Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 5757 ggr
Maria
2010-09-10 19:14

Älgkött, vad gör jag?

Jag har för första gången fått köpa 10 kilo älgkött och jag önskar massor av tips vad jag kan tillaga.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
DesK
2010-09-10 19:57
#1

Härligt Glad Det beror ju på vilka styckningsdelar du har fått köpa. Älgstek är alltid lika gott, krydda gärna med de klassiska viltkryddorna, enbär, timjan och gärna också kantareller eller annan vild svamp. Samma kan man göra med grytköttet och av grytköttet kan man också göra fin älgfärs. Har du ingen köttkvarn så går det att köra mindre mängder kött i matberedaren. En härlig gryta med säsongens svenska rotsaker är ju heller inte fel. Vitlök passar också finfint till skogens konung. Många uppskattar gelé av rönnbär till sådant kött. Har du fått med någon bit av fransyska kan du också göra en klassisk tysk surstek av denna Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2010-09-10 20:00
#2

Tack för tipsGlad

Jag ska få det färdigstyckat och färsen är redan mald.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-09-10 20:29
#3

Kalops på grytbitar av älg är helt gudomligt!

Tjälknöl är också riktigt gott på älgkött.

Jag är uppvuxen på älgkött och saknar det verkligen nu när jag bor i stan Gråter Älgkött anser jag kan ersätta nöt i så gott som alla lägen.

Chestnut
2010-09-10 20:56
#4

Älgstek med svart vinbärsgelé, potatis och gräddsås… Det är fina barndomsminnen för mig! Glad

Älgkött går att ersätta nöt i många rätter, dock kan det bli lite torrt och segt att bara steka rakt upp och ner.

Vi hoppas också på att komma över en större mängd älgkött - det är ju så gott..

Med vänliga hälsningar
Chess

pyromanen
2010-09-10 22:19
#5

Såsen blir bättre än all annan sås!  Enligt mig och resten av familjen, så vi bruker laga det mesta av älgköttet på sätt så man får dendär (grädd)-älgsåsen.  Har man ätit älg ett tag så smakar nöt från affären som att sticka ut tungan genom fönstret (=tunnt) Glad så grattis bombleboo till älgen!

Skulle alldrig komma på att ha vitlök i som Desk nämner utan kör tämligen klassiskt med salt + peppar och brynar i järngryta (gäller både stek och mindre bitar och ibland även färs), häller lite vatten på (LITE vatten så det inte blir för tunnt), puttra tills det är mört, och sen fixar till såsen med nån deciliter grädde, 1-2 matskedar lingonsylt, lite mer nykvarnat svartpeppar och lite kinesisk soya.  Ibland varierar vi med färsk timjan eller kantareller.

DesK
2010-09-10 22:33
#6

#5 Jag bekänner jag är en vitlökoman Skäms, kan ha vitlök i de flesta maträtterna Tungan ute håller absolut med dig om att såsen och då helst gjord på grädde blir hur god som helst av älg Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MaMaMade
2010-09-10 23:32
#7

Kött från kalv eller ett ungt djur blir gott att göra porterstek på. Annars brukar jag göra gryta med antingen öl eller rödvin, klassiska gryttillbehör, massor av lök brukar bli gott till älgkött, tycker jag i alla fall.

Jag ugnssteker oftast större bitar. Brukar lägga dem i saltlake ett tag först, beroende på storlek. Sedan penslar jag lite lätt med soya (olja för den som föredrar det) för att kryddorna ska fästa fint. Öser på ganska rejält oc *älskar* rosépeppar, ibland hälften hälften med grönpeppar, öser på svartpeppar, skivar smör över (eller så kan man lägga späck över) och så in i ugnen.

Brukar oftast köra på 125 grader tills innertempen är lagom. Ös ofta! Honung är också jättegott att ringla över och ösa steken med eller så skivar jag tunnt tunnt och marinerar i olja och honung och grillar snabbt på hög värme. (Jag gillar inte de klassiska viltkryddorna som ni kanske märker.) Ibland blir det "bara" svartpeppar, salt och sedan lindar jag in köttet i bacon. Emellanåt saltar jag in en mindre bit, röker den i röklådan och kör sedan klart på väldigt låg värme i ugnen. Blir finfint pålägg.

Färsen använder jag till allt som man annars använder färs till. Efter att ha levt på mestadels älgkött i över 20 år har det tappat viltsmaken för mig.

pyromanen
2010-09-11 09:56
#8

#6 Och jag håller med dig om att vitlök är gott!  Särskild rå Tungan ute

Maria
2010-09-11 10:04
#9

Jag läser och begrundar.

Tack för alla tips.Kyss

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jutte
2010-09-11 23:56
#10

Älgköttbullar…åh så gott

tänk på att bevara viltsmaken

magert kött, så behöver lite fett, min mormor blandade färsen med grädde hellre än fläskfärs, och jag gör likadant..vet inte om det spelar roll, men inbillar mig det.

jag låter de färdigbrynta köttbullarna sjuda färdigt i lite spad med några enbär (vatten, lite smulad buljongtärning, att vispa ur stekpannan med, häller över köttbullar i grytan genom en sil) tillsätter ett par halvkrossade enbär .

Maria
2010-09-12 16:25
#11

Igår gjorde jag älgfärsbiffar utblandade med fläskfärs, lök, ägg och lite grädde.

Såsen gjorde jag av rödvin, grädde, enbär, timjan, lök och kantareller.

Det blev ljuvligt gott.

Idag ska vi äta grytbiffar av älg som jag förkokade igår med rotfrukter i mörk porter.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-09-14 13:41
#12

Den där såsen Bumble får du gärna dela med dig av receptet till! Visserligen äter jag enligt Vv just nu, men en sås kan jag nog unna mig vid något tillfälle i alla fall Glad

Upp till toppen
Annons: