Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 20659 ggr
NaimaG
2010-06-13 23:17

Annat än lök?

Jag är hyperallergisk mot lök. Något jag varit hela livet. Äter jag maträtter med lök i så får jag huvudvärk, kroppstemperaturen höjs, jag blir illamående, trött och magen reagerar starkt på det.

Jag undrar ifall ni vet vad man kan använda i maträtter istället för lök?

Annons:
NaimaG
2010-06-13 23:20
#1

Notera att ingen form utav lök går. Jag klarar inte av att äta vitlök, rödlök, gullök, lökkryddor, vitlökspeppar osv. Allt som innehåller lök så som korv osv kan jag inte heller äta utan att få åvan nämnda symptom.

Hittills har jag tvingat i mig maträtter med lök, åt det till och med idag så här sitter jag nu med alla symptom och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.

DesK
2010-06-14 13:14
#2

Att ersätta lök med något som smakmässigt påminner om lök är nog närmast omöjligt, tyvärr. Om du är så pass känslig mot lök är du kanske också känslig mot starka kryddor i allmännhet?

Kanske skulle du kunna använda dig av färska örtkryddor som smaksättare. Dessa kan man ju odla på fönsterbänken eller balkongen om man bor i lägenhet. Har man tomt kan man ha många slag av kryddväxter där.

Tomat, både färsk och på burk, funkar också lite som smakförstärkare, gärna med en gnutta socker på eller i om du gör en tomatsås. Många örtkryddor som exempelvis basilika, rosmarin, timjan, libbsticka och oregano sätter fin smak på många olika rätter med och utan tomat.

Hoppas att du hittar några bra smaksättningar och berätta gärna om dem här. Det kan inte vara roligt att vara allergisk mot en sådan basingrediens som lök.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2010-06-14 13:43
#3

Ibland kan det funka att använda vitkål, strimlad, istället för lök, blandat med en kryddning som funkar.

Vid vissa tillfällen har jag velat utesluta lök eftersom man ju blir lite puttrig i magen. Om jag då skulle göra en köttfärssås eller någon slags wok, tog jag istället riven vitkål och rivna morötter och kombinerade med en kryddning som kändes smaklig.

Tisdag
2010-06-15 13:57
#4

I vissa delar av Indien är lök och vitlök förbjudet, det sägs bl a. öka sexlusten… Där ersätter man ibland lök och vitlök med dyvelsträck även kallad asafoetida (hing i Indien). Tyvärr finns ju inte kryddan i närmsta snabbköp men kan hittas i indiska/orientaliska butiker eller på nätet.

Mer lättillgängligt är fänkål, det skulle kanske funka?

Bild på dyvelsträck

Inköpställe på nätet

[Asta]
2010-06-15 20:00
#5

Varför behöver du ersätta löken överhuvudtaget?

Strunta i löken och kör med lite mer kryddor helt enkelt. Lök är inte något måste. Lök lyfter ibland andra smaker, men det kan man göra även med andra smakämnen.

NaimaG
2010-06-15 20:34
#6

Jag kan inte använda vilka kryddor som helst pga att jag har en sjukdom som heter RAS (recidiverande aftös stomatit) som gör att jag får orala sår vid starka/sura maträtter och drycker.

Annons:
[Asta]
2010-06-15 20:35
#7

Då tycker jag du får testa fram goda kombinationer med det du tål. Det finns massor av kryddor som inte är starka, men som ändå ger mycket smak.

Kanske örtkryddor fungerar? Gärna färska. Ger mycket smak utan att vara starka.

dolfen
2010-06-18 20:41
#8

#6 - Se efter på biblioteket om de har kokbok för de som har känslig mage.

Upp till toppen
Annons: