Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3800 ggr
DesK
2010-09-09 20:29

Nordisk mat är bra för hälsan

På Dagens Nyheter.se står idag om en studie av nordisk mat och det visar sig i denna korta studie att nordisk mat tycks vara lika bra som medelhavsdieten. Jag tycker att detta är mycket spännande och ser fram emot fler rapporter och några längre studier Glad Vad tycker du?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Bergspuman
2010-09-09 20:52
#1

Ja absolut!

Jag har läst även tidigare att kosten som Sveriges allmoge åt, dvs. rågbröd, gröt, välling, rovor, äpplen, potatis och strömming, var nyttig och gjorde att de höll sig friska och orkade med sitt hårda arbete. De gjorde ju också sin egen mat, bakade sitt eget bröd och kärnade sitt eget smör. Ingen industriell förädling där inte.

Intressantast var nog att läsa att vi svenskar skulle vara genetiskt anpassade till den kosten.

Nu när jag kör Viktväktarnas program så äter jag faktiskt ungefär som beskrivs i artikeln, och kör säsongsanpassat. Jag har lagt till bulgur och quinoa istället för mathavre men för närvarande äter jag mycket äpplen och just - makrill. Kyckling är stående inslag i min mathållning. Grönsaker efter säsong, just nu paprika, lök, vitkål, squash och morötter.

Det vi INTE ska göra, är att äta junk food - dvs Coca cola, godis, bakverk, hamburgare och pizza!

Bergspuman
2010-09-09 21:08
#2

Fast jag tycker ju choklad och kakor och bullar är såååå gott, hmmm. Skäms

DesK
2010-09-09 21:10
#3

Bergspuman ja choklad och helst då mörk är så jättegott Tungan ute Äter man bara lite någon gång ibland så är det heller inte skadligt, själen måste ha sitt också Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2010-09-09 21:14
#4

Fast jag är diggare främst av ljus choklad he he!

Den mörka tycker jag är för besk.

För närvarande äter jag ingen choklad alls. Jo, jag kanske tar 2 rutor då och då, mest för smakens skull.

Får vänta till jul med chokladgotterna. Glad

Påminn mig då - då ska jag skriva en artikel om julgodis!

DesK
2010-09-09 21:18
#5

Ha ha ja tänk så olika smaken kan vara Glad Julgodisartikel låter mycket gott Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tom-B
2010-09-23 13:26
#6

EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) konstaterar:

"Bara 8 av 416 påståenden om hälsosam mat hade vetenskapligt stöd visar en undersökning".

Jag har själv inte läst utredningen, utan bara saxat ovanstående från annan källa.

Måntro choklad är jättenyttigt?

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
DesK
2010-09-23 13:28
#7

Klart att choklad är nyttigt Tungan ute Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2010-09-23 13:55
#8

Vissa frukter och grönsaker har sina nyttigheter just i skalet, eller just innanför skalet. De säger ju att t ex apelsinens största halt av C-vitamin sitter just i det där vita klägget innanför skalet, men det där vita är ju uäck att äta…

Jutte
2010-09-23 23:56
#9

kom att tänka på min mormors blåbärsgröt.

måste ha varit superhälsosamt.

hon kokade rågmjölsgröt, och blandade sedan i färska blåbär, minns ej om blåbären skulle koka med, tror det faktiskt, i alla fall ett tag, gröten smakade verkligen blåbär

hur nyttigt som helst, grov råg plus blåbär med en massa antioxidanter

till det fick vi mjölk, förstås

och så smörgås, hembakt bröd med hemgjort smör (från en stor keramikskål i skafferiet) (ett sånt där skafferi man går in i) och ost (tror jag)

kanske ska prova det, om jag kan hitta recept.

MaMaMade
2010-09-24 21:14
#10

Olika sorters blåbärsgröt. Jag är uppvuxen med blåbärsgröt på kornmjöl men själv kokar jag den på mannagryn åt mina barn.

Jutte
2010-09-24 21:38
#11

tack för den länken mamamade, jag måste nog testa att göra blåbärsgröt på rågmjöl, som min mormor gjorde. Få se om jag fortfarande tycker om det Glad

MonisN
2010-09-25 13:41
#12

Choklad är bra för hälsan!

Mörk choklad kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Kakao innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler som stärker immunförsvaret. Så självklart ska vi unna oss choklad utan att få dåligt samveteTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Bergspuman
2010-09-25 13:43
#13

Jag äter säkert 4 tsk kakao dagligen (antingen i milkshake eller varm choklad) och har så gjort i drygt 15 år. Ett sätt för mig att få i mig mjölk/kalcium då jag avskyr fil och bara äter yoghurt sommartid.

Inbillar mig att kakaon håller mig frisk och bidrar till att jag har bra värden och inte får karies!

(Inbillningssjukan är en annan sak … Skrattande)

Annons:
Bergspuman
2010-09-25 13:47
#14

Rotfrukter inte att förglömma! Svenska rotfrukter!

Jag är inget fan av palsternacka, men en rotpytt på potatis, morötter, rotselleri och kanske rödbetor är ack så gott.

Saga85
2010-09-25 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#8 Åhå, jag som älskar det där vita på citrusfrukter Skrattande Är även en sån som till och med äter upp skalet från bakpotatis (det är ju det godaste!). När jag var mindre brukade jag även äta upp hela kärnhusen på mina frukter (det enda jag slängde var pinnen och kärnorna).

Av såna här undersökningar drar jag två slutsatser: Skippa färdig/skräpmat samt satsa på närproducerade råvaror (som slipper förlora näring under överdrivna transporter, plockas omogna, och så vidare).

Rotfrukter är underbart - gott, billigt och nyttigt. Jag har alltid avskytt rödbetor, men det var ju bara för att jag bara testat skivade på burk. Att upptäcka färska rödbetor var som att bli frälst.

Och finns det något bättre en riktiga äpplen direkt från trädet?

Maria
2010-09-25 17:27
#16

Idag kostade alla rotfrukter på Ica 2.90 kilot. Det är ju mer eller mindre gratis. Köpte en stor palsternacka för 74 öre.

Morötter, kålrötter, rotselleri, kålrot, paslernacka m.m hade detta kilopris.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2010-09-25 21:14
#17

Jutte skrev i Dagens middag 2:

min mormor gjorde klappgröt på mannagryn. serverades med vispad grädde, mycket mäktigt men ack så gott

Nån här som minns klappgröt?

har denna efterrätt fallit i glömska? Måste erkänna att jag aldrig gjort klappgröt, och inte ätit det på tjugo år kanske

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
2010-09-25 23:32
#18

#15 Håller med dig om allt utom det vita i apelsinen :-)  Däremot äter jag gärna skinnet från laxen (om man stekt laxkotletter), potatisskal på bakpotatis är ju jättegott… blev sugen Glad

#16 vill inte gärna höra talas om dom kilopriserna (eftersom vi lagt ner jobbet o odlat själva Tungan ute). Prata på att mat ibland är för billigt!

Ronny-K
2010-09-26 01:53
#19

Jag gillar också skinnet från laxen, potatisen och ..dödssynden..den grillade kycklingen och ..fläsksvålen.Skäms

Men, angående rubriken, jag tror inte all nordisk mat var/är så nyttig. Tänker då på gamla tiders sätt att bevara kött o fisk. Saltning.

Salt sill och kött är ju gott och nog inte farligt i de rimliga kvantiteter det konsumeras idag. Men i gamla tider var ju framförallt den saltade sillen, öringen, rödingen, laxen osv. stapelföda under vintern. Det tror jag inte var så nyttigt.

Alla råvaror som räknas upp i artikeln var ju inte heller tillgängliga året runt.
Den Nordiska sommaren är ju kort..Rynkar på näsan  ..Men Fin! Glad

Jutte
2010-09-26 02:11
#20

på tal om skinn och svål

jag älskar skinnet på den grillade kycklingen

bott i England, där är "crackling" något man inte rynkar på näsan åt precis..dvs den krispiga svålen på fläskbiten.

jag gillar det

här i Sverige är inte fläsk styckat på riktigt samma vis..köper man en skinkstek här, så är svålen borta

däremot kan man här i sverige, tack o lov, köpa färsk fläsklägg , med svål..har ett fantastiskt engelskt rcept..ugnstekt, fyllt, krispig svål, päron…tyvärr verkar alla mina kokböcker recept ligga någonstans okänt bland alla flyttlådor just nu…

Bor i skåne sen en kort tid tillbaka, verkar som om danskar också gillar fläsk med krispig svål. Ugnstekt helt sidfläsk med svål, är väl ett typiskt danskt recept…och gott

gick matlagningskurs på Irland för ca hundra år sen..och minns hur vi ugnstekte ett stort stycke sidfläsk, med svål…mmmm

Jag tycker om det. Urgott.

men i sverige verkar svål vara ett fult ord nästan.

Annons:
Ronny-K
2010-09-26 02:25
#21

#20 Jaa! Dansk fläskstek med rödkål, håller med dig Tungan ute

Hoppas du hittar dina kokböcker och återkommer med ett recept när du fått undan flyttlådorna!

pyromanen
2010-09-26 10:25
#22

#20 stämmer! vi danskar lagar fläskstek med svål och svålen är ju det godaste.  Min man (svensk!) tycker det är gott med,men mina barn däremot vill inte ha svålar.

MaMaMade
2010-09-26 22:09
#23

#17 Vi äter klappgröt med jämna mellanrum, alla utom Sonen *älskar* det! Helst gjord med lingondricka eller körsbärssaft; *mumma* men ack så jobbigt att vispa!

Jutte
2010-09-26 23:22
#24

Aha!Glad klappgröten lever fortfarande! vad trevligt! Mormor skulle ha hallonsaft till sin.

Hon växte upp som mellanbarn i en stor syskonskara, fattiga var de..och hennes far sjuklig för det mesta. Så en del av barnen placerades ut och mormor flyttade hem till en barnlös moster och morbro och trodde att hon kommit till himmelrike, där fick hon för första gången i sitt liv klappgröt och vispgrädde, det blev hennes favoritefterrätt tills hon dog 85 år gammal. När det skulle vara riktigt fint, då blev det klappgröt till efterrrätt Glad

måste nog prova att göra det, men drar mig för allt detta vispandet

MaMaMade
2010-09-27 10:23
#25

Jag ska skaffa mig en nätt hushållsassistent som alltid kan stå framme o har visp, blir avsevärt mycket lättare! Glad

Upp till toppen
Annons: