Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5368 ggr
Solaika
2010-09-26 05:46

Frysa grönsaker?

Jag funderar på att luta min kost lite åt GI-hållet.. Men jag är ju världens lataste människa. Därför funderar jag på om man kan tex finriva ett stort gäng morötter och frysa in för senare användning? Hur påverkas olika grönsaker av frysen? Finns det nån grönsak som inte förändras en massa av att frysas och tinas långsamt?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
pyromanen
2010-09-26 10:28
#1

Detmesta får en väldans trist konsistens, blött o sjabbigt och inget man vill äta rått i alla fall.  Kanske skaffa en råkostrivare istället? (en såndär maskin man bara stoppar morötterna genom ett hål och trycker efter med en lastmojäng ungefär som en köttkvarn.)

DesK
2010-09-26 10:54
#2

Många grönsaker går bra att förvälla i mindre bitar och sedan frysa. Att lägga rivna rotsaker direkt i frysen blir nog inge vidare. Det är bättre om du investerar i en lättdiskad kvarn av något slag. Om du redan har en matberedare finns det nog några rivskivor till denna. Annars finns det en gammal hederlig handvevad grösaksstrimlare som ser ut som en månlandare. Denna är mycket lättdiskad och smidig. Du kan så klart riva morötter för några dagar i förväg och förvara i burk med tätt lock i kylen. Då är det viktigt att du blandar i både lite olja och lite syra - ättika, vinäger eller citron. Lite fett i just morötter gör att du bättre kan tillgodogöra dig nyttigheterna i dem och syran hjälper också till med det.
Lathet är uppfinningarnas moder Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Solaika
2010-09-28 11:43
#3

Hum va jobbigt det blev nu då Tungan ute Anade i och för sig att det va det svar jag skulle få Flört Tack för att ni svarade Skrattande

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

chapp
2010-10-01 13:19
#4

Jo, det finns grönsaker som går bra att frysa och som inte tar skada, nästan alla gröna kålsorter kan frysas. Tex grönkål, palmkål, spenat, savojkål.

Förväll och frys, ta fram, tina och stek upp kålen med smör. I med en klick creme fraiche. Gott!

Man kan också blanda i Philadelphiaost.

DesK
2010-10-01 22:11
#5

#4 Ja de flesta grönsaker går att frysa, men de måste först förvällas, vilket jag också skrev i #2 Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Solaika
2010-10-01 23:54
#6

Men då blir dom väl förändrade i konsistensen?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
DesK
2010-10-02 00:05
#7

Ja men inte så mycket, när man förväller kokar man ju grönsakerna mycket kort, så de förblir knapriga. När man sedan vill använda dem, så tinar man dem och lägger i maträtten och låter koka en liten stund, beroende av hur mjuka man vill ha dem. Ska man ha dem på exempelvis salladsfatet så kan man använda dem direkt när de har tinat.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Solaika
2010-10-02 00:20
#8

Hm.. det låter suspekt.. men jag är lite kinkig :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Maria
2010-10-02 12:51
#9

Även om det går utmärkt att förvälla och frysa så går det ju aldrig att jämföra med färskaObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AlbaStiffler
2010-10-06 00:49
#10

Om man e latmask kan man skala morötter, stoppa hela i en tillbringare med vatten o förvara i kylen några dar. Sen är det bara att tugga på när suget sätter in.

Upp till toppen
Annons: