Annons:
Etikettmatprat
Läst 10235 ggr
MonisN
2011-01-20 18:21

Vilken potatis är godast?

Häromdagen köpte jag en påse (dyr) sparrispotatis för att se om den var så mycket godare än annan potatis. Och JA, det var den verkligen. Jag gjorde rostade rotfrukter i ugnen med denna potatis klyftad med skalet kvar och den hade en himelsk konsistens och smak. Något jag kan rekommendera.

Annars är King Edward min favorit för jag gillar mjölig potatis, men sista tiden har jag inte fått någon god King Edward utan köpt fast potatis i lösvikt. Vet inte ens vilken sort det är för det står sällan i min butik. Den har varit okej och god, men kommer inte i närheten av sparrispotatisen.

Vilken potatis är er favorit?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Emaljoh4
2011-01-20 18:30
#1

Jag har smakat King Edward också,  och minns jag rätt så gillade jag den potatisen väldigt mycket.

Har inte någon större koll på vilka potatisar jag äter direkt

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[cancan]
2011-01-20 18:45
#2

Jag gillar nypotatis/färsk potatis mest..

annars är mandelpotatis också väldigt gott

storost
2011-01-20 19:11
#3

Tidigare var det Nicola som jag gillade.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MaMaMade
2011-01-20 20:37
#4

Sparrispotatisen är väldigt god men då jag försöker att inte äta så mycket potatis och den vi sätter, bör vara resistent mot diverse sjukdomar samt lagringsbar, så blir det mest Asterix. Mandel är väl god, men bäst är ju nypotatis och då spelar det inte någon roll vad det är för sort, tycker jag i alla fall!

Maria
2011-01-20 22:17
#5

Det beror alldeles på vad det är för mat man ska laga. Alla potatisar har ju olika egenskaper, färg och konsistens.

Mjöliga, fasta, gula, till och med blåFlört

Egenodlad mandelpotatis är inte dumt förstås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2011-01-20 22:23
#6

Asterix, folva, bintje, king edward.

Annons:
pyromanen
2011-01-20 22:25
#7

Sparris och Equisa (eller hur det stavas) gillar jag bäst.  Vi odlar våran potatis själv och sätter alltid några radar sparrispotatis, fast mest sätter vi av resistenta sorter eftersom vi inte användar kemiska bekämpningsmedel. Sparrispotatisen får alltid olika svampsjukdomar, förr eller senare, det varierar mellan åren. 2010 blev det senare, vilket innebar att vi åt sparrispotatis nästan varje dag från början på juli till början på septemberTungan ute, på slutet började de bli dåliga men då var de nästan slut. Vissa år har vi bara haft sparris under några veckor innan de ruttnat i marken.

De resistenta sorterna vi har nu heter asterix (håller tyvärr på att inte vara resistent längre), Mathilda och nån efterträdare till Asterixen som jag inte minns vad den heter, en ny sort som är lite avlång och med rött skal som asterix.

Blå mandel tycker jag också är jättegod, men det var många år sedan jag hade den.

MaMaMade
2011-01-20 23:22
#8

Har provat att sätta sparrispotatis ett par år men de hinner inte växa till sig här uppe. Rynkar på näsan Asterixen brukar dock ge stora skördar per planta.

Honestyisdead
2011-01-21 07:18
#9

Mandelpotatis är så gott!

MonisN
2011-01-21 07:24
#10

Det finns ju faktiskt en hel del goda potatisar kom jag på nu när jag läser alla inlägg. Mandelpotatis är också väldigt gott, men precis som sparrispotatisen så är den dyr. Asterix är också en god vardagspotatis. Färskpotatis är förstås också gott när den tiden är, synd bara att man inte kan göra mos på den.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Maria
2011-01-21 10:22
#11

Mandelpotatis från Norrland är helt oslagbar jämfört med den odlad mer söderut. Kan det bero på solen tro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2011-01-21 10:29
#12

#11 Ja det gör det nog, det vill säga många av våra svenska grönsaker smakar mer än de som är odlade längre söderut. Detta beror på att vi har det lite svalare här och mognadstiden är längre.

Färskpotatis med lite kryddsmör på är himmelskt gott Tungan ute Sen vill vi ha fasta potatissorter Asterix och Sava blir det mest här till vardags.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[YlvaP]
2011-01-21 14:17
#13

Äter inte så mycket potatis. Men när jag äter så blir det en fast potatis. Klarar inte av mjölig. Vad dom heter har jag ingen aning om.

Annons:
Vosjes
2011-01-22 15:40
#14

Jag tycker om all potatis, i alla olika former.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Upp till toppen
Annons: