstår inte hur du läser det med extrema intag, det handlar om genomsnittskonsumtionen i skandinavien idag.

Och jag påstår inte mjölk ska vara dåligt, bara att jag sett på teve och läst om teorier om att hormoner i mjölk skulle medverka till sjukdom.  Mina ungar dricker ganska mycket mjölk och jag gör inget för att ändra på det.  Vill gärna se bevis för såna teorier om "vardagsmat" innan jag reagerar, det har ju varit många turar med olika livsmedel som plötsligt sagts vara hälsofarliga, för att efter ettt tag inte vara så farliga ändå Flört

AnnaFagerell
2010-07-13 18:46
#30

#29 Allt i lagom mängd tror jag på

Medarbetare på djurskydd.ifokus

DesK
2010-07-14 08:32
#31

#29 Artikeln som du länkar till i #27 innehåller väldigt mycket tänkvärd och intressant information, men den är nog rätt svårläst för många. Det skulle vara mycket intressant att läsa mer om detta och gärna också några artiklar som talar emot vad som står i denna artikel på läkartidningen.se. Jag bifogar här samma artikel som pdf, ifall länken bryts kan man läsa pdf:en istället.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
2010-07-14 19:16
#32

Visst är den svårläst, men det funkar ju (i alla fall för mig) att förstå innebörden utan att förså all biokemin.  Det är en sammanställning av diverse vetenskapliga arbeten och resultat (se den jättelånga referenslistan i slutet) och om man är seriös när man gör en sådan sammanställning måste man väga för och emot i dom fallen det finns motstridande resultat. En fördel med att gå till vetenskapliga artiklar om denna istället för att läsa populärvetenskapliga artiklar är att i dom senare har någon plockat ur det som han/hon tyckt varit mest intressant ur sin sammanhang och kanske förstärkt eller nertonat nånting .

Men visst är det spännande med mat!  Det angår ju oss alla Glad

Upp till toppen
Annons: