Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2034 ggr
ophelia
2010-07-26 12:31

Genombakt botten i pajer

Jag söker tips på hur jag ska få min pajbotten lika spröd och lite knaprig som kanterna.Jag har försökt det mesta men botten känns ändå alltid lite fuktig om ni förstår hur jag menarGlad

//Sylvia

Annons:
DesK
2010-07-26 12:43
#1

Jamie Oliver tipsar om att man ska frysa pajskalet innan man gräddar det. Alltså man fryser ned det ogräddade pajskalet i sin form och gräddar det sedan som vanligt utan att låta det tina först.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

ophelia
2010-07-26 12:54
#2

Ok tack Glad det har jag inte provat.

//Sylvia

Chestnut
2010-07-26 23:24
#3

Jag brukar nagga botten ordentligt och sedan förgrädda i 5-10 minuter (200 grader). Många gör misstaget att göra botten för tjock, den ska vara mnist lika tunn som kanterna! Det vill säga, bara 2-4 millimeter tjock.

Med vänliga hälsningar
Chess

ophelia
2010-07-27 09:59
#4

#3 Ja att botten är lite tjockare kan ju vara en av anledningarna.Men jag tycker inte det blir någon skillnad om jag förgräddar eller inte.Lite roligt i det hela är att min son sa igår att han inte alls gillar den spröda kanten den tar han bort han vill ha botten lite mjukGlad

//Sylvia

pyromanen
2010-07-27 11:24
#5

Förgrädda botten med riven ost på, då bildar osten en sorts "spärrlager" så fyllningen inte blötar ner degen igen efter förbakningen.

Funkar förstås bara på matpajer. Är det en efterrättspaj med frukt/bär som släpper från sig mycket vätska då hjälper det att strö lite sockerblandat potatismjöl på degen innan man lägger i bären.

En variant min mamma ibland gör är där frukt/bär inte ska bakas med utan bara fyllas i i efterhand i det spröda skalet.  Då kan man även pensla botten med ett lager choklad, som får stelna innan man fyller skalet.

(jag håller med din son,det kan bli för torrt och tråkigt också. Särskild om det är lite för tjock deg som dessutom är torr-smullrig, det är ingen höjdare i min mund Tungan ute

storost
2010-07-30 12:19
#6

Med fruktpajer har min mor tidigare alltid gjord följande:

Nagga pajbotten ordentlig och förbaka den. Sen strö på ett lager malda mandler eller hasselnötter och sen resten ovan på. Sen blir bottnet inte så fuktig.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
SalmiakPia
2010-08-01 21:52
#7

Undrar om det inte räcker med att man stryker lite ägg över degen när man förgräddar pajdegen. Det fungerar som en fuktspärr. Det är så man ska göra i Leilas "lemoncurd paj med hallonmaräng".

Pia-som tittade på Leila bakar på TV4play igår..

ophelia
2010-08-03 11:47
#8

#7 hum det låter inte så tokigt.  Snart dags att göra paj igen så då ska jag prova.

//Sylvia

AlbaStiffler
2010-08-10 15:04
#9

Mmmm, deg är ju gott… får inte vara för torrt.

Upp till toppen
Annons: