Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6040 ggr
RosaKiwi
2011-01-10 13:28

Verkligen behov av hjälp!

Hejsan allihopa!

Jag skulle verkligen behöva er hjälp.

Det är så att vi har EXTREMT tight med pengar denna månaden och är osäkra om vi kommer klara hela.

Anledningen är att jag har precis blivit arbetslös och fick ingen lön, min sambo har varit hemma på grund av njursten.

Vi har cirka 1000:- att klara oss på i matväg till den 27.

Vår frys är nästan tom. Har lite köttfärs där.

Snälla kan ni överösa oss med billiga maträtter! Vi är inte så kräsna Glad

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Annons:
DesK
2011-01-10 20:11
#1

Köttfärsen du har kan du dryga ut med rätt mycket bröd, gammalt och torrt går bra, då blötlägger du bara brödet en stund, kryddar och blandar med färsen. Sen kan du gör pannbiffar, köttbullar eller köttfärslimpa. Så här års säljs ofta julskinka och exempelvis rullsylta ut billigt, av desa går det att göra många goda rätter. Sedan är hjärta och lever oftast också väldans billigt och lät t att laga till. Hjärta kan man göra grytor av, det behöver bara koka lite längre än vanligt grytkött. Lever kan man steka i skivor eller göra grytor av. Potatis och andra rotsaker är också bra och billigt att blanda i grytor. Ofta säljs också fryst kycklingfilé billigt. Även den är lätt att variera Glad Grattis till några kreativa köksveckor, sådana här perioder med ont om pengar upplever nog de flesta av oss då och då, det är då vi får vara lite extra påhittiga i köket Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

RosaKiwi
2011-01-10 20:15
#2

Tack så mycket Glad Det med brödet i köttfärsen va väldigt fiffigt Glad det kommer jag absolut att prova!

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

MaMaMade
2011-01-10 20:15
#3

Hej! "Kul" att det finns fler i samma situation, hum ja, du fattar kanske att vi också står med rumpan bar just nu. 2 vuxna, jag jobbar cirka 50-70%, Guben är arbetslös med lägsta ersättning från kassan och så hus, 3 barn och 4 husdjur på det. Man blir en mästare på att trolla med maten vissa månader! Som tur är jagar min man så jag har i alla fall älgkött i frysarna.

Såhär efter jul brukar affärerna rea ut mat som datumet håller på att gå ut på. Själv fyndade jag grädde till superpris i helgen. Jag brukar tuta i min gubbe att har jag bara ost, grädde, créme fraîche, ägg och smör hemma så ordnar sig det mesta.

Gå igenom några affärer och kolla och jämför. Förmodligen kan du få en skinka till en billig peng. Här hos oss har de av nån anledning en drive med kyckling, mellan 40-50 kronor /kilo för filéer. Har du potatis och pasta? Gör lådor och gratänger. Potatisgratäng som du fyller med det billigaste du hittar i grönsaksväg och så lite protein instoppat. För oss räckte 3 kycklingfiléer till 6 rejäla portioner på det viset. Vispa ut 1-2 ägg i mjölken så det bli en lös stanning så mättar det bättre.

Rökt lax kan kännas lyxigt men kan man hitta en bit till hyfsat pris (eller rökt makrill, sik och dylikt) så behövs inte så mycket i en gratäng för att man i alla fall ska få smak på den.

Soppa av olika slag, grönsakssoppor som man toppar med lite riven ost så den blir lite matigare. På Överskottsbolaget har jag hittat en hel del billiga konserver som varit helt okej samt en del "tillbehör"; kryddor med mera.

Nåt som räddat oss många gånger är att vi har flera frysar. Mycket för att min man jagar men jag är en förklädd ekorre; jag älskar att plocka bär och svamp, bären fryser jag, svampen torkar jag. På försommaren plockar jag nässlor och förväller och fryser in, nässelsoppa *mums*! Sedan köper jag det dubbla mot vad vi normalt äter en middag om jag hittar kött och fisk till riktigt bra priser och fryser in för sämre dagar.

Med 1000 kronor kommer ni långt, särskilt om ni bara är två. Undvik bara godisfällan och köp inte vin och dylikt tills ni kommer på fötter igen. Lycka till!

storost
2011-01-10 20:21
#4

Sen är pasta vädigt billigt och det går - efter kokning - att steka med korv, potatis, lök eller andra grönsaker. När jag hade tidigare ont om pengar, då kokade jag 1 kilo pasta på en gång som jag delade upp i portioner som jag sen stekte med olika livsmedel.

Titta i olika tidningar om det finns bra erbjudande och jämför priser per kilo. Delvis finns det (ICA) produkter som säljas till halva priset med kort datum.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

RosaKiwi
2011-01-10 20:22
#5

Tack så mkt =)

Oj, hoppas att det går bra för er!

Vi är två vuxna och en massa djur :P

Vi har bara bott hemifrån sen mars 2010 så vi har inte hunnit hamstra så mkt, hart behövt en del nytt till hemmet. Känns verkligen som om allt händer nu. Toaläätten har gått sönder och även fläkten vid spisen. Värmelampor. Och jag får inga pengar alls på 3 månader….men men man måste tänka possitivt ^^

Vin är ingen fälla för oss, det dricker vi inte ^^ Men måste blunda när man går förbi coca cola och ostbågar :P

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
MaMaMade
2011-01-10 20:37
#7

Utnyttja sommarhalvåret. Även om ni kommer på grön kvist så ger bär- och svampplockning förutom mat också motion! Två flugor i en smäll så att säga och så har man cash över till annat skoj! Flört

Nudlar brukar man kunna hitta jättebilligt och när jag skummade reklambroschyrerna när jag kom hem från jobbet såg jag en massa fina erbjudanden på COOP och ICA.

Sätt er ner, jämför priser, lägg av en dag till att gå runt och jämföra priser och vad som finns. Ha med en grundplan till vad ni vill laga till och sedan kör ni.

Lite tuffare om ni även ska handla djurmat, här löser vi det med att katterna får lyxa till det med älgkött när det kör ihop sig! De klagar inte  Tungan ute

Emaljoh4
2011-01-10 20:52
#8

Ravioli kanske är billigt?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

RosaKiwi
2011-01-10 21:11
#9

haha bortskämde kissemissar Glad

Ravioli är gott faktiskt, men det kan man inte äta för mycket av halsbränna haha Skrattande

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Emaljoh4
2011-01-10 21:18
#10

#9 Hihih Skrattande Bönor är billigt tror jag. Du kan göra bönsallad, hehehehhehehehehhehehehhehehehheehehehe SkrattandeSkrattandeSkrattande

Sen kan du göra raggmunkar, vet inte om fläsk är billigt eller dyrt, men man kanske kan äta raggmunkar med bara lingonsylt! ihih. Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tassy]
2011-01-10 21:34
#11

makaronepudding är billigt och bra, där kan man skotta ner det mesta för att dryga ut och ändå få en smaskig och mättsam middag.

Havregrynsgröt! En stor påse går inte på många kronor.

Du kan även dryga ut köttfärsen med morötter. Massor av morötter Skrattande

MaMaMade
2011-01-10 22:55
#12

Kom på en annan sak som verkligen sparar in på mat; magsjuka!

Nu har vi hunnit torka golvet vid 6-åringens säng, hallgolvet, köksgolvet (inklusive min handväska, tack o lov av fuskskinn) samt vardagsrumsgolvet…2 duschningar o 1 tvättmaskin på G.

Storasyster 8 år, har haft ett hysteriskt anfall för att hon är rädd för att även hon ska börja kräkas så hela hennes säng, fylld med mjukisar o böcker mm är omdisponerad. Favoriten Kalle Kanin är nerbäddad i snutten i en cykelkorg som hänger utanför sängen o en hink står beredd i hörnet bredvid kudden.

Sa jag att imorgon är min första lediga dag av "lediga dagar" sedan före jul…*suck*… Nåja, kan vara nyttigt med en "utrensning" efter de otroliga excesser i kolisar som jag roat mig med de senaste veckorna! Flört

[Tassy]
2011-01-10 22:57
#13

#12 Murphy! Lagen om alltings jävlighet Tungan ute

Annons:
RosaKiwi
2011-01-10 23:10
#14

oj haha! Stackare…hoppas att hon blir frisk snart =)

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

pyromanen
2011-01-15 16:48
#15

Linssoppa/dhal med ris = indisk vardagsmat. Då får man protein också.

Ärtsoppa, blir protein även om man gör vegetariska varianten utan fläsk. fast fläsk kan man hitta billigt också ibland.

Vitkål och broccoli är billigt just nu och mycket vitaminer

Ägg i olika varianter, innehåller mycket nyttigheter och är billigt.  Bondomlett med kokta potatisar i och nåt grönt dryss över.

Blodpudding

Dom rear ut julskinkor nu, kan man köpa och ha som billigt pålägg.

Köp några mjölpåsar och jäst så blir det billigt och gott nybakat bröd.

Gröt till frukost om ni tycker om det.

RosaKiwi
2011-01-15 17:54
#16

Tack =)

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Upp till toppen
Annons: