Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 2530 ggr
IceJossan
10/14/10, 2:51 PM

Kanelbullar - bästa recept?

Hejhej!

Idag blir det kanelbullsbakning är det tänkt :)

Har ni nåt favoritrecept/tips på hur bullarna blir sådär extra goda?

Annons:
DesK
10/14/10, 3:24 PM
#1

Jag har alltid kallt degspad och lite längre jästid och så har jag gärna i en burk kesella i degen Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

IceJossan
10/14/10, 3:55 PM
#2

Kesella? Blir inte bullarna aningen syrliga då?

DesK
10/14/10, 4:55 PM
#3

Nej men de blir saftigare och får ett riktigt fint inkråm Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

IceJossan
10/14/10, 5:10 PM
#4

Aha, kanske skulle testa det :)

Bergspuman
10/15/10, 9:33 PM
#5

Mitt tips är att vika ihop degen till 3 delar, en platt trevikt deg, INTE en rulle. Och så skär du strimlor och snurrar dem till snurror. Har alltid tyckt att bullarna blir dubbelt så goda då. Inte så torra liksom.

IceJossan
10/15/10, 10:34 PM
#6

#5 Ah, så det blir mer innehåll liksom, eller vad man nu ska säga. Det blir ju inte så många varv när man rullar, men det blir det (på sätt och vis) när man viker och sen snurrar. Eller missförstår jag?

Annons:
Bergspuman
10/15/10, 10:42 PM
#7

Grejen är att snurran blir "tätare" hoprullad, medan sådana som kommer från en rulle, ofta liksom ramlar isär. Om du förstår hur jag menar. Ringarna i rullbullen ramlar isär från varandra.

Det här blev kryptiskt, men borde förstås av någon som är van att baka bullar haha Skrattande

IceJossan
10/15/10, 10:43 PM
#8

#7 Ok, men… Hur menar du att de ska snurras? Jag har bakat bullar en gång i mitt liv, och det var igår, haha!

Bergspuman
10/15/10, 11:02 PM
#9

Jag brukar kavla ut degen hel o hållen, bre på smör, strö över socker och kanel som vanligt.

Sedan, istället för att rulla ihop den till en rulle, tar jag och viker ihop den, först ena tredjedelen mot mitten, sedan andra tredjedelen också mot mitten, så att degen blir en trefalt vikt avlång ganska bred remsa.

Den skär jag tunna remsor av på bredden, ca 1,5 cm tjocka.

Varje sådan remsa snurrar jag genom att jag oftast håller i den högra delen med höger hand för att hålla den fast, snurrar sedan remsan med vänster hand. Sedan gör jag en "knut" helt enkelt, den sista biten av remsan trycker jag in i bullen.

Svårt att förklara i ord!

IceJossan
10/15/10, 11:20 PM
#10

#9 Jag misstänkte att det var så du menade, morsan har alltid gjort så :) Men det med vikningen var helt ny för mig, det ska jag testa nästa gång! Ju saftigare desto bättre :)

siberlina
10/16/10, 8:53 PM
#11

gör en vetedeg och kavla ut degen, lägg på smör, socker, kanel, ganska mycket och en klick mandelmassa på varje bulle nyp  ihop bullarna och låt dom jäsa som vanligt,  strö på pärlsocker    innan dom ska in i ugnen, det blir liksom en blandning av allt     Skrattande

IceJossan
10/17/10, 11:53 AM
#12

#11 Såna bullar har jag smakat faktiskt. Gudomligt saftiga! Det blir också att testa :D Attans, jag skulle ha störra frys :P

pyromanen
10/19/10, 8:46 PM
#13

Brukar ha i så lite mjöl som möjligt i degen, bara tillräckligt så den precis går att hantera, då blir de saftiga och lätta. När bullarna är formade låter jag dom efterjäsa på plåten tills om lyft sig ordetligt, så de blir luftiga. Gillar med mycket smör men nästan inget socker. Bästa fyllning enligt mig är lite mandelmassa, mycket smör och mycket hackat mandel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: