Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 5652 ggr
Sunpeach
9/15/10, 10:24 PM

IBS & magkatarr, tips?

Min magkatarr och IBS är fruktansvärt nu, jag mår sååå illa, jag springer på toa kanske 5-6 gånger / dag, tips?

Jag försöker äta mild mat, har helt slutat med lök & vitlök då jag får så ont.

men mer då? Jag har provat GI men blev varje gång efter en vecka jätte dålig, kanske för fettet?

Snälla hjälp mig. Min läkare säger att jag får leva så här. Jag tar Omeprazol varje dag, han säger att jag får göra som jag tycker är bäst?!

Hälsningar

Annons:
DesK
9/15/10, 10:48 PM
#1

Tyvärr har jag dåliga kunskaper inom just dessa områden. En sak tror jag dock att jag kan råda dig och det är att undvika fiberrik och kolhydratrik kost. GI är ingen fettrik kost, men mycket fiberrik kost, så vad menar du med att det kanske är fettet som ställer till problem med den kosten?

Kika gärna in hos våra vänner inne på Kolhydrater, Kost och Hälsa också.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
9/15/10, 11:21 PM
#2

På magotarmsjukdomar.ifokus.se finns det bra med fakta för de med IBS!

Sen är det som så att de med IBS har väldigt olika problematik person till person. Har du diarré eller förstoppningar eller blandat? Testa några mediciner?

Jag har förvisso inte IBS men en sjukdom som delvis visar sig genom funktionsrubbningar i tarmen (det vill säga - den påminner om IBS på den punkten). Jag hållar på att testa en medicin som heter Egazil, rätt ovanlig numer, enligt min läkare var den vanligare förr då den användes mot både magkatarr och "oroliga tarmar". Sen kom omeparzol och tog över som behandling mot magkatarr…

Det Egazil gör är att den påverkar nervsystemet i bland annat magen. Finns en del mindre behagliga biverkningar, men inget jag märkt av ännu peppar, peppar. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
9/16/10, 11:14 AM
#3

Med IBS så antingen ska man äta väldigt fiberrikt eller inga fibrer alls i princip. Personligen blir jag nåstan dödssjuk av fibrer, har hamnat på akuten ett flertal gånger med mycket svåra plågor.

Magkatarren kan också behöva medicineras med till exempel omeprazol.

dragonstar
10/21/10, 1:05 AM
#4

Jag har lindrig IBS  fick det efter tarmvredsoperation.

Då åt jag mycket soppor, potatisoppa, grönsaksoppa, korvsoppa, fiskoppa, nudelsoppa.

Vet inte om du kan äta fibrer eller om du måste undvika det. Något som hjälpt mig otroligt mycket är Lunelax receptfritt pulver som rörs ut i vatten. tar det varje morgon och de har gjort att jag nu kan äta vad som helst utan att behöva oroa mig massor.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

storost
10/21/10, 10:01 PM
#5

Det med GI eller snarare LCHF är, att efter en vecka ställer kroppen om från kolhydrat- till ketonförbränningen. Då är man trött, orkar inte så mycket och så vidare. Men det gå snart över. Sen behöver hela kroppen en omställningstid omkring 3 upp till 11 månader. Under den tiden får en del muskelkramper och då tar men magnesium som tillskott.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: