Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2225 ggr
Stephanie
2010-11-29 18:33

Recept på hemgjord glass?

Jag skulle vilja veta era bästa grundrecept på hemgjord glass som har vispgrädde som grund. Tungan ute Hittade billig grädde på affären idag och tänkte göra glass, men vet inte riktigt vilket recept jag bör följa.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
DesK
2010-11-29 18:52
#1

Kanske passar mitt gamla recept som fanns i en Allt om Mat i slutet av 1970-talet.

Halloonglass

3 deciliter vispgrädde
2 ägg
250 gram frysta hallon
1/2 deciliter socker

Dela äggen i gulor och vitor.
Vispa vitorna till hårt skum.
Vispa gulorna med några matskedar socker till pösigt skum - typ äggtoddy.
Vispa grädden till hårt skum med sockret.
Blanda nu de tinade hallonen med äggulorna.
Tillsätt grädden.
Vänd till sist ned äggvitorna.
Frys i minst 3-4 timmar.
Ta fram och låt tina något innan servering.
Naturligtvis kan du köra denna i glassmaskin också.
Sockermängden kan behöva anpassas beroende av bärens sötma eller surhet och det går så klart bra att använda andra bär.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
2010-11-29 19:24
#2

Tack! Det ska jag prova då!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
2010-11-29 21:47
#3

Nu står de två första satserna i frysen. Ska bli väldigt intressant att se hur det blir!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mitralis
2010-12-01 14:35
#4

Hur blev glassen?



Stephanie
2010-12-01 17:28
#5

#4 Skitgod! Förvånad Dock slarvade jag med de sista satserna glass, så nu förstår jag varför man ska röra om i den regelbundet… Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gun92884
2010-12-01 21:14
#6

Jag ar forkyld och min hals kanns som den ar ra inuti … darfor vande sig tankarna till glass igar kvall … man tager vad man haver sa glassen ar egentligen frusen yogurt … kan blanda halften med gradde om man vill …

1,25 l grekisk yogurt (eller halvt yogurt, halvt gradde)

1,75 dl socker

vaniljstang eller 1 tsk vaniljessens

Blanda yogurt och socker ordentligt tills sockret har smalt. Oppna vaniljstangen och skrapa i frona … eller blanda i vaniljessens.

Antingen frys i fryskarl i frysen och tag ut och ror om var 30:e minut tills glassen ar frusen … eller anvand glassmaskin.

I glassmaskin ar den fardig pa 25 minuter.

Annons:
Stephanie
2010-12-02 19:36
#7

#6 Det lät inte minst som en nyttigare typ av glass ;) mina blir inte så nyttiga, senaste satsen blev med krossade pepparkakor och pepparkaksdeg. Sååååå gott dessvärre :p

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

gun92884
2010-12-02 19:54
#8

Jag ater LCHF se'n manga ar tillbaka (for att mota diabetes i  grind, inte i viktsyfte) sa fett och inget socker (jag anvander sukrin/erythritol) faller mig pa lappen - pun unintended … wellll … kanske en liten anda :0)

Stephanie
2010-12-02 22:47
#9

#8 Ja, då bör det väl vara en rätt bra efterrätt då? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Upp till toppen
Annons: