Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4222 ggr
nyfikentjej
2010-12-09 15:59

Hjälp, kidneybönor!!

Jag har 15 burkar kidneybönor som jag fick av en vän men nu vet jag inte vad jag ska göra av dom.
behöver platsen i skafferiet så de vore toppen att göra nått gott på dom. jag funderade på lasagne, men det lär bli torrt som attan och sen funderade jag på biffar men även det lär ju bli torrt..

Lite hjälp!
nån som har ett recept på nått som innehåller mycke av bönorna så jag blir av med dom?? Glad

Annons:
DesK
2010-12-09 16:51
#1

Oj det var mycket bönor på en gång Glad

Du kan säkert göra lasagne och biffar av dem. Lasagnen får du bara ha lite extra mycket burktomat i så blir den inte torr och till biffarna gör du en god sås. Du kan också göra god vegetarisk gryta med bönorna.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2010-12-09 19:19
#2

Bönor är gott i en blandad sallad…protein på kort tid om man har bråttom. Jag gjorde en sallad med quinoa, avocado, kidneybönor, mango o rödlök till min brukare i onsdags. Den är inspirerad av ett recet från en bok av Paulun, finns på nätet men jag hittar inte igen den då jag inte kommer ihåg det exakta namnet.

Maria
2010-12-09 19:27
#3

Kidneybönor brukar jag visserligen koka själv men de är goda i t.ec Chili con Carne, ibland när jag gör Falafel så blandar jag hälften kikärtor och hälften kidneybönor. Det blir god smak och fin färg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MonisN
2010-12-09 20:11
#4

Det går utmärkt att frysa dom. Spola av burkvattnet och låt dem rinna av och lägg dom sedan i fryspåsar eller plastburkar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-12-09 21:00
#5

Jag skulle också förreslå falaffel. Eller sallad. Eller pålägg (blanda mosade kikärtor med färskost och olika kryddor efter smak).

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Honestyisdead
2010-12-09 21:04
#6

Chili con carne är det perfekt till.

Annons:
dolfen
2010-12-11 20:38
#7

Kanske göra någon sorts pesto på en del av bönorna!?

Själv misslyckade jag (något) när jag försökte improvisera fram något pestoliknande av lite överblivna vita bönor.

Men andra kanske lyckas!? Glad

Åsa
2010-12-14 17:34
#8

Jag brukar mosa dem med balsamvinäger, olja, svartpeppar och pressad lime så att det blir en kräm som vi äter till kött, hamburgare eller på bröd. Eller också marinerar jag dem hela i balsamvinäger, svartpeppar och olja.

Åsa
2010-12-14 17:36
#9

riven vitlök brukar jag nog ha i marinaden också.

Upp till toppen
Annons: