Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3883 ggr
TacoBelle
7/22/10, 6:10 PM

Hur gör man med sina odlade örter?

Jag är rätt ny på det här med att odla örter. Men jag har verkligen fått blodad tand. Det är ju helt underbart att bara gå ut på altanen och plocka färsk basilika och lägga på pastan, eller dill på potatisen.

Men hur gör jag nu med örterna när de är fullväxta och klara för att skördas? Jag har basilika, dill, persilja, gräslök och citronmeliss.

Ska jag klippa av allt eller lämna lite kvar? Bara bladen eller ska man klippa ända nere vid jorden eller ska man lämna en bit kvar?

Hur är bäst att spara det? Torka eller frysa?

Annons:
DesK
7/22/10, 7:45 PM
#1

Gräslök och persilja brukar jag klippa av rätt långt ner och sedan skär jag den smått och lägger i en burk i frysen. Om den är riktigt torr när man ställer den i frysen kan man sedan lätt få ut så mycket man vill ha ur burken. Dill lindar jag in i folie hel och lägger i en plastpåse i frysen. Basilikan och citronmelissen använder jag helst färsk. Om du tycker om sånt så är citronmeliss en utmärkt brännvinskrydda. Du lägger några stjälkar med blad i en burk och häller på sprit och ställer i ett soligt fönster cirka en vecka. Man kan också lägga små blad av citronmeliss i istärningslåda, fylla på med vatten och sedan frysa. Då har man fina isbitar till goda drinkar, både med och utan alkohol Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TacoBelle
7/23/10, 2:36 AM
#2

Tack för svaret. Varför lägger du dillen i folie?

Men går det att frysa basilika och citronmelissen? Basilikan är kanske bäst att torka men vad gör jag med citronmelissen?

DesK
7/23/10, 10:10 AM
#3

Jo jag lägger lagom stora ruskor av dill i plastfolie och sedan samtliga dessa i en större plastpåse, då tycker jag att de är lättare att hitta dem i min frysbox. Basilikan går bra att torka, men några i min familj tycker att den luktar väldans starkt när den torkar, därför kör jag helst med färsk basilka. Citronmeliss går bra att torka om man ska ha den till te. Inne på Trädgård finns bra tips på hur man kan göra med svarta vinbärsblad, samma sak går bra med alla blad man vill göra te av Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: