Råd & tips

Gå upp i vikt

2011-01-08 23:21 #0 av: Emaljoh4

Jag skulle behöva gå upp i vikt!

Men min vikt står väldigt still. Vet inte om detta är rätt ställe att fråga på. Vet inte vart jag annars ska fråga.

Men jag skulle behöva tips på mellanmål (och kanske måltider) som är nyttiga, som innehåller bra saker som gör att jag går upp i vikt.

Anmäl
2011-01-09 02:11 #1 av: storost

Det är jättesvårt att bedömma, varför du inte går upp i vikt. Det finns olika möjligheter som ålder, livsstil, aktiviteter och så vidare. Sen finns det mäniskor som har en jätte högt ämnesomsättning.

Vanligtvis går man upp i vikt när man blandar kolhydrater med fett i måltider. Alltså tallriksmodellen med en del grönsaker, en del kolhydrater och en del med kött och fett (i form av till exempel gräddsås).

Bra kolhydarter är pasta, ris, potatis, bröd och majs. Bra fetter är oliv- och rapsolja och även smör, grädde, créme fraiche. Jag personligen rekomenderar kött från vilt, kyckling eller nöt och fet fisk som makrill, lax och tonfisk. Sen går det bra med mandlar, hasselnötter, macadamianötter, parnötter och så vidare. Nötter har mycket fett i.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2011-01-09 13:06 #2 av: Emaljoh4

#1 Tack så mycket för ditt svar! Ska försöka göra lite mat med dina förslag. Glad

Anmäl
2011-01-09 23:14 #3 av: storost

Det är så lite så. Om du har mera funderingar, bara fråga. Vi svarar så fort vi kan.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2011-01-10 15:02 #4 av: Emaljoh4

#3 Okej . Skrattande

Anmäl
2011-01-10 20:31 #5 av: DesK

Jag hade samma problem ända tills jag kom upp i 35-årsåldern och båda mina döttrar har också detta problem. Båda döttrarna har konsekvent vägrat att gå till skolhälsovården, om inte jag har följt med dem och försvarat deras smalhet Obestämd Så jag förstår dig mycket väl.

Här är några tips från mig: Försök äta ofta, använd aldrig lättprodukter eller margarin utan använd riktigt smör och de naturligt feta produkterna. Om du äter yoghurt så köp gärna den turkiska eller grekiska yoghurten som är tjock och fetare än den vanliga i literförpackning. Mascarpone är en underbar produkt som du kan göra många goda mellanmål eller efterrätter med. Blanda den exempelvis med lite bär och en gnutta socker - vips har du en smarrig enkel efterrätt. Gör egen majonnäs och blanda med tonfisk och kryddor, baka potatis och fyll med röran. Se artikeln Pålägg och röror för tips på olika röror till bakpotatis, mackfyllning med mera. Annat som är gott att göra är olika dippar till grönsaker eller varför inte till klyftpotatis eller pommes frites. Försök njuta av all god mat och gläds när du mår bra, vikten kommer att reglera sig med tiden. En sak till som jag vet att man ofta går upp i vikt av är motion och styrketräning eftersom man blir hungrig och då äter mer + att muskler väger Glad

Anmäl
2011-01-10 20:33 #6 av: Emaljoh4

#5 Men smör innehåller väl mättat fett? och det är väl inte bra?

Anmäl
2011-01-10 20:42 #7 av: MaMaMade

Det råder delade meningar om det. Själv hör även jag till det animaliska fettets försvarare. Jag mår bra på en fett- o proteinrik kost. Äter jag för mkt fibrer o kolisar går jag upp i vikt, råa grönsaker ger mig gallbesvär...ja, vi är ju alla olika. Man får prova sig fram till vad man mår bäst av o vad som gör att man håller sig på sin idealvikt. När det sedan kommer till nyckelhålsmärkta matvaror... För mkt skumt i dem enligt min mening. Margarin är oerhört processat för det första. Sötningsmedel påverkar hjärnan, ofta med att man får sug, blir hungrig. Man har även kunnat påvisa koncentrationssvårigheter efter större intag. Man får läsa på själv, fundera o ta ställning.

Anmäl
2011-01-10 20:42 #8 av: DesK

#4 Smör är nyttigt och bra naturligt fett. Diskussiionerna om det "farliga" mättade fettet har tack vare bland annat LCHF-rörelsen fått sig en allvarlig knäck.

Anmäl
2011-01-10 20:48 #9 av: Emaljoh4

Hum Man blir så förvirrad! Rynkar på näsanRynkar på näsan

Vad finns det för smör man kan ha på mackan som är riktigt smör? Är det typ bregott? Eller finns det annat "naturligt". Eller ska jag använda sånt där vanligt smör i papper eller vad man ska kalla det?

Anmäl
2011-01-10 20:53 #10 av: DesK

Det här med mat är en riktig djungel, så jag förstår att det är lätt att bli förvirrad. Riktigt svenskt smör i papper är så klart det bästa och av det kan man ha en liten bit på ett fat i rumsvärmen, så blir det också bredbart. Bregott är ju smör blandat med olja så det är bredbart direkt från kylen och bregott är också helt okej.

Anmäl
2011-01-10 20:56 #11 av: Emaljoh4

#10 Det med smör på en tallrik ska jag testa. Glad

Men om jag behöver gå upp några kilon, så är inte det fettet dåligt? Alltså att det typ täpper mina blodådrar? Eller blir det bra fett för mig när jag är smal?

HAHA, förlåt att jag frågar så mycket . Ung och dum (eller oerfaren)... Hehhehehe

Anmäl
2011-01-10 21:02 #12 av: MaMaMade

Om du är rör på dig o undviker att blanda fett med kolhydrater, iaf de värsta, i alltför stor mängd kommer du troligtvis att må bra o dessutom lätt lägga på dig finfina muskler. Testa ett tag. Vi är alla olika individer med olika förutsättningar. Själv fick jag fina muskler *utan att röra på mig* när jag åt strikt LCHF. Men självklart är en viss träning att rekommendera för hjärtat bl a.

Anmäl
2011-01-10 21:04 #13 av: Emaljoh4

#12 Jag har ju hund, så jag rör mig ju varje dag. Sen ska jag börja träna & ev. tävla agility sen. Glad Så jag rör på mig. =)

Jag vill ha magmuskler, hahhaha! Skrattande

Anmäl
2011-01-10 21:05 #14 av: DesK

Jag har sagt det förr och säger det igen - Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar Glad

Smör täpper inte till ådrorna, så oavsett du behöver gå upp eller ned i vikt kan du äta smör.

Anmäl
2011-01-10 21:14 #15 av: Emaljoh4

#14 Vad snällt av dig DesK. Glad

Jag har alltid trott att smör täpper blodådrar/blodkärl osv. Skäms

SKa väl äta en macka med riktigt smör ikväll till kvällsfika Skrattande Har ätit nötter idag också. Det ska ju vara endel fett i ... 31 gram av 100 g, ehhee Skrattande Men åt bara 70 g (fanns inte mer).... Så fick inte i mig 31 g. Rynkar på näsan

Anmäl
2011-01-11 17:37 #16 av: MaMaMade

Tvinga inte i dig så du mår illa nu. Flört Det måste få ta tid att ändra vanor. Själv gick jag varken upp el ner i vikt när jag la om till LCHF, ändrade måtten ngt bara o byggde muskler som sagt. Det var först när jag började röra mig lite mer som det hände saker. En halvtimmespromenader i inte alltför snabbt takt 3-4 ggr/v har gjort att jag gått ner 10 kg!

Nu äter jag ju kolisar igen men försöker hålla igen på de värsta fällorna o jag har inte gått upp ngt än sålänge. Det kanske är så att man måste få igång kroppen på det man är ute efter och det kan ta sin tid.

Anmäl
2011-01-11 18:53 #17 av: Emaljoh4

#16 hhehehe Flört Nejdå, ska inte göra så jag mår illa! Skrattande

Anmäl
2011-01-12 18:45 #18 av: Maria

Jag har varit riktigt undernärd ett par gånger men det har varit på grund av sjukdom och då har jag fått både utskrivet och handlat själv näringsdrycker på apoteket med extra mycket kalorier.

Det kanske kan vara något som tillskott?

/Maria

 

Anmäl
2011-01-12 19:06 #19 av: Emaljoh4

#18 Smakar de gott?

Anmäl
2011-01-12 19:10 #20 av: Maria

De finns i alla möjliga smaker och varianter. Både som smoothies och klara drycker.

/Maria

 

Anmäl
2011-01-12 19:13 #21 av: Emaljoh4

#20 Åh, smoothies!!! Det är såååå gott!! Skrattande Ska kolla upp det! Tack för tipset!

Men står det att det är mycket kalorier i den ?

Anmäl
2011-01-12 19:14 #22 av: Maria

Ja, det står precis allt innehåll i deklarationen, sedan kan du alltid fråga personalen och tala om ändamålet.

/Maria

 

Anmäl
2011-01-12 19:16 #23 av: Emaljoh4

#22 Vad bra!! Skrattande

Anmäl
2011-01-12 21:37 #24 av: Thiah

Ät ofta något med mycket energi i, speciellt om du även rör dig dagligen. Nötter är ett bra snack mellan målen. Ät gärna något var tredje timme och drick mjölk eller juice.

Vi som behöver gå upp i vikt måste tänka på att matcha energiintaget med vårat uttag. För oss ska vårat energiintag vara större än vårat uttag. Eftersom du motionerar regelbundet så måste du ha ett stort energiintag. Men, bästa sättet att gå upp i vikt är denna kombination så det kommer säkert gå bra. Dessutom har du ju redan fått bra tips i den här tråden.

 

Jag ska försöka skriva en artikel om energi (så fort jag hinner, den är halvt klar) till hälsa i fokus och jag har skrivit en artikel om underviktiga som DesK gärna får sätta upp här.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2011-01-12 23:13 #25 av: Emaljoh4

#24 Precis, jag var inte så bra på att äta förut... Inte regelbundet alltså... Men har blivit mycket bättre nu!

Jag försöker äta med jämna mellanrum, dvs att jag äter något var 3-4 timme så gott så möjligt. Ibland går det inte Rynkar på näsan Men försöker gör jag iaf.

 

Spännande med en artikel om energi Skrattande Ser framemot det!

Anmäl
2011-01-12 23:25 #26 av: Thiah

#25 du behöver inte äta mycket.. Ät hellre mindre och oftare om det känns bättre. För det handlar om att du ska tycka att det känns bra. Jag kan inte äta mycket på en gång för magen blir obekväm och allt känns hemskt....

 

Ät en stadig frukost för då är du hungrigare vid lunchen och detta är en bra hunger. Magen har nämligen satt igång och tagit hand om alla näringsämnen och bra grejer vilket gör att du blir hungrig igen.

 

Jag borde äta 2100kcal per dag (är 174cm lång  och har en idealvikt på cirka 65kg(jag väger 50)). Detta energiintag är för lätt arbete, du motionerar ju så du borde lägga till lite.  Detta är alltså för oss som borde få mera energi IN än UT.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2011-01-13 07:25 #27 av: Emaljoh4

#26 Kan du räkna ut hur mkt kcal jag borde äta per dag? Kan man räkna ut hur mycket kcal man äter varje dag ? Eller är det för komplicerat?
(Jag är ca. 161,8 cm och väger 45 kg. Har lyckats gått upp några hekton, vägde under 45 förut)

Anmäl
2011-01-13 22:47 #28 av: Elshira

Jag anser att till exempel margarin (och annat i trevliga lightprodukter) lär vara skadligare än kolesterol, då kolesterol fortfarande är något livsnödvändigt för kroppen och som vi själva tillverkar och kan ta hand om till stor del. Man ska inte vara rädd för riktigt fett så som smör på mackan eller i bakningen istället för margarin! Men man behöver ju inte precis byta ut mjölk mot grädde. Lagom är bäst och ingen nomal mäniska får högt kolesterol av att äta "normalt" med "riktigt fett".

Så TS: Var absolut inte rädd för att äta lite fetare produkter! Oftast är de dessutom nyttigare i form av att med riktigt fett kommer både konsistens och smak vilket gör att andra smakförstärkare och annat inte behövs.

Men har man svårt med vikten och försöker gå upp i vikt så är det en god idé att ta tester med jämna mellanrum. Både för vitaminer/mineraler och så vidare och se att allt är bra, och samtidigt ta för kolesterolet.

Men det är faktiskt väldigt ovanligt att en "vanlig svensson" har särskillt höga värden av kolesterol. Men (kraftigt) överviktiga äter ju oftast mer - vilket innebär mer fett. Men ett exempel är till exempel min pappa som är drygt 30 kilo överviktig - han ligger nästan ändå under snittvärdet i kolesterol trots att det är "kaffe och kaka" nästan varje dag samt snabbmat eller i alla fall något onyttigare mat flera gånger /veckan.

 

Men vad det gäller margarin så är det nästan en skräck att läsa om hur det tillverkas (i alla fall för mig), och efter att jag fick reda på hur man använder både bensin, lut, nickel och får transportera det i samma containrar som aceton och andra trevligheter så kommer jag aldrig någonsin köpa det igen. Länk till tråd där margarin diskuterats, samt länk om hur det tillverkas.

 

 

Anmäl
2011-01-14 07:21 #29 av: Emaljoh4

#28 Tack för ditt svar!! Skrattande Har inte riktigt gillat "fejk.produkter", men ändå varit lite orolig att de riktiga produkterna gör att man förtäpps typ! Tungan ute


Och till alla: Det börjar synas lite på vågen nu! Skrattande 45.5 väger jag nu! Skrattande Hoppas det fortsätter att gå uppåt lite.

Anmäl
2011-01-14 09:26 #30 av: DesK

#29 Härligt att vågen pekar uppåt Glad Bli inte alltför ledsen om du tappar lite i vikt någon dag, försök ge dig själv matglädje och ät den mat du verkligen gillar, men var gärna nyfiken - våga testa nya smaker Glad

Anmäl
2011-01-14 13:19 #31 av: Emaljoh4

#30 Kan man göra det? Alltså helt plötsligt tappa i vikt?

Förut hatade jag mat rätt mycket, blev uttråkad av att äta.... Men nu gillar jag mat mycket mer! Glad

Anmäl
2011-01-14 17:55 #32 av: DesK

#31 Ja om man har svårt att hålla vikten och gå upp i vikt tappar man ofta också lätt lite i vikt när man äter för lite eller slarvar med maten. Du är på rätt väg med maten tycker jag. Ett tips till kan vara att gå till en bokhandel och titta på några olika kokböcker, om någon ser extra lockande ut kan du kanske önska dig den i present. Det är så jätteroligt att bläddra i och läsa en välgjord och trevlig kokbok Glad

Anmäl
2011-01-14 18:07 #33 av: Emaljoh4

#31 Hihih, ja , det håller jag med om! Skrattande Synd att jag nyss har fyllt år.. Nästan nyss...

Men jag ska börja laga middag på söndagar, så kan ju önska mig en sådan i det syftet! Flört

Anmäl
2011-01-14 20:42 #34 av: Thiah

#33 Du ska inte allt bli rädd sen om du helt plötsligt tappar lite i vikt. Att gå upp och ner lite i vikt är en normal del av livet (mens, hormoner, stress, "ostress") och du får inte ta det fel. Att variera en del  i vikt är alltså normalt.

Jag tycker det låter jättebra att du fått upp lite vikt. Glad Och jag är som du var förut, mat (när det gäller att äta) är ganska trist. Men jag gillar att se, och laga och allt annat runt det.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2011-01-14 22:45 #35 av: pyromanen

Ett tag var min ena dotter för smal enligt skolsköterskan (fast hon borde nog tittat på dotterns pappa som är två meter lång och tunn som en sticka)  Dottern har alltid gillat mat, tyckt om nästan allt och altid ätit bra så jag tyckte det blev helt fel att ta upp det som ett problem.  Det är ju också så att man växer lite i ryck, ett tag står det lite still, sen går det fort en period.

Men i alla fall, då när skolsköterskan hade tagit upp ämnet då såg vi till att laga hennes favoriträtter ganska ofta, främst bastanta maträtter (lasagne, risgrynsgröt, vispat grädde mm).  Nästa vägning så var hon inne på "sin kurva" igen.

Jag tror inte på att börja räkna kalorier och mäta maten och sånt utan att laga och äta riktig mat, sånt som man tycker om samt röra sig lagomt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.