Annons:
Etikettmatprat
Läst 4358 ggr
DesK
2011-01-18 19:11

Kostrådens vara eller inte vara

I Uppsala Nya Tidning finns en intressant och tänkvärd artikel om kostråden som vi har blivit matade med sedan 1960-talet. För mig känns det som att vi står inför ett paradigmskifte angående kostråden för det stora flertalet människor. Det är så otroligt många faktorer som spelar in i detta. Bland annat har exempelvis läkemedelsindustrin allt att vinna på att folk behöver medicin för att motverka matens verkan eller för att förstärka matens verkan. Sedan vet vi ju också alla att det är dyrare att framställa riktigt animaliskt protein och fett än spannmål. Detta gör också att många väljer att vara vegetarianer. Här önskar jag bara en saklig diskussion av de som läser igenom länken noga och reflekterar över den samma.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
storost
2011-01-18 21:00
#1

Jag håller absolut med, att våran kost som rekomenderas från livsmedelsverket är fel. Det behövs inte vara LCHF som på andra ställen rekommenderas, men enligt olika vetenskaplig forskningar skall man främst undivka eller bara äta lite av de snabba kolhydrater som socker, bröd, ris, potatis osv. och mer gränsaker och fett. Var för sig ska kolla var ligger gränsen för de olika ingredienser.

Enligt en forskning i USA började en extrem ökning av diabetes efter man införde "light"-produkter som innehöll socker istället av fett. Främst tyckte folk att man kan äta mer från en sånt livsmedel, men inte resonerade att det är socker istället man tar upp. Så blev det jätte snabb resultat på "sjuksidan".

Jag hoppas att det blir någon förändring så småning om med kostrådet. Som du skrev DesK, är det främst läkemedelindustri som vinnar mest på skjuk folk.

Men inte heller bra mat framställs av matindustrin (med undantag). En stor del använder smakförstärkare för att dölja att de använder bara små mängder av de livsmedel som ger smak och är dyrt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

pyromanen
2011-01-18 21:41
#2

Tycker absolut att kostråd ska förnyas efterhand som det finns nya rön.  Och kanske behövs en oberoende granskning eftersom folket på livsmedelsverket har så mycket prestige att förlora om det skulle visa sig att deras rekommendationervarit mindre bra och därför kanske inte är en neutral saklig instans. Mat är ett hett ämne.

Sen är ju kostråden en sak, folks faktiska sockerkonsumption är ju genomsnittligt väldigt mycket större än råden dessutom.  Och industrin har uppfunnit en massa snabbmat med så få bra (dyra) råvaror som möjligt men som änddå "folk" tycker smakar mat och som är snabbt och billigt och marknadsförs, köps och äts som mat. Så all ohälsa som följd av dålig kost kan inte skyllas på bara rekommendationerna heller.

Sen tror jag personligen inte på att det finns en "idealkost" som passar för alla. Känner ju såna som äter LCHF och blivit nya och lyckliga människor. Men jag känner också en som blivit vegetatian och då blev av med en stor del av sina ledsmärtor och veganer som mår utmärkt.

DesK
2011-01-18 21:59
#3

#1 och #2 Ni säger många kloka ord och nej det finns ingen idealkost som passar alla människor. LCHF är bra för många människor som har diabetes eller svår övervikt + att en del andra människor får bukt med en del hälsoproblem med hjälp av LCHF. Sedan vet vi också sedan gammalt att det finns människor som mår bäst av vegansk /vegetarisk kost och självklart ska dessa människor äta det de mår bäst av. Matlust är sajten där vi alla kan mötas och samtala om olika kosthåll, men vi måste också vara mycket medvetna om att det som är rätt för mig kanske inte är rätt för dig Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Bergspuman
2011-01-19 08:23
#4

Jag är ju inget fan av LCHF; det har jag inte gjort någon hemlighet av. Men jag kan tycka att det fortfarande äts alldeles för dåligt med grönsaker i Sverige. Mycket kan tillskrivas vår korta och dåliga odlingssäsong.

Sedan tycker jag fortfarande att det blir onyanserat i debatten. Man lyfter fram kolhydrater som en slags bov, men det finns ju olika typer av kolhydrater, några bättre, några sämre sorter. Inte heller jag anser att vitt mjöl, socker, osv. i större mängder är nyttigt. Och inte heller jag äter sådant i större utsträckning. Men det betyder inte att jag utesluter det helt.

Apropå vitt ris, så är det ju ett faktum att det är basföda för ganska många människor i världen. Jag skulle säga sisådär 2 miljarder. Känns på något sätt övermaga att klassa ned vitt ris och säga att det bör undvikas. Det kan man inte säga till de här 2 miljarderna direkt. Om vi i Sverige istället åt mer som t ex kineser och japaner med mycket större andel grönsaker I maten, då kan vi lugnt äta vitt ris.

Boven enligt mitt tycke, det är snabbmat. Hamburgare, pommes frites, kakor, bakverk, pizza, godis och liknande.

Den kostrevolution jag önskar se i Sverige, det är mera grönsaker. Till varje mål!

Maria
2011-01-19 08:57
#5

#4 Kan bara hålla med.

Dessutom så vägrar jag att tro att potatis med sina kolhydrater skulle vara så illa som den beskrivs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2011-01-19 13:49
#6

Jag instämmer helt i att vi överlag behöver bli bättre på att äta mer grönsaker. Potatis är visst bra mat för den som tål den, men jag äter potatis numera mer som ett litet grönskastillbehör ungefär som man ofta gör i södern. Visst är det helt klart socker, den mesta snabbmaten och andra onödigheter som är den stora boven för många. LCHF-rörelsen förespråkar nu inte bara lågt intag av kolhydrater och högt intag av fett, utan också mat utan onödiga tillsatser.

Jag tycker att det är bra att vi är olika och tänker på olika sätt, så länge vi kan diskutera med respekt för varandras olikheter och olika åsikter. Då får vi fin bredd här på sajten, vilket är eftersträvansvärt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Calmare
2011-01-19 20:19
#7

Som #6 skriver Glad

storost
2011-01-19 20:44
#8

#4 Jag vill bara förtydliga, att jag inte BARA skrev att man skall undivka ris osv., jag skrev eller bara äta lite av…. Ris i för sig är en ganska snabb kolhydrat och har en glykämisk last från 23/100 gram (låg GL = 0-10 / medel GL = 10-20 / hög GL = > 20. Glykämiskt last beskriver hur en livsmedel påverkar blodsockret.). Vittbröd har en ännu högre GL som ligger på 48/100 gram.

Sen har den asiatiska mäniskan andra enzymer som vi europäer inte har och en del enzymer fattas de. Vi till exempel tål ost, men inte den största delen av den asiatiska mäniskan.

Sen håller jag med, att vi ska äta mycket mer grönsaker.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Bergspuman
2011-01-19 21:03
#9

#8 Förmodligen skulle det här pratet om vitt ris ses på med mer eller mindre löje i Kina, Japan, Indonesien, Iran, Indien, Korea, Dubai, Saudiarabien, Turkiet, m fl länder. Så jag tar det med en nypa salt. Flört

pyromanen
2011-01-19 21:33
#10

Och för flera miljarder människor handlar det om att få mat så man blir mätt och då blir all prat om glykemiskt index lite absurd.  Något man behöver bry sig om när man är så rik att man har ett helt vansinnigt utbud av matvaror att välja bland samtidigt som man arbetar väldigt lite fysiskt.

Var några månader i Vietnam 1990, d.v.s. innan deras utveckling till turistland och marknadsekonomi.  Kommunistiskt. Ingen var rik, alla var ungefär lika fattiga.  Mat var = ris eller risnudlar i någon form, 3 gångar om dagen (i bästa fall) + lite snabbfrästa grönsaker, lite fermenterat fisksås (svart-brun sås som påminner om soyasås men gjort på fisk, inte soyabönor) och ibland lyxade man till det med ägg eller grodlår eller fjäderfä om det var riktigt kalas och jag ljuger inte när jag säger att jag inte såg en enda överviktig person på 2 månader.

Nu menar jag inte att vara nedsättande mot alla de som faktiskt har problem med diabetes, övervikt, metabolt syndrom, inflammationer, hjärtinfarkter mm.  Det är ju faktiska stora problem som finns, men jag tycker det är viktigt att behålla perspektivet och inte tro det är ris i sig som är en "olämplig föda",  Ris är och har i flera tusen år varit lika med mat för en stor del av jordens befolkning utan att de haft problemer med glykemiskt indix. Samtidigt finns det människor idag i våran del av världen som inte mår bra av att äta mycket ris.  Ömsesidig respekt innebär för mig att se att båda sanningar finns samtidigt och inte kan eller ska överföras på varandra.

Upp till toppen
Annons: