Annons:
Etiketterkonserveratinlagtsyltmarmelad
Läst 5715 ggr
fibro
2010-09-17 12:44

Egen tomatpure..

Nu har jag massor med fina tomater men hinner inte äta alla Förvånad.

Någon som gjort egen tomatpure/krossade tomater själv och vill dela med sig av receptet?

Annons:
DesK
2010-09-17 13:38
#1

Jag gjorde det för ett antal år sedan när jag också fick en helt enorm tomatskörd. Jag skar varje tomat i 4 delar och kokade upp på svag värme, tillsatte lite socker, kryddade med salt och färsk skuren chilipeppar och vitlök. För att få slät koncistens kan man köra den färdigkokta massan i matberdare eller mixer. När massan var helt kall frös jag ned den i kesoburkar. Man kan också göra jättegod tomatchutney Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
2010-09-18 00:17
#2

Jag har kört latmajavarianten dom åren vi haft tomatöverskott och skär dom bara i bitar och fryser in.  Då finns förstås skalen kvar (vilket vissa inte gillar) men jag tycker det funkar utmärkt i grytor, soppor mm.

fibro
2010-09-18 14:42
#3

# 1 Tack, det provar jag Skrattande

#2 Blir det inte bara "vattnigt" att göra så ?? Obestämd

pyromanen
2010-09-18 14:51
#4

Man vill ju inte äta dom som dom är (slattna) när man tinat, men i grytor/sopor mm tycker jag de ger en fin smak.

dolfen
2010-09-18 17:44
#5

#0 - Man kan göra en sats "vita bönor i tomatsås" och sedan frysa in portions-vis.

MonisN
2010-09-21 00:52
#6

Förra veckan gjorde tv Niklas egen ketchup. Tyckte den innehöll goda kryddor även om det inte var puré.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: