Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 11468 ggr
Honestyisdead
9/6/10, 11:34 PM

Brieost tips

Var och handlade på Maxi häromdagen, då fick man smaka på brieost med aprikosmarmelad.

MUMS vad gott det var. Köpte en ost och marmelad direkt. Bäst är ju att koka marmeladen själv.

Annons:
Bergspuman
9/7/10, 12:24 AM
#1

Tror utan vidare att man kan fritera den och äta med en god sylt till!

Honestyisdead
9/7/10, 12:29 AM
#2

Man behöver inte fritera Glad (är inte så förtjust i fritering alls)

Bergspuman
9/7/10, 12:30 AM
#3

Nej det behöver man säkert inte, men jag kan tänka mig att det är gott även att värma den i ugnen och sedan äta med sylt.

Jag fick en friterad Västerbotten en gång med hjortronsylt, det var så gott så jag nästan dog. Vilken smaksensation!

Honestyisdead
9/7/10, 12:38 AM
#4

Haha jag sitter och äter den kall med marmelad ;)

Bergspuman
9/7/10, 2:26 PM
#5

Varför jag sa att den skulle värmas i ugn, är för att jag var på en fest i januari där jag såg att någon gjort precis så! Jag tog några bitar och blev glatt överraskad över hur gott det var, nästan godare än kall.

Men Brie är nog gott oavsett! En av mina favoritostar.

Honestyisdead
9/7/10, 2:29 PM
#6

Får ta och testa värma den

Annons:
MonisN
9/7/10, 3:19 PM
#7

Varm brie är vansinnigt gott med någon god marmelad, gärna fikonmarmelad. Jag har inte provat att värma den uppskuren, tror det är bäst om den är hel så den inte rinner ut under uppvärmningen.

Man kan också garnera med hackade tomater, olivolja, balsamvinäger och basilikaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/7/10, 3:30 PM
#8

Å himmel så gott det låter Tungan ute Om man inte har någon hel brieost kan man kanske slå in biten i smörpapper eller ugnsfolie. Det ska jag testa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
9/7/10, 8:32 PM
#9

Lidl har nuflrtiden brieost i form av pinnar. Smakar jättebra och lite uppvärmd mums. Sen testade vi olika briesorter här i Sverige och tyckte att ICAs euroshopper Brie är bäst, det vill säga den håller sig, är mjuk och smakar utmärkt. Vi har tidigare ätit körsbär- och jorgubbssylt till ostar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Tassy]
9/7/10, 10:42 PM
#10

Netto har en himmelsk brie (trekantig guldförpackning) åh gud jag kan typ äta ihjäl mig på den! Skrattande

pyromanen
9/7/10, 10:52 PM
#11

Värsta med denhär iFokus är att man blir så hungrig av trådarna Glad. Gillar också brie. Inte så förtjust i varm men gärna en som fått stå framme i rumstemperatur nån timme eller två och så lagomt mogen, det vill säga krämig men mild och absolut inte så den börjar lukta konstigt (amoniak). Föredrar utan sylt och utan grönsaker, bara med gott nybakat bröd och riktigt smör.Tungan ute

Maria
9/8/10, 12:29 AM
#12

Vi brukar göra Brietårta till julen.

Jag krossar valnötter dammar över lite kanel och ringlar honung över.

In i ugnen tills den precis börjar spricka.

Garnerar med granatäplekärnor och serverar. JÄTTEGOTT.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MaMaMade
9/8/10, 12:25 PM
#13

Varm ost = *godis*! Har samlat på mig några recept om ni vill ha.

Ugnsbakad camembert med vitlök o timjan.

Det här är ett recept som kommer från BBC Food - kanalen som jag gärna tittar på när tillfälle ges. Slötittar oftast och programmen fungerar mest som ögongodis. Men ingen regel utan undantag. Häromkvällen, när Michael Smith stoppade in en vitlöksspäckad, timjankryddad Camembert i ugnen, blev jag inspirerad. Chef Michael Smith bjuder in till sitt eget kök och visar att delikata måltider lätt kan lagas till utan kokböcker. Nu bakade han osten i en spånask. Det gjorde inte jag. Jag använde ugnsfolie.


INGREDIENSER:
* 1 Camembert (inte alltför mogen)
* 1 vitlöksklyfta skuren i mycket tunna skivor
* några små kvistar timjan

GÖR SÅ HÄR:
1. Värm ugnen till cirka 200 grader
2. Skär med en vass kniv fina snitt i osten
3. Tryck ner vitlökskivor och timjan i snitten
4. Lägg osten i spånasken (eller i ugnsfolie)
5. Placera i en ugnssäker form
6. Baka i ugnen i cirka 7-10 minuter

Servering: Bred osten på smörgåskex. Eller doppa helt enkelt bitar av vitt bröd i den smälta osten. En söt marmelad passar bra som tillbehör till ost. En hemlagad marmelad gjord på hallon och rabarber var vad jag använde.

Brie eller någon annan vitmögelost kan säkert ersätta Camembert.

Alternativ smaksättning; snitta osten, häll över vitt vin och stick ner små kvistar av rosmarin.

Annons:
MaMaMade
9/8/10, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Är lite osäker på ursprunget till detta recept men eftersom det är på engelska (jag översätter här) så kommer det mest troligen även det från BBC Food.

Bakad ost med rosmarin, vitlök och honung.

Ingredienser

1 låda Camembert

1 vitlöksklyfta, skivad

2 kvistar rosmarin

1 matsked olja

1 matsked flytande honung

Rostat bröd, kex ed att dippa i osten

Gör såhär:

1) Värm ugnen till 200 grader.

2) Ta ut osten ur sina förpackningar och lägg sedan tillbaka den i spånasken.

3) Skär små hål i osten och stoppa ner vitlöksskivorna och små rosmarinbuketter i dem.

4) Ringla över olja och den flytande honungen över hela osten.

5) Ställ spånasken i en ugnsform och baka osten i 6-8 minuter.

6) Ställ spånasken på ett serveringsfat, dippa rostat bröd, kex eller dylikt i den smälta osten.

Man kan också blanda 1 matsked olja, 1 matsked honung + 1 matsked senap (wholegrain = grov?) och ringla över osten, istället för ovanstående. Följ ovanstående recept i övrigt.

DesK
9/8/10, 1:17 PM
#15

MaMaMade vilka trevliga recept Glad Det ska jag göra snart, ser så jättegott ut Tungan ute Hoppas att du tycker det är okej att jag ordnade så att din fina bild syns direkt i inlägget.

Wholegrain mustard = grov senap

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
9/8/10, 2:08 PM
#16

MaMaMade; mmm vad gott det verkade :)

DesK
9/10/10, 3:48 PM
#17

Nu har jag köpt hem ett paket camembert. Så nu ska jag bara bestämma vilken variant jag ska testa. Tror det blir den i #13 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jutte
9/11/10, 11:37 PM
#18

mamamade..har ett likande recept jag gjort några gånger

ugnsbakad camembert..men med rivet apelsinskal, honung och har glömt resten av receptet..men blir supergott..och passade utmärkt till drinken innan middagen vintertid

måste kolla var jag har receptet

tack för påminnelsen Glad

MaMaMade
9/12/10, 12:43 AM
#19

#18 Lägg in receptet när du hittat det är du snäll, det lät spännande med apelsinskal! Glad

Jutte
9/12/10, 12:47 AM
#20

Ok…ska gräva lite i flyttkartonger imorrn Skrattande

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
asvensso
9/14/10, 4:43 PM
#22

Hjortronsylt ar helt sagolikt gatt till brie eller camembert - kall, varm eller friterad.

Fikonmarmelad ar underbart ocksa. Annars ar en av mina favoritpalagg nagre skivor av stinkbomben Gamle Ole och bjornbarssylt pa rostat brod.

Upp till toppen
Annons: