Annons:
Etiketterrådtips
Läst 46213 ggr
SaraC
2010-08-29 20:11

Istället för spiskummin?

Är i färd med att laga middag just nu och provar ett nytt recept, men såg nu att det ska vara spiskummin i och det har jag inte hemma. Vad kan vara passande att ta istället?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
DesK
2010-08-29 20:31
#1

Har du exempelvis kebabkrydda hemma kan du ta den, eftersom den innehåller bland annat spiskummin, tänk bara på att minska ner mängden peppar i sådana fall. Spiskummin är inte utbytbart mot kummin, dessa 2 har mycket litet gemensamt i smak trots namnlikheten på svenska. Annars får du helt enkelt hoppa över spiskummin och ge dig själv möjlighet att laga efter samma recept när du har fått tag på spiskummin Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2010-08-29 20:56
#2

Om du lagar något indiskt / asiatiskt, kan du testa med koriander eller kanel istället. Det har jag gjort många gånger när jag märkt att jag saknat kummin, och det har blivit hur lyckat som helst.

SaraC
2010-08-30 14:46
#3

Tack så mycket för tipsen. Hann inte få dem innan det var dax att göra klart maten så jag testade med fajitakrydda och det gick fint!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

DesK
2010-09-01 11:38
#4

Kul att det blev bra i alla fall Glad

Vill bara passa på att varna för en sak här: Använd inte spiskummin i brödbaket, jag gjorde det av misstag en gång och nej det blev inte gott. Spiskummin och kummin är inte utbytbart. Det råder en viss språkförvirring angående detta, därför att det engelska "cumin" = spiskummin och "carawayseeds"=kummin. Lätt att tro att det är precis tvärt om.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2010-09-03 22:48
#5

#4 Ah, alltid bra att veta det med Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: