Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2766 ggr
dragonstar
10/21/10, 1:31 AM

Frukt, grönsaker, rotfruket och annat

Tänkte fråga om någon här inne som har lust att tippsa på alla dessa grönsaker/frukter och rotfruket som finns att köpa.

Hur smakar dom? vad kan man ha dom till? och framförallt hur bör dom se ut för att var ätbara. Jag är intreserad av de "svarta gurkorna" namnet som bortblåst nu vad funkar dom till?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
DesK
10/21/10, 12:06 PM
#1

Vilken bra fråga du ställer! Glad

De "svarta gurkorna" heter aubergine eller äggplanta och kan användas till många goda rätter Glad Dels är de goda i Ratatouille - fransk grönsaksröra och sedan kan man också göra en jättegod dip av dem och en äkta Moussaka innehåller aubergine, köttfärsröra och ostsås. Vad som är viktigt att tänka på när man ska tilla aubergine är att man bör skiva upp den och salta lite på skivorna och låta stå en stund, då försvinner den lite beska smaken som de ibland har. Aubergine är en av de grönsaker som jag inte gärna äter rå, den ska vara tillagad på ett eller annat vis. Auberginen ska ha ettglänsande svartlila skal utan fläckar.

Sedan passar jag på att tipsa om en annan lite udda grönsak - rättikan, den ser ut ungefär som en vit jättestor morot och konsistensen är som hos rädisor men rättikan har mildare smak men är ändå distinkt. Rättika äter jag gärna rå i skivor, strimlad med vinaigrette, i sallad, och istället för potatis i gratäng. Den passar också fint i grytor, jag tänker snart testa att göra någon ättiksinläggning med rättika.

Fortsätt gärna tipsa och fråga om fler grönsaker och frukter i denna tråden! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dragonstar
10/21/10, 1:53 PM
#2

Super =) Ja det finsn ju massor på afären som ma ninte känner igen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Bergspuman
10/21/10, 2:25 PM
#3

Det finns numera ganska roliga grönsaker att köpa! Bland annat blomkål i olika färger.

Jag vill tipsa om att köpa och äta så färgstarka grönsaker som möjligt, de innehåller flest nyttiga ämnen. T ex tomater, röd paprika, spenat, grönkål, rödkål, broccoli, morötter. Flera av dessa grönsaker lär innehålla ämnen som förebygger cancer.

dragonstar
10/21/10, 6:35 PM
#4

Morötter tomat och paprika äts mycket här.

Själv är jag svag för kokt blomkål med lite smör och salt på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

AlbaStiffler
10/21/10, 10:08 PM
#5

Var modig o köp nya grönsaker spontant. Sen är det bara testa recept i kokbok eller på nätet. De flesta grönsaker är ju supergoda bara kokta (koka inte för länge) med lite smör o salt på.

Själv slår jag gärna ett slag för sötpotatis, jordärtskockor o rotselleri. Supergoda alternativ till potatis eller ihop med potatis. Baka dem hela, precis som man bakar en bakpotatis, 150grader tills de är mjuka. Skala o ät med smör o salt.

Även perfekta att skala o tärna o råsteka i ugn. Jättegott att koka dem o göra potatismos med hälften potatis.

MaMaMade
10/24/10, 11:19 AM
#6

Såhär i förkylningstider vill jag slå ett slag för chili, ingefära o vitlök. De används ju som kryddor men är ändå grönsaker…en gråzon det där!

"Röd chilipeppar är rik på C-vitamin och betakarotener. Alla chili innehåller ganska mycket B-vitamin och ordentligt med B6-vitamin. De innehåller mycket kalium och magnesium vilket kan medverka till ett lägre blodtryck. Chili kommer från Sydamerika och har använts i matlagningen under 6000 år." Källa; Nyfiken Vital.

"Vitlök har använts i traditionell läkekonst under tusentals år och det är en uppskattad krydda. Vitlök kan ha effekt mot bakterier och svamp, stimulerar immunförsvaret. Vitlök verkar antioxiderande och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Svavelföreningarna i vitlök kan hjälpa kroppen att göra sig av med tungmetaller." Källa; Nyfiken Vital.

"Ingefära är en mild stimulant, verkar inflammationshämmande, är rik på antioxidanter, motverkar illamående och är väderfördelande. Det är vanligt att ingefära används för att motverka och lindra åksjuka. Ingefära kommer ursprungligen från Asien där den har stort utrymme i den traditionella läkekonsten." Källa; Nyfiken Vital.

Fö så rek även jag jordärskockan, en mkt smaklig rotknöl från en växt som egentligen är en ört som är släkt med solrosen. Det är ju inte så nyttigt att blanda fett med kolhydrater men ibland festar jag loss på jordsärtskocka som jag skurit i skivor, hällt rejält med grädde blandat med pecorino-ost (el parmesan) över, lite salt o peppar på det. Urgott som tillbehör o resterna tar man på en rostad morgonmacka dagen efter, ta gärna några droppar citronsaft över; *MUMMA*!

Annons:
Upp till toppen
Annons: