Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1833 ggr
[Tassy]
6/4/10, 12:00 AM

Söker tips och knep för det lilla hushållet

I denna tråd tänkte jag att vi ska posta våra tips och knep som kan passa i ett litet, eller för all del stort hushåll. Små detaljer som: "hur förvarar jag bäst ett halvt äpple utan att det blir brunt och tråkigt? -man kan gnugga snittytan med lite citronsaft och packa in äppelbiten i plastfolie så håller den sig fräsh längre" eller annat, ja vad som helst som kan vara bra att veta! Glad

Annons:
Bergspuman
6/4/10, 9:19 AM
#1

Ett tips från min sida är att förutom de sedvanliga storkoken och frysa in portioner, även frysa in portioner av kokt ris eller kokta gryn. Pasta däremot lär inte passa så bra för att frysa in och tina.

Enkelt då att ta fram och tina, vad man nu vill ha.

storost
6/4/10, 10:10 AM
#2

När jag kokade spaghetti bolognese då kokade jag alltid två eller tre portioner. En åt jag direkt, de två andra stekte jag några dagar efter.

Sen finns det livsmedel som man kan använda i olika rätter - kokt potatis till exempel. Koka en gång och laga flera gånger mat med.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
6/4/10, 7:44 PM
#3

Mitt gamla hederliga standartips är att köpa mycket köttfärs när det är bra pris på den och fördela den i plastpåsar i lagom mängd till familjen, sedan plattar man ut färsen ganska tunnt och lägger platt i frysen. Tinar snabbt och enkelt direkt i stekpannan om man ska göra exempelvis köttfärssås. Annars tinar den över natten i kylen eller på en liten stund i mikron.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: