Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2669 ggr
MaMaMade
6/17/10, 5:14 PM

Koka gröt i micon?

Har lite strul i köket och undrar om man kan koka gröt i micron? Mina töser älskar mannagrynsgröt så det är väl den gröt som ligger närmast till hands.

Kan man även koka makaroner i micron med ett tillfredsställande resultat?

Annons:
storost
6/17/10, 5:37 PM
#1

Ja, det går faktiskt - här hittar du ett recept.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
6/17/10, 5:47 PM
#2

Tack! Har googlat mig blå, visst går det lika bra med vatten? Tänkte göra klappgröt till tösernas frukost imorgon. Vågar man dubbla portionen oc sedan blanda ihop 2 omgångar när man vispar upp den? Får väl testa och hoppas på det bästa.

Men vad sjuttsingen ska vi äta till fisken ikväll? Mackor känns inte längre som ett alternativ och dessutom måste de räcka i några dagar till. Couscous eller bulgur hade ju varit toppen att ha hemma nu men det har jag inte, bara potatis, ris och makaroner.

storost
6/17/10, 5:57 PM
#3

Jag tror att det går lika bra med vatten som med mjölken. Vi gör havregryn med vatten i micron.

I Schweiz finns en rätt som heter (översatt) "Fäbodsmakaroner". Då blandar man kokt potatis, som man skär i tärningar, med kokta makaroner och steker dem tillsammans med lök till de har fått lite färg. Om man vill kan man tillaga den blandningen som en gratäng med ost ovanpå i bakugn.

Jag har lagt in lyxvarianten av receptet här.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
6/17/10, 6:29 PM
#4

Nu är det själva kokningen som jag har problem med idag då jag inte har någon elström till spisen. Låter i alla fall gott så jag sparar receptet till senare. Tackelitack!

DesK
6/17/10, 10:43 PM
#5

Det går att koka potatis och ris i mokron, men pasta går inte. Potatisen kan bli lit seg, men den blir fullt ätbar och har man mycket sås så funkar det bra i alla fal. Ris kokar man så här: Lägg riset i en lämplig gärna rund form fyll på vatten, men minska mängden till 2 tredjedelar. Koka tills vattnet kokat in, tiden beror av hur mycket ris du kokar. Rör gärna runt några gånger i riset medan det kokar.Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
6/20/10, 10:47 PM
#6

pssst - det står på mannagrynspaketet hur man gör Cool

Annons:
MaMaMade
6/20/10, 11:10 PM
#7

Krisen över, tack för tipsen!

#6 Häller alltid upp grynen i en burk när jag köper dem o har således inte förpackningen kvar. Glad

[Tassy]
6/20/10, 11:12 PM
#8

#7 Aha! Ja då var det värre. Men i värsta fall hade du fått knalla in på affären med papper och penna Cool skönt att det löste sig.

Upp till toppen
Annons: