Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 5430 ggr
MaMaMade
2010-10-30 22:07

Har provbakat ensaimadas idag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag mod till mig o gjorde ett provbak av ensaimadas, ett mallorkinskt bakverk som jag minns med rinnande snålvatten från min barndom första resa till Mallorca.

Jag använde mig av Skånska Skafferiets recept med den olikheten att jag använde cocosfett i degen samt penslade med smör. Man taga vad man hava…

Annons:
MaMaMade
2010-10-30 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Resultatet smakar väl på ett ungefär som jag minns det. Möjligen ger cocosfettet en något kall, metallisk bismak, kanske för att det var på gränsen att vara gammalt. Nästa gång ska jag baka dem med ister.

Den första vi smakade hade jag fyllt med morotsmarmelad. Den kändes lite ogräddad, förmodligen hade jag lagt på lite för mycket marmelad och hade lite för varm ugn, det är en mastig bulle att grädda!

MaMaMade
2010-10-30 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den jag sitter och tuggar på just nu blev bara pudrad med vaniljsocker, rikligt med vaniljsocker. Den har således en torr fyllning och gräddades i lite lägre värme och känns således bättre i konsistens och smak.

storost
2010-11-02 17:51
#3

Wow, det ser gott ut.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
2010-11-02 18:03
#4

Mhm, de var inte så tokiga men det ska nog vara ister…el smör. Bidde en lite konstig bismak av cocosfettet, fast det kan ju bero på att det inte var helt pinfärskt.

Mitralis
2011-07-04 13:32
#5

Har du provat att baka dom med smör?



MaMaMade
2011-07-04 19:47
#6

Nej, jobbar så mycket numer att jag lagt både bakning o matlagning på hyllan ett tag. Inte helt nöjd med det upplägget men vad gör man! Obestämd

Annons:
Upp till toppen
Annons: