Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2768 ggr
Killen
2010-08-06 17:42

Tysk maträtt

Nu behöver jag hjälp.

För några år sedan blev jag bjuden av en före detta kollega som var från Tyskland på en maträtt.

Kom ihåg att det var mycket lök och ost, tror själva maträtten heter något med ost (fast på tyska).

tror (och hoppas) att den var vegetarisk.

Vad kan det vara och vart kan man hitta recept?

kissmekate.blogg.se

Annons:
DesK
2010-08-06 21:04
#1

Det första jag kommer att tänka på är "Allgäuer Kässpätzle" Gör en deg av 4 ägg, 400 gram vetemjöl, lite salt och lite mjölk. Gör degen i matberedare då blir den bäst. Normalt river man sedan degen på ett speciellt järn, men man kan skära den i småbitar med kniv också. Koka upp en gryta med saltat vatten och lägg i  Spätzlen, sjud på svag värme tills de flyter upp. Varva Spätzlen med riven ost i en uppvämd skål. Skär löken i tunna skivor och bryn den i smör. Häll löken över Spätzlen och osten.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2010-08-07 01:23
#2

Här under inlägg #12 finns en länk hur man gör Spätzle (filmen är på tyska, men man kan se hur man gör). Sen finns det olika recept på Spätzle. DesK's recept är ungefär grundreceptet som finns och istället för mjölken kan man också ta vatten. Andel vatten (mjölk) ska vara mellan 120 till 150 milliliter till 400 gram vetemjöl - beroende av mjölet du använder. Degen ska vara ganska mjuk - seg-flytande.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Killen
2010-08-07 01:56
#3

Tack tack!

kissmekate.blogg.se

Upp till toppen
Annons: