Annons:
Etikettsallader
Läst 7070 ggr
asvensso
2010-08-09 15:48

Världens bästa dressing!

Jag har nu lovat mig själv att äta mer sallader, men jag saknar bra tips på dressingar för att variera lite.

Tacksam for alla tips - både vinaigretter, yogurt, majonnäs och creme fraiche/gräddfilsbas. Både snabba fuskisar med lite mix, kryddor eller annan såsbas som dressingar som kräver lite mer jobb.

Annons:
fridaas
2010-08-09 15:53
#1

När vi gör sallader, tacos, eller grillar kött har vi en dressing, som både funkar kall och varm.

1.5dl mini fraiche (funkar med vanlig creme fraiche med)
1 påse fransk dressingmix
2 vitlöksklyftor

Bara att blanda ihop och äta som den är, eller koka upp den Glad

Annars på sallad är balsamvinäger och olivolja väldigt gott att droppa över!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AlbaStiffler
2010-08-10 15:09
#2

jag är en sucker för vinägretter. Testa olika kallpressade oljor, till exempel finns en jättegod avokadoolja numer som är smaskig, finns på coop vet jag.

Sen har jag skåpet fyllt med vinägersorter, vitvins-, rödvins-, riktig balsamvinäger, risvinäger (även gott till dressing), fikonvinäger är en söt höjdare. Brukar både ha vinäger och citron/lime samt olja i mina vinägretter, blir godast så.

Senapsvinägrett är gott. Testa olika sorters senaper, från söta till peppriga och starka. Finns en jättegod wasabisenap (finns bland annat på finlandsbåten!) som är supersmaskig i vinägrett. Men man kanske kan testa med vanlig wasabi i och kanske vanlig senap för att få samma starka effekt. Glad

Bergspuman
2010-08-10 15:17
#3

Jag kan bidra med min citron- och kaprisdressing som jag använt bland annat till färskpotatissallad.

Skalet av 1 riven citron, kapris i valfri mängd, klippt gräslök, olja, vinäger och vatten - 1/3 var. Krydda med örtsalt och citronpeppar.

Maria
2010-08-10 18:47
#4

Ibland kan man med fördel blanda dressing som ska vara gräddfil eller creme fraiche i med Keso istället. Det blir både gott och lite matigare om man nu vill variera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

asvensso
2010-08-16 16:46
#5

Tack for tipsen! Ska dela med mig av de tips jag också fått från vänner och bekanta inom kort.

MonisN
2010-08-18 03:26
#6

#4 Gillar man inte konsistensen på Keso kan man med fördel köra den i en mixer så den blir slätGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
asvensso
2010-08-18 16:14
#7

Ah, det var ett bra tips! Ibland funkar det battre med en slat dressing. Har aldrig provat att mixa for jag trodde det bara skulle bli vasslevatten kvar.

Maria
2010-08-18 16:19
#8

Kan man inte lika gärna använda Kesella då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

asvensso
2010-08-18 16:46
#9

Kesella finns inte overallt i varlden medan keso dvs cottage cheese i nagon form ar ganska vanligt.

MonisN
2010-08-18 18:24
#10

Kesella är inte heller natuligt lika mager som Keso. Skulle tro att den magra varianten innehåller stabiliseringsmedel av något slag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-08-18 20:43
#11

Man kan enkelt göra sin egen Kvarg eller Kesella som det heter här i Sverige. Ta en liter naturell yoghurt och värm till max 40 grader, häll den sedan genom exempelvis ett kaffefilter och låt rinna av över natten. Nu har du en alldeles utmärkt Kesella som du kan göra många olika saker med och denna är då också helt utan tillsatser med naturlig fetthalt Glad

Min favoritdressing är vinaigrette som är ganska sur med variationen att jag ibland använder balsamvinäger istället för äppelcidervinäger. En annan gammal favorit är yoghurt blandad med äppelcidrvinäger och tunnad med vatten, örtsalt, svartpeppar, vitlök och lite finskurna färska örtkryddor + olivolja.

Kom gärna med fler tips på goda dressingar här, så kan vi kanske skapa en artikel om olika sorters dressingar framöver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-08-19 01:42
#12

I Tyskland får man ofta väldigt goda dressingar där basen är yoghurt. Om någon har recept att dela med sig av på detta skulle jag bli väldigt gladTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-08-19 13:18
#13

French-dressing med citron:

1/2 deciliter yoghurt, 1/2 deciliter olja, 3 matsked citronsaft, salt, peppar, 1 tesked dijonsenap

French-dressing

1 deciliter yoghurt, 3 matsked vittvinsvinäger, finhackad gräslök, finhackad persilja, 1 tesked dijonsenap, salt och peppar.

Smaklig måltid.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Upp till toppen
Annons: