Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6216 ggr
Bergspuman
2010-12-17 11:14

Vilka julbordsrätter har ni gjort själva?

Liten nyfiken undring.

Vad, av allt ni vill ha på julbordet, lagar ni själva och vad köper ni färdigt?

Och vad SKULLE NI VILJA göra själva men har kanske inte tid?

Jag har lagat kålrotslåda, revbensspjäll, köttbullar och en viltpaté.

Annons:
[Tassy]
2010-12-17 13:11
#1

Jag gör allt själv utom prinskorv, grynkorv och gravad lax + sås till denna.

Gravad lax skulle jag gärna prova att göra själv någon gång. Glad

fridaas
2010-12-17 13:35
#2

Ägghalvor med majonäs och räkor på, köttbullar, skinka, jansons, potatisgratäng, revben, omelett är nog det vi i familjen gör själva.

Sen köper vi färdig rödbetssallad och sill.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

giffan
2010-12-18 11:44
#3

Köper nog tyvärr det mesta,

men vi har heller inte ALLT på julbordet heller.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Panzer
2010-12-19 17:37
#4

#4 Jag tänkte göra skagenröra på ägghalvor, med min egentillverkade majonäs. Tyvärr så blir ju inte majonäsen alltid så god, den är svår att få till.

pyromanen
2010-12-19 17:57
#5

Köper inga färdigsaker utom möjligen några prinskorvar till småbarnen. Har knyt på julafton och lite anorlunda urval än det traditionellt svenska.  Bland vi som firar jul tillsammans finns t.ex.: Danskar, hallänsk, småbarn och 2 vegetarianer.

Julbordet bruker bestå av: Stekt anka fyld med katrinplommon och äpplen, brune kartofler (små potatisar kokta med skal, skalade, stekta med sockor+smör), rödkål, skinka, hallänsk grönkål (långkål), kålrotslåda, köttbullar, prinskorvar, kålsallad. Efterrätt: danska varianten av risalamalta med massor av skållad hackat mandel i och varm körsbärssås till.

Fiskgrejerna tar vi nästa dag istället. Nåt av det viktigaste fisket för mig som är från Bornholm är då stekta saltsill på en skiva surdegsrågbröd, med senap och inlaggda rödbetor till och så en snaps :-)

giffan
2010-12-19 22:12
#6

#5 Kul att det finns flera som äter danskt… Vi äter fläskstek med både bruna och vita kartofler, rödkål och massa god sos till. Det har vi på julaftonskvällen.

På dagen äter vi sill i olika varianter på rågbröd, och även rågbröd med stekt bacon varm leverpastej och stekta champinjoner. Sen har vi lite olika lax å annat gott med.

Det hela avslutas med ris ala malta med körsbärs sås! Bästa på hela dagen!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Maria
2010-12-20 20:27
#7

Sillsallad, långkål, rödkål, kålsallad med saltkött, inlagd strömming, gravad lax, gravlaxsåsen, älgköttbullar, äggost. Skinkan kokar jag och så äter vi grönkålssoppa på juldagen med en del av spadet.

I år köper jag nog färdiginlagd sill.

Vi har minimerat vårt julbord rejält. Förr hade vi ALLT känns det somObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

storost
2010-12-21 14:06
#8

Vi gör ingen julbord på det här sättet. Vi lagar någonting som vi älskar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Honestyisdead
2010-12-21 21:54
#9

Gravar laxen, gör hovmästarsås, köttbullar, julkorv, kåldolmar (vet, det är ovanligt) gräddkokt grönkål, inlaggd sill och julskinkan (i år gör vi den i ugnen helt utan kok).

ophelia
2010-12-22 09:10
#10

Hos oss får kålpuddingen inte saknas på julbordet.Är visst lite ovanligt har jag förståt och mannen ska ha sin bruna bönor för det hade hans mor på julbordet ja därifrån kommer även kålpuddingen.Jansons/potatisgratäng, köttbullar, prinskorv, ägghalvor, kalvsylta någon rökt korv i år blir det salami.Ja och lite annat smått och gott å så julskinkan så klart.

Efterätt blir ris a la malta,Råmjölkspannkaka,Ostkaka m.m.

//Sylvia

Honestyisdead
2010-12-22 12:14
#11

#10 Gör ni brunabönorna, kalvsylta och röker korv till julafton?

Recept?

storost
2010-12-22 14:28
#12

Vi kommer att göra LC-Pizza vid julen.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Spanaren]
2010-12-22 15:37
#13

Julskinka, dopp i grytan, sill, sillsallad naturell som är vanligt uppe hos mig,rödbetssallad, köttbullar, revbensspjäll, stek, kotletter, gravad lax, sylta, bakad lerverastej, ägghalvor … har jag glömt något Flört

Nytt för i år är att först styckefrysa köttbullarna, sedan paketera dom i fryspåsar för att sen tas fram för att stekas färdiga. Olja gärna händerna när du trillar köttbullarna :-)

Annons:
Maria
2010-12-22 15:51
#14

#13 Sillsallad naturell blir jag nyfiken på. Vad är det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-12-22 16:02
#15

#13 Ååh, årets medalj till dig för tipset med oljan på händerna vid köttbullstrillningen! Jag har alltid pinat mina stackars händer med iskallt vatten Obestämd

ophelia
2010-12-22 16:09
#16

# 11 Nej numera så blir det inte hemgjord kalvsylt, rökt korv eller Bruna bönor.Men vi har gjort.Glömde ju alldeles att skriva vad vi gjorde själva.Kålpuddingen, jansons,potatisgratängen och köttbullarna är dock hemgjordaGladRis a la malta och råmjölks pannakakan (kalvdans) är också hemgjord

Honestyisdead
2010-12-22 17:09
#17

#15 Haha varför plågat dig med kallt vatten? Lika lätt att använda ljummet ;)

#16 Okey :)

[Tassy]
2010-12-22 19:21
#18

För att jag är lärd så och har aspergers.

Honestyisdead
2010-12-22 19:25
#19

Ehm, okey.

SaraC
2010-12-23 00:32
#20

Vi har skinka, jansson, böcklinglåda, köttbullar, prinskorv, ägghalvor, potatis, potatisgratäng, sill, lax, revbensspjäll, leverpastej, gustafskorv, ost, bröd och rödbetssallad på julbordet. Ris a la malta till efterrätt. Min mamma, moster och mormor fixar maten, fast i år gör jag rödbetssalladen. Korv, leverpastej, sill och ost är gör vi inte själva.

Hemma kör jag och sambon bara med skinka, rödbetssallad, risgrynsgröt, gustafskorv, leverpastej, ost och bröd under julen. Det enda jag gör själv som vi äter av här hemma är risgrynsgröt och rödbetssallad.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Chestnut
2010-12-23 14:23
#21

Vi griljerar julskinkan, gör janssons, potatisgratäng, köttbullar och julgodiset (rocky road, kolakakor, dumlekakor, kumtomtefudge) själva i år. Resten (sill, prinskorv, bröd med mera) köper vi.

Med vänliga hälsningar
Chess

storost
2010-12-23 14:55
#22

Vi har ändrat oss, nu blir det wokat grönsaker med kyckling (för frun) och med sepia (för mig) och Mie nudlar.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-12-23 21:14
#23

Just i år ugnsbakade jag skinkan, köttbullar gjorde jag igår, prinskorv och julkorv köpte jag färdig i år, lade in sill, gjorde sillsallad, har gjort Hirams marinerade ansjovis, ska göra grönkål imorgon på mitt vis, brunkål fixar jag också, kallrökt lax har jag köpt färdig och ris à la malta gör jag imorgon.

Genom åren har jag nog gjort det mesta av julbordets rätter själv, men det är ju ingen mening med att göra något som ingen vill ha, så därför gör jag numera bara det som någon önskar sig.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2010-12-23 21:33
#24

DesK, vad är Hirams marinderade anjovis?

DesK
2010-12-23 21:49
#25

Hiram var en av våra kära matskribenter från 1900-talet. Hon hette Märit Hult och skrev flera kokböcker. Hennes författarskap kryddades av hennes enkla men ofta roliga teckningar + att hennes recept nästan alltid präglades av en genuin enkelhet. Receptet på marinerad ansjovis är ett av hennes många recept: Finhacka en rödlök och lägg en liten klick i en ansjovisfilé och vik över denna. Blanda olja, salladskrydda och svartpeppar och eventuellt lite balsamvinäger och ringla över ansjovisfickorna. Låt stå något dygn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Honestyisdead
2010-12-23 22:04
#26

Mm, det sparar jag direkt :)

Tarja
2010-12-24 22:27
#27

Det mesta på vårat julbord är hemmalagat, jag själv har lagat janssons frestelse, potatisgratäng, morotslåda, kålrotslåda, köttbullarna, gravat laxen, kokat potatis, kavring, vörtlimpa, ugnsbakat skinkan och så. Det som vi köpte färdigt var skinkan, osten, korven osv.

Annons:
[Spanaren]
2010-12-29 13:26
#28

#14 Sillfiléer i små bitar, kokt potatis i små bitar, lite hackad lök, lite av stött kryddpeppar.Detta varvas och fördelas i en bunke.

Serveras på tallrik med lite outspädd grädde över plus rödbetor om man gillar det. Plus skinka, sylta eller vad du vill ha. Mycket vanlig rätt uppe hos mig Flört

#15 Tack :-)

Upp till toppen
Annons: