Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 2089 ggr
DesK
2010-08-06 14:26

Crème Ninon - recept

600 gram färska eller frysta gröna ärter
6 deciliter grönsaksbuljong eller annan ljus buljong
3-4 centimeter purjolök endast av den vita delen
4 skivor morot
1 deciliter vispgrädde
2 deciliter torrt mousserande vin eller champagne
basilika
peppar
salt

Koka ärterna med morotslantarna, purjolöken och basilikan i buljongen tills de är mjuka.
Kör ärterna i mixer eller matberedare till en slät puré.
Smaka av med kryddorna.
Vispa grädden och blanda ner den i soppan men rör inte för mycket.
Blanda till sist i vinet.
Servera genast.

Soppan kan förberedas fram till att man smakar av med kryddorna. Grädden och vinet ska man ha i precis innan servering.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
fibro
2010-08-06 14:30
#1

Mmm…låter smarrigt Skrattande.

Kan jag använda min egen purjo, morot och basilika oxo, ojoj vad GOTT det ska bli.

TACK för receptet Flört

DesK
2010-08-06 14:33
#2

Klart att du kan använda dina egenodlade kryddor och grönsaker Glad Det blir säkert bara ännu godare då Tungan ute En sak vill jag dock varna för! Använd inte burkärter till denna soppan (det finns en del äldre recept där det står att man ska ta burkärter) Soppan blir vackrast i färgen och mycket godare med färska eller djupfrysta ärter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fibro
2010-08-06 14:36
#3

Nee, ingen burkmat här inte Flört

[Tassy]
2010-08-07 22:38
#4

vad menas med 4 skivor morot? 4 fattiga små slantar eller 4 skivade morötter? Tungan ute

DesK
2010-08-07 22:41
#5

4 fattiga små slantar Glad Dessa förhöjer smaken, men färgen blir lite sämre med morötterna i, så man kan hoppa över dem och eventuellt ta en gnutta socker istället. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2010-08-07 22:42
#6

aha jag är inte alls hemma på det här med ärtsoppor hehe, förstod inte ens att det var en sådan innan jag hittade andra tråden Skäms nåja Skrattande

Annons:
Upp till toppen
Annons: