Annons:
Etikettfågel
Läst 4837 ggr
Ronny-K
9/23/10, 12:43 PM

Anka

Jag är gräsänkling och tänkte överraska min fru med hel anka, typ "Crispy Duck", och ett gott vin när hon kommer hem på söndag.

Ankan är inga problem, har jag lagat förr.
MEN jag skulle vilja ha förslag på något gott till ankan.Obestämd

Annons:
Bergspuman
9/23/10, 1:57 PM
#1

Apelsinsås på klassiskt franskt manér?

Annars skulle jag vilja föreslå kokt polenta, som du låter stelna i en form, skär sedan skivor av den och steker / halstrar, serveras med bladspenat och skirat smör.

storost
9/23/10, 8:18 PM
#2

Vad tycker hon om? Finns det några livsmedel eller ingredienser som hon äter mycket gärna?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Ronny-K
9/24/10, 12:57 PM
#3

#1 Låter gott! Men jag har nog lite svårt att hitta polentagryn där jag befinner mig just nu. Ska pröva vid ett annat tillfälle. Tack för tipset!

#2 Allt gröntSkrattande. Dessutom gott om grönsaker här. Funderade på nån gratäng, men det blir lite mastigt till anka tror jag.

DesK
9/24/10, 1:02 PM
#4

Till anka passar det bra med något syrligt tillbehör exempelvis rödkål. Vinet du väljer till bör också ha rätt bra syra. En gratäng till anka tror jag blir lite väl mastigt. Varför inte göra ugnsrostade blandade rot- och grönsaker, det ser festligt ut och du kan smaksätta så att det passar fint till ankan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

pyromanen
9/24/10, 11:39 PM
#5

#4 Rotsaker i ugn tror jag på!  Både palsternackor och morötter ä ju lite åt det söta hållet och det passar bra till anka! och det är ju verkligen årstid för rotsaker nu. För att inte göra det "vintertungt" skulle man istället för traditionell rödkål kunna göra en krispig rå rödkålssallad (medgott syrligt äpple i? typ filippa eller aroma?).  för att "leka" med julmatstuket ytterligare men änddå hålla det till höst.. skulle man kunna ha lite rå grönkål i salladen också, om inte annat blir det ju väldans häftiga färger då. Glad

Jutte
9/24/10, 11:57 PM
#6

jag håller med båda ovanstående inlägg. Anka är mastigt, skippa tunga gratänger, satsa på rotsaker, samt rödkål som passar förträffligt till anka.

till ankbröst (ej hel anka) gjorde jag en gång en sås på blitzad (stavmixer) (kokt) rotselleri och äpple (ej kokt, en del blitzad, en del i bitar, eller kanske rivet grovt så man kunde känna äppel bitar) blandat med creme fraische el gräddfil, salt +peppar.

imorgon ska jag göra ankbröst med apelsinglaze (igen)

till det hasselbackspotatis, funderar lite på om jag ska pensla dem med lite apelsinsmör mot slutet..vad tror ni?

Annons:
Ronny-K
9/25/10, 10:32 AM
#7

Jag tror det blir grönsaker i ugnen som ni föreslår. Hittade ett recept på karamelliserad sötpotatis, äpple och brysselkål som jag tycker låter enkelt och gott.
Ovanstående ingredienser delade, klyftade i en ugnssäker form, med lite honung och vinäger ringlat över. 30 minuter 175 grader. Salt efter behag som farbror Melker sa (och peppar).
Tack alla för fina tips och råd!Glad

storost
9/25/10, 2:13 PM
#8

#3 Då föreslår jag kokt broccoli med skirat smör och rostade mandelskivor och honungskarameliserade vattenkastanier samt spätzle.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Ronny-K
9/26/10, 11:57 AM
#9

Hustrun kom hem trött efter en lång resa i morse. Hon sniffade lite misstänksamt, men kunde inte bli klok på vad det var för konstig matos i köket.
Jag sa inget, men det var rödkål som jag lagade sent igår kväll..Skrattande 
Bestämde mig för rödkål till ankan när jag var i butiken för att köpa brysselkål…Inget ovanligt när det gäller mina inköp, ska köpa A och kommer hem med B..

Nu har hustrun somnat gott så snart kan jag sätta igång med ankan. Vi får se om hon vaknar av dofternaOskyldig

Skulle viljat ha ankan senare i kväll, men ska jobba (ej planerat) så det får bli till lunch, utan vin för min del. Can't win them all..

Upp till toppen
Annons: