Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 6362 ggr
chapp
2010-09-14 00:30

Rökt mat - tillagning

Är det någon här som röker sin mat? Jag har just skaffat en rök och prövar mig fram. Och misslyckas en del!

Sprutsaltning, har någon testat det?

Annons:
MaMaMade
2010-09-14 10:25
#1

Vad för slags rök har du skaffat? En låda typ ABU-rök kör rätt så hårt mot råvaran o ger ett starkt yttre röklager. Jag tycker att den fungerar bäst på fisk.

Jag brukar "lättröka" en mindre köttbit i den emellanåt, då fyller jag burken med bränsle endast till hälften o sedan lagar jag klart köttbiten i ugnen.

När det kommer till spånen så föredrar jag en, bäst i mitt tycke är att gå ut o plocka färska enriskvistar. Jag lättröker ofta i klotgrillen, kycklingen får precis lagom röksmak i den. Gör typ indirekt grillning med kolen runtom väggarna o så fuktat enris på det.

När det gäller saltning så låter jag fisk o kött ligga i saltlake, längd beroende på hur stor köttbit/fisk det är o hur salt jag vill ha det. Sprutsaltning gör ju hela köttbiten salt medan en liggning i saltlake ger en markant salt yta o ett mer neutralt inre.

Låna köp en bok el två; "Rökning av kött och fisk" eller "Så röker du kött och fisk" t ex.

storost
2010-09-14 18:05
#2

Vi brukade röka fisk tidigare och delvis kotletter. Min pappa hade en matoljatunna som han byggde om till rök.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

chapp
2010-09-15 02:07
#3

Nu har jag varit på apoteket för att köpa en spruta (kanyl heter det visst) men fick nobben! Jag försökte förklara att jag skulle ha det till saltsprutning men det gick inte ialla fall.

Jag har köpt ett rökskåp på Jula. Tyckte fårfiolen blev tråkig utan saltlake-smak, det blev liksom bara stek av den och det kan man ju göra bättre i ugn. 3 dagar i saltlake gav en centimeters inträngning.

Nu har beställt en bok också. Får pröva mig fram. Nån stans ska man väl få tag på en kanyl!

MaMaMade
2010-09-15 09:48
#4

Tror nog att Nordpost brukar ha en saltlakespruta men det var länge sedan jag läste katalogen. På hemsidan finns den i alla fall inte. Maila dem o fråga/beställ katalogen.

DesK
2010-09-15 12:24
#5

Chapp, på Coop har de under hela sommaren sålt stora sprutor att sprutsalta kött med bland grilltillbehör. Så du kan nog hitta en sådan i en större livsmedelsbutik. Olika sorters rökspån hittar man i sportfiskeaffärer, där finns också en mängd andra tillbehör och flera olika sorters rökar.

MaMaMade tack för bra tips jag ska ta fram min lilla rök och göra som du gör med kyckling, det låter gott Glad

Tidiager har jag med gott resultat rökt lax, makrill, fläskkotletter och biff.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2010-09-15 20:08
#6

Tänk bara på att mindre bitar kött blir ganska hårt rökta i en lådrök. Kycklingen brukar jag (filéer alltså) dela i strimlor, typ spett o marinera lätt o sedan rökgrilla i klotgrillen. Kör du i låda ska du kanske bara köra halva tiden…du får smaka dig fram.

Annons:
DesK
2010-09-15 20:37
#7

Det ska jag tänka på, men jag funderar på att köra med hela kycklingfiléer, som man ju ofta hittar till vettigt pris numera Glad Har ingen klotgrill längre utan vi har en murad grill på vår altan, (se artikeln Grillat på längden och på tvären)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

chapp
2010-09-18 15:16
#8

Har nu rökt kycklingfileér, de blev stenhårda och väldigt salta, inte gott. Kan möjligen funka som hundgodis! Kyckling blir bäst på grillen.

Prövat med forell och regnbåge, två dygn i saltlake och sedan rökning - gott resultat.

Feta fiskar och feta köttdelar blir bäst i rökskåp är min slutsats. Den rökta fläsk-sidan blev mycket bra.

Får kolla på Coop nästa gång jag är i storstan´. Tack för tipset.

Upp till toppen
Annons: