Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 2005 ggr
dolfen
2010-12-04 18:38

Hur få köpemajonässmak?

Nu har jag gjort majonäs några gånger, men inte hittat något recept som ger samma smak som köpemajonäs.

Jag har letat efter en tråd som handlade om olika röror, där ett recept på majonäs fanns. Men hittar inte den tråden. Rynkar på näsan

Annons:
DesK
2010-12-04 18:52
#1

Du menar kanske min artikel om Pålägg och röror? Där finns mycket riktigt ett recept på majonnäs. Nu var det mycket länge sedan jag åt köpemajonnäs men jag har för mig att den är ganska syrlig, så eventuellt kan du få till bättre smak med några droppar extra vinäger.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-12-04 19:23
#2

#1 - Japp. Den tråden var det.

Först använde jag vinäger. Men så såg jag på ingredienserna att de använde ättika och inte vinäger.

Testade därför med ättika. Men Njäe! Obestämd (Kanske något bättre.)

De använder cayennepeppar. Men den ska väl inte ha så stor påverkan?

Det kanske är smaken av något av E-nummrena jag gillar? Skrattande

DesK
2010-12-04 19:30
#3

Cayennepeppar kan nog göra sitt till, men det är ju fler ingredienser som exempelvis senap och det finns ju massor av olika sorters senap som påverkar hur majonnäsen smakar. E-nummer kan det också vara, särskilt om det finns någon smakförstärkare i (dessa har nummer 620-640). Även vinäger finns det ju av många olika slag. Så gör ett nytt försök, kanske bara på ett halvt ägg och framförallt våga testa! Glad Till slut hittar du din favvo som du kan göra nästan i sömnen Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-12-04 19:54
#4

E-na är förtjockningsmedel och konserveringsmedel. Ingen smakförstärkare.

En teori är att minska ner mängden olja.

En annan teori (följd-teori) är att testa med olja och smör.

I "ingredienser" står det "rapsolja" och lite längre ner "vegetabilisk olja".

Jag antar att "vegetabilisk olja" är ingrediens i senapen som de blandar i.

DesK
2010-12-04 20:19
#5

Nja olja och smör är jag inte så säker på att det funkar så vidare bra, men jag kan ha helt fel, för jag har aldrig testat. Minskar du ned mängden olja däremot får du garanterat lösare konsistens.

Japp den vegetabiliska oljan lär nog vara den som finns i senapen, men å andra sidan är ju även rapsolja vegetabilisk

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-12-04 20:34
#6

Det där med olja-smör har jag läst (eller hört) någonstans.

När majonäsen blir så där tjockig, har jag märkt att jag har mer av receptets oljemängd kvar att hälla i.

Det, plus att det kan vara rapsoljesmaken som jag tycker blir lite för mycket, gör att jag funderar på att dra ner på mängden olja.

Jag ska testa de två teorierna vid tillfälle.

Annons:
DesK
2010-12-04 20:43
#7

Testa också med annan olja, exempelvis macademiaolja och berätta gärna vad du kommer fram till Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-12-05 17:21
#8

Kanske någon skulle skriva en artikel om oljor (egenskap, smak och i vilket "kök" den används bl.a).

Om någon har ett svar på trådtiteln så skulle (lata) jag slippa att experimentera. Cool

DesK
2010-12-05 18:17
#9

Problemet med din fråga är att köpemajonnäs också skiljer sig rätt mycket i smak mellan de olika fabrikaten. Det är därför inte lätt att ge någon exakt beskrivning. Jag gör ju alltid ungefär som jag beskriver i artikeln Pålägg och röror. Glad

Tack du gav mig idéen till en ny artikel Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
2010-12-05 18:26
#10

Det receptet liknar de jag testat.

(Findus. Äkta majonäs.)

MVH "Inspirationskällan" dolfen Skrattande

Upp till toppen
Annons: