Annons:
Etikettfågel
Läst 4026 ggr
Gunlog
12/3/10, 11:16 PM

HJÄLP!!! Receptet borta!

Hej!

Kan någon hjälpa mig, snälla? Jag ska ha hit folk imorgon på kalkonmiddag och mitt recept är borta!

Detta receptet som jag hade fick jag av min mormor. Jag fick hennes ex som var ett urklipp från en tidning som mormor hade fått en kopia på. Jag kommer ihåg ingredienserna, men jag vet inte hur mycket och jag kommer inte ihåg tider mm.

Innehållet i fyllningen var:

vitt bröd

levern på kalkonen

leverpastej

ägg

fläskfärs

bacon

salt, peppar, körvel

Känner någon igen receptet? Snälla pm:a mig. Jag är helt förtvivlad.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Annons:
DesK
12/4/10, 7:05 PM
#1

Gunlog ledsen att jag ser din fråga först nu Gråter Har inte varit så mycket vid datorn idag. Exakt det recept du efterfrågar känner jag inte till, men jag tror att du kan få en bra kalkonfyllning med de ingredienserna. Mängderna är lite svåra att ange eftersom vikten på kalkoner skiljer sig rätt mycket från strax över 2 kilo till cirka 8 kilo. Hoppas att du fick en trevlig middag i alla fall Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gunlog
12/5/10, 6:58 PM
#2

Ja, DesK. Det blev lyckat. Jag stod med alla ingredienserna framför mig och tog så mycket som jag kom ihåg att det skulle vara. Jag missade en sak, nämligen champinjonerna, men det blev riktigt lyckat!

Det var 3 skivor vitt bröd utan kanter.

levern av kalkonen skuren i små, små bitar

ca 100 gram leverpastej skuren i småbitar

1 lättvispat ägg

250 gr fläskfärs

ca 100 gram bacon klippt i småbitar

½ gul lök skuren i småbitar

½-1 dl grädde

salt, vitpeppar och körvel

(jag tror det var ½ liten burk champinjoner skurna i småbitar, som jag missade)

Stek upp fläskfärsen lite lätt med löken, i med leverpastejen och levern, i med baconen och låt allt steka ihop. Därefter i med brödbitarna och grädden. Häll därefter i ägget lite i taget så att det inte hinner stelna innan det har blandat sig, så rör kraftigt, gärna mosa med en slev.

Sedan tar ni och saltar, pepprar med vitpeppar och slutligen i med 1-2 tsk körvel.

Kalkonen gnids in med samma kryddor, ta gärna mycket kryddor, för det har en viss tendens till att rinna av.

Jag satte ugnen på 225 grader, in med kalkonen på galler med bröstet uppåt och ett kärl undertill. Efter 20 minuter satte jag ner värmen till 175 grader, då jag också vände den. Den hade börjat droppa lite, så jag hällde i ca 4 dl vatten. Jag hade en kalkon på 5.5 kg och jag satte in den kl 12.40, och den kändes färdig kl 16.00 så jag sänkte värmen till 50 grader. Då lade jag in hjärtat och strupen som också var kryddat med samma kryddor. Klockan 16.30 tog jag ut kalkonen och höjde värmen till 175 grader, så att det sista fick riktig värme.Ju mer man öser kalkonen, desto mer smak får den, och då blir den ju naturligtvis saftigare.

Detta blev en mycket lyckad middag, och jag fick fullt beröm av den manliga gästen som själv är kock. Han hade aldrig smakat så god kalkon-middag, då fyllningen är mycket ovanlig.

Såsen blev magiskt god också. Jag tog ju skyn från kalkonen (naturligtvis) i en kastrull, hällde i 1 dl vatten och vispade loss det goda i kärlet från kalkonen, i med 2-3 dl kaffegrädde, lite coloritsoya och maizenaredning. Jag serverade potatis, brysselkål/rosenkål, svartvinbärgelé och inlagd gurka. Det blev riktigt gott.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

MonisN
12/8/10, 11:25 PM
#3

Den fyllningen lät väldigt god. Jag älskar kalkonmiddagarTungan ute

Tack för receptetGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
12/8/10, 11:30 PM
#4

Låter smaskens Tungan ute

Under rätt många år hade jag som tradition att bjuda på kalkonmiddag i slutet av Januari, det var riktigt kul, kanske dags att fundera på att återuppliva denna tradition.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

fridaas
12/9/10, 12:07 PM
#5

Vi äter kalkon varje år på juldagen. Den fyllningen som vi använder oss av är köttfärs, champinjoner, vitlök och katrinplommon

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MaMaMade
12/9/10, 12:11 PM
#6

#5 Det lät också gott, har bara gjort kalkon i ugn ett par gånger o aldrig med fyllning.

Kan man få lite måttangivelser, på ett ungefär i alla fall? Tackar på förhand!

Annons:
fridaas
12/9/10, 12:27 PM
#7

#6 oj måttangivelser, hum, det är alltid pappa eller farmor som gör den, men har för mig att till en 8 kilos kalkon som vi oftast använder oss av är det:

1.5-3 kilo blandfärs
6 champinjoner
1 paket katrinplommon
vitlök efter smak och tycke
citronpeppar

Stek allt tillsammans innan man trycker in det som får plats i kalkonen, det ska vara ganska hårt packat.

När det är intryckt kryddar man kalkonen med citronpeppar i överflöd runt om och ställer in den i ugnen, ös sen med jämna mellanrum med grönsaksbuljong.

Skulle det bli köttfärsfyllning över sparar man den och lägger med resten av fyllningen sen när man skär upp kalkonen, fyllningen är det som brukar ta slut först.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

MaMaMade
12/9/10, 12:47 PM
#8

Tackar! Ska testa…när jag får tag på en rejäl kalkon vill säga. Får nog beställa…de som finns i frysdiskarna här brukar inte väga mer än 2-3 kg, det räcker inte till vår familj på 5 vargar! Skrattande

Honestyisdead
12/9/10, 9:03 PM
#9

Nu blir jag sugen på att göra kalkon ju :P Har aldrig ätit med fyllning i.

Gunlog
12/9/10, 9:53 PM
#10

Det är faktiskt jättegott! Jag har bara smakat "min" fyllning, men jag äter inte katrinplommon. Jag är inte glad för äpplen i mat heller.

Egentligen äter jag inte någonting som kan kallas för inälvor, men denna fyllningen med både kalkonlevern i plus leverpastejen är smaskens. Jag gillar definitivt inte levergryta, det är så… Jag vet inte riktigt, kan jag kalla den för frän, lite stickande i näsan. Lite speciell doft som jag inte klarar av.

Jag har annars en regel: vilt och inälvor får inte komma in i min mun.

Jag har ett undantag till: köttbullar på älgfärs. Mums…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

DesK
12/9/10, 10:49 PM
#11

#10 Ja du detta är inte helt ovanligt att vi i vissa situationer kan göra undantag från vad vi annars har för smakpreferenser Glad Jag tycker att det är så jätteroligt när vi kan dela med oss av sådana erfarenheter och tankar. Det ger säkert inspiration och skaparlust hos en och annan av våra läsare Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/10/10, 1:54 PM
#12

Faktum är att i år vägrar jag julmat på julafton när dom närmast sörjande kommer på middag. Jag är trött på all den blandningen som sen åker ut och in ur kylen fram till nyår. Vi har bestämt att bara ha våra favoriter som skinka, någon sill mm i familjen och sen äta vanlig mat. Jag har beställt en färsk kalkon till julafton och jag tror faktiskt det kommer att bli uppskattat som omväxling. Julmaten äter dom ju hemma hos sig själva i alla fall. Lite juligt blir det trots allt med någon förrätt i julens tecken samt ris ala malta.

Våga vägra julmatSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
12/11/10, 6:11 PM
#13

#12 Vi kör på samma tema Glad Ett axplock med favoriterna, sen tror jag att jag ska smälla till med en plankstek på juldagen i stället Skrattande

Annons:
MonisN
12/11/10, 10:00 PM
#14

#13 Roligt att höra att det finns fler som tänker som jag! Trodde jag var ensam och idiotförklaradOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
12/11/10, 10:03 PM
#15

Det kallas kreativitet och nyänkande Tungan ute

MonisN
12/11/10, 10:14 PM
#16

#15 Just detSkrattande Det känns väldigt skönt när man äntligen tagit steget och vågat bryta gamla invanda mönster och traditioner. Egentligen tror jag fler skulle vilja men inte vågar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
12/11/10, 10:46 PM
#17

Absolut Glad

Upp till toppen
Annons: