Annons:
Etikettmatprat
Läst 6209 ggr
storost
6/24/10, 3:15 PM

Typisk sommarmat

Vad är typisk sommarmat? En del gillar sallader, någon annan gillar grillat och så vidare. Hur är det med er?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Honestyisdead
6/24/10, 6:18 PM
#1

Grillat, sallader, kalla pajer är väl sommarmat för mig. Och sill och potatis.

Bergspuman
6/25/10, 11:30 AM
#2

Färskpotatis, jordgubbar, primörer. Över lag "lättare" mat, inga storkok eller grytor. Sallader i alla fasoner!

DesK
6/25/10, 1:06 PM
#3

Lättkokta primörer med hemgjort kryddsmör, sallader av många slag, grillat (fast vi grillar året om) och glass i stora lass Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
6/25/10, 7:54 PM
#4

Grillat, kalla pajer, sallader i olika former och smaker, mackor, en del grytmat, meditteran mat och stark kryddad mat.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
6/30/10, 9:55 AM
#5

Sallader, skaldjur och mycket färsk fiskGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
7/2/10, 3:02 AM
#6

sallad, skaldjur, rabarberpaj, jordgubbar, sill med färskpotatis. Överlag så är kall mat sommarmat för mig.

Annons:
AnneN
7/4/10, 2:47 PM
#7

Typisk mat en riktigt varm sommar är bruta, gärna med stekt fläsk på sidan av.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DesK
7/4/10, 3:23 PM
#8

#7 Vad är bruta? Det har jag aldrig hört talas om, men jag blir så klart nyfiken Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

AnneN
7/4/10, 3:46 PM
#9

#8 Tror det är typiskt norrländskt Skrattande

Bruta är när man smular ner tunnbröd i filmjölk eller vanlig mjölk, vill man kan man även tillsätta valfri sylt. Serveras med stekt fläsk vid sidan av för att få det lite matigare.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
7/4/10, 3:48 PM
#10

Brutan kan även på vissa håll i länet kallas för schmola

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bergspuman
7/4/10, 3:51 PM
#11

Jaså, mina farföräldrar sa bryta med 'y'…

AnneN
7/4/10, 4:47 PM
#12

#11 Vart var de ifrån? Kan vara kul att veta vart i landet samma sak heter olika Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Bergspuman
7/4/10, 4:51 PM
#13

Från byn Nyåker nära Nordmaling.

Annons:
DesK
7/4/10, 5:54 PM
#14

AnneN aha tack då vet jag nu Glad Jag har ju knappt varit i Norrland. Östersund är det längsta norrut jag har kommit till hittills. Fast det finns ju vissa som hävdar att jag numera bor i Norrland (Falun) Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
7/4/10, 10:32 PM
#15

Säger också bryta, uppväxt i Vindeln, strax nordväst om Umeå.

Tarja
7/9/10, 1:31 AM
#16

Grillat är sommarmat för mig Glad

pyromanen
7/9/10, 9:43 PM
#17

Egna nypotatisar, dill, och smör som bas och sen varierande proteiner till. t.ex. matjessill eller rökt Vänersik, annan rökt fisk eller grillat kött.  Gallringsmorötter (minisar), små nya kokta rödbetor, ärtor i baljar, egna gröna bönor kokta med smör o lite salt.  Jordgubbar med grädde, blåbär med mjölk och nyslungad honung…..

"Trädgårdsomlett" som snabbmat, man tar det man hittar i lannet och kanske lite kokt potatis i kylen från igår…och gör det till en omlett, eventuellt med ett paket bacon i. Obligatorisk ingrediens är rikligt med hackat färsk persilja/dill  eller timjan.

Sunrise
7/13/10, 4:06 PM
#18

Pajer, sallader och färskpotatis/primörknyten på grillen. Glad

dolfen
6/6/12, 6:51 PM
#19

Ikväll i 7an 21:00-22:00 sänds Jamies sommarmat. (Från 2011.)

_"Jamie Oliver lagar typisk sommarmat och visar hur man enkelt lagar kött över öppen eld, röker sin egen fisk och gör en kaka utan att använda ugn."
_

Honestyisdead
6/7/12, 2:06 AM
#20

Nu får jag tillägga abborre som man fiskat själv. Och gädda. Glad

Annons:
[Aquelegia]
6/8/12, 12:16 AM
#21

Nu kommer man kanske bli lite sådär förvånad som jag blev men ja sommarmat för mig är: PIZZA!

Förstod i flera år inte varför jag äter pizza minst en gång i veckan sommartid och så fort solen kommer fram är ett extremt pizzasug där.

Försökte minnas vad det är som jag gör om sommrarna/gjorde som satte detta djupa suget.

Kom på att vi som barn var ute och cyklade på sommarloven och var mer ute på utflykter än hemma. Utflykterna slutade alltid på Pizzeria Victoria och gotteboden i Töreboda.

Detta gjorde vi i flera år och på vintrarna gick det ju inte att cykla så därav suget på sommrarna ^^

HannaM
6/8/12, 9:36 AM
#22

Filmjölk… med jordgubbar eller melon eller tja frukt i.

Sophey
6/8/12, 4:34 PM
#23

Grillad flaskkarre med grillpotatissallad och kopt fardig bearnaisesas med redan skuren sallad fran butiken.

Vattenmelon, saft, alldeles for mycket lask och alcohol och samma svar som Aquelegia, PIZZA!

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: