Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 2435 ggr
Bergspuman
2010-10-24 20:32

Burgundisk köttgryta

Nu lagar jag en variant som påminner om din Tassys, fast utan kantareller!

Jag klyftar ner gul lök och morötter, har kalvfond och rött matlagningsvin. Kryddar med lagerblad, soja, rosmarin (hade ingen timjan hemma) och salt och peppar och vitlök.

Det blir nog gott det med!

Annons:
[Tassy]
2010-10-24 22:15
#1

Spännande Skrattande

Bergspuman
2010-10-24 22:23
#2

Jag improviserar ju för det mesta som ni kanske vet, hi hi.

Skrattande

[Tassy]
2010-10-24 22:27
#3

yepp, du verkar vara väldigt frisläppt i köket eller hur man nu ska uttrycka sig Skrattande själv är jag en sån där fegis som behöver månader på mig för att ens finjustera ett recept Skäms

Bergspuman
2010-10-24 22:46
#4

Det är nog mest en effekt av att jag inte är så disciplinerad vad gäller att ha förråden fyllda och handla hem saker, lite bohemisk och glömsk dessutom. Och spontan.

När jag sätter igång och laga mat och vill testa ett nytt recept är det inte alltid jag checkar av att jag har allt hemma. Dessutom har jag märkt att ett recept för det mesta är ett FÖRSLAG.

Med pumpasoppan var det så att man föreslog lime. Jag antog att något syrligt skulle passa, så jag tog helt enkelt matlagningsvin istället.

I köttgrytan föreslog man timjan, OK en örtkrydda som passar till kött tänkte jag, rosmarin istället!

I stort sett alltid när jag testat byta ut ingredienser, har det funkat finfint!

Maria
2010-10-25 10:40
#5

#4 Så brukar jag göra också och med lite sunt förnuft och smakkännedom så brukar det bli alldeles förträffligt.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: