Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2552 ggr
Bergspuman
10/24/10, 4:13 PM

Pumpasoppa

Mums! Har just gjort pumpasoppa för första gången i mitt liv.

Köpte en butternutpumpa, klöv den på mitten, penslade snittytorna med olja, lade halvorna med snittytan nedåt på en plåt med bakplåtspapper, rostade i ugn cirka 35 minuter i 225 grader. Gröpte sedan ur dem.

Fräste hackad lök och vitlök i lite margarin. Sedan i med pumpinnanmätet och 5 deciliter grönsaksbuljong. Kokade sakta runt 10 minuter. Mixade i mixer. Hällde i soppan i kastrullen igen, smaksatte med vitt matlagningsvin (skulle vara lime, men det hade jag inte) och lite sambal oelek. Skulle vara creme fraiche men det hade jag inte, så jag körde utan. Jättegott! Och vilken härlig orange färg!

Annons:
storost
10/24/10, 10:07 PM
#1

Oh ja, pumpasoppa en absolut höjdare under höst och vintertid! Härligt recept.

När vi kokar pumpasoppa, då steker vi pumpan (hokaido) med smör eller olja tillsammans med lök och vitlök. Resten gör vi lika.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Maria
10/25/10, 10:41 AM
#2

Jag har aldrig ätit pumpasoppa eller pumpa alls om jag tänker efterTystSkäms Detta måste jag prova.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
10/25/10, 4:15 PM
#3

Kallas även vintersquash fick jag veta. Träffande namn!

Spanaren brukar ju ibland kalla mig Pumpan, ha ha Skrattande

DesK
10/25/10, 5:34 PM
#4

Jag har heller aldrig ätit pumpasoppa Skäms Så nu är det dags att ändra på det Glad Ha ha Bergspuman det har jag missat att Spanis kallar dig för pumpan Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
10/27/10, 10:35 PM
#5

Se här, här är en sajt för pumparecept!

www.alltommat.se/ingredienser/pumpa

Elshira
10/29/10, 3:32 PM
#6

Inte heller jag har ätit pumpa! Hur tycker ni det smakar?

Hakuna matata!

Annons:
Bergspuman
10/29/10, 3:52 PM
#7

Pumpa i sig smakar ju inte så mycket då det är en släkting till gurka/Squash. Men jag gillar konsistensen på fruktköttet och jag gillar den starka oranga färgen!

[TrevorS]
11/21/10, 8:21 PM
#8

Jag gjorde pumpasoppa förra veckan, men det var ingenting jag gillade om jag ska vara ärlig, gjorde pumpapaj också. Men tror jag är ovan vid smaken, kanske blir godare när man ätit det några gånger. Oliver hade jag svårt med från början, så smakade jag oliv med chilifyllning och woalla, kunde inte sluta äta oliver, älskar gröna urkärnade oliver mest! Skrattande

Upp till toppen
Annons: