Annons:
Etikettmatprat
Läst 2549 ggr
[TrevorS]
1/15/11, 1:15 AM

Couscous-deg?

Jag vet att det är svårt att få till ett perfekt recept. Gjorde mycket pasta förr och kommer börja göra pasta snart igen, det är roligt med alla dess former. Smart tips är att man tvättar en galje noga och hänger upp spagethi för att torka, går rätt fort då.

Men har någon något bra recept på couscous-deg? Jag gjorde något liknande förr med vanlig pastadeg som jag kavlade ut på en träbricka och drog en annan träbricka över för att få små pastakulor. Man ska även kunna göra en hård deg och smula sönder för hand och låta torka också.

Annons:
storost
1/16/11, 1:10 AM
#1

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
1/16/11, 4:42 AM
#2

Men har för mig man egentligen gör det av "durumvete".

Hittade den här filmen men det känns inte som om det egentligen är couscous? Jag har sett dokumentär om couscous och de rullade mellan blad pastadeg och lät den torka i solen.

storost
1/16/11, 11:53 AM
#3

Couscous är gjord av mannagryn från durumvete, hirs eller korn som man gjorde fuktigt. När man häller vätska till spannmål, då börjar det att bryta ner stärkelse med hjälp av enzymer.

För att framställa couscous finns troligtvis många möjligheter. Men jag håller med dig, att det som visas i videon känns inte som man gör det vanligtvis.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: