Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 3053 ggr
pyromanen
2010-11-14 17:25

Insjölax hjälp önskes

Maken fångade en 4 kilos lax idag. Tyvärr så är jag inte alls lika förtjust i insjöfisk som i havsfisk, och lax som jag annrars är väldigt förtjust i tycker jag även den har en liten insjösmak. Funderar på om det finns nåt sätt att laga till en Vänerlax med lite mer kryddning på som kan camouflera insjösmaken…??  Förslag någon?

Än så länge har han filéat den och lagt i frysen.

Annons:
Bergspuman
2010-11-14 17:53
#1

Något som effektivt borde dölja insjötouchen, är att fylla den med grönmögelost, om ni tycker om det vill säga!

En väninna till mig gjorde så med lax en gång, det är den makalöst godaste oslagbart mest fantastiska lax jag någonsin ätit!

pyromanen
2010-11-14 18:22
#2

Tack för förslaget men nej, inte förtjust i grönmögelost. I alla fall ungarna skulle matvägra Obestämd

storost
2010-11-14 21:46
#3

Att få bort en smak, har vi tidigare lagg kött och fisk i möjlk en till två dagar (i kylskåpet). Mjölket drar ut smaken. När man lägger i köttet eller fisket längre än en dag, ska man byta mjölken efter en dag.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

pyromanen
2010-11-14 22:27
#4

intressant!  Har alldrig hört talas om det om fisk förrut, däremot brukade min pappa alltid lägga hare i kärnmjölk över natten.

storost
2010-11-15 17:23
#5

Vi åt tidigare delvis karp och när den var fiskat ur sankt vatten, då brukade min pappa lägga i filéer i mjölken. När han fångade karpen och låt leva den, då hade vi den i två-tre dagar i badkaret.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: