Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 5775 ggr
[Norum]
8/24/10, 5:14 PM

Fisk och Skaldjursfondue

Jag ska ha en fondue kväll här i veckan och skulle vilja använda fisk och skaldjur. Så jag har 2 frågor om detta.

1: Ska man använda olja eller buljong till det? Jag har sett båda verianterna, men är osäker på vad som är bäst. Jag personligen lutar åt oljan..

2: Jag vill använda mig av frityrsmet.. Köpa färdigt eller göra själv? I så fall, hur gör man en god sån?

Annons:
DesK
8/24/10, 7:50 PM
#1

Jag tror att även en buljongfondue kan vara gott till fisk och skaldjur, men då kan man så klart inte ha någon frityrsmet.

Här är vårt recept på frityrsmet:

2 deciliter vetemjöl
1.5 deciliter mjölk
1 hårt vispad äggvita
salt
paprikapulver

Blanda samman allt till en ganska tjock smet. Man kan ta bubbelvatten istället för mjölk och satsen går fint att flerdubbla Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Norum]
8/24/10, 7:54 PM
#2

Det där lät gott, det ska jag absolut testa. Tack för det, DesK.  Glad

DesK
8/24/10, 8:41 PM
#3

Ja den funkar bra till mycket och om man hoppar över paprikapulvret blir den bra även till bananer Tungan ute

Någon fler som har tips på frityrsmet? Eller åsikter fisk och skaldjursfondue?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Norum]
8/24/10, 8:47 PM
#4

Bananer?? Det måste jag testa..

DesK
8/24/10, 8:49 PM
#5

Har du inte varit på kinakrog? Flört Friterade bananer med vaniljglass var en stående efterträtt på kinakrogarna när jag var yngre.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Norum]
8/24/10, 8:55 PM
#6

Jo, det stämmer ju, länge sen sist tydligen. Oskyldig

Annons:
Maria
8/24/10, 11:30 PM
#7

Mitt bästa frityrsmetsrecept till fisk är:

1 1/2 deciliter vetemjöl

1 1/2 deciliter potatismjöl

knappt 3 deciliter vatten

1 äggula

1/2 tesked salt

och det allra sista innnan man blandar i fiskken

2 teskedar bakpulver.

Den blir väldigt krispigGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
8/24/10, 11:32 PM
#8

Kan man ha den även till skaldjuren, Bumbleboo?

Är den krispig så är ju det kanon. Glad

Maria
8/24/10, 11:33 PM
#9

Jag har haft den till friterade räkorGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
8/24/10, 11:34 PM
#10

Jag tänkte ha tigerrräkor och det måste väl gå lika bra?

Maria
8/24/10, 11:36 PM
#11

AbsolutGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
8/24/10, 11:38 PM
#12

Tänkte ha nån sorts fisk, räkorna och bläckfisk.. Vad är bäst att ha till det och kan jag lägga till nåt?

Planen är att vi ska sitta och dutta lite rätt länge och bara prata, äta och småflirta lite.. haha

Maria
8/24/10, 11:52 PM
#13

Nu har ju jag bara friterat i min wokpanna med väldigt hög värme ska jag väl tillägga. Jag har aldrig gjort det i en fonduegryta men det borde väl vara samma…Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Norum]
8/24/10, 11:53 PM
#14

Ja, det är samma sak.. Förutom T-spriten.. haha

DesK
8/25/10, 12:01 AM
#15

Ursäkta men jag säger nog nja det är inte riktigt samma sak. Det är helt beroende av brännare, storlek på kärl med mera. Det är jätteviktigt att hålla tillräckligt hög temperatur vid fritering, om man inte gör det suger frityrmeten in mängder av olja, vilket inte är tanken.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Norum]
8/25/10, 12:05 AM
#16

Är inte grytan bäst då, menar du?

DesK
8/25/10, 9:37 AM
#17

Norum när jag friterar gör jag det alltid i en fritös, jag är inte säker på att en sån där liten brännare som man har under fonduegrytan räcker till. För säkerhet skull kan du ju ta fram din fonduegryta och bara hälla exempelvis vatten i och kolla om du får det att koka ordentligt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Norum]
8/25/10, 11:27 AM
#18

DesK. Fritös duger fint det med. Glad
Då kan man ju fritera allt och lägga upp fint i en massa skålar och sen sitta och dutta allteftersom man vill.
Kommer att bli kanonbra det här. Skrattande

DesK
8/25/10, 11:41 AM
#19

Ja just så kan man också göra, det ser ju alltid trevligt ut med många skålar med olika innehåll Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: