Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 3273 ggr
Carin1964
2011-01-23 10:38

Reducerad balsamico till gelé

Jag ska ha en förrätt på ett bröllop (minivästerbottenpaj, räkröra och parmesanflarn). Till detta har jag upptäkt att reducerad balsamico som man köper på flaska passar bra ihop. Det behövs något litet sött som balanserar upp det hela. Jag har då tänkt göra egen reducerad balsamico. MEN nu till saken. Jag tycker det ser så 90-talsmättigt ut att ringla ut balsamicon, så jag funderar på om man skulle göra det till en gelé istället. Vad tror ni om det?

1. Hur sjutton gör man den i så fall?

1. Ska man hacka den eller lägga upp den i kuber eller på något annat sätt? Vad skulle bli snyggast helt enkelt?

Här kan ni se min förrätt http://carinpeter.blogspot.com/2010/12/brollopsmat-forratt.html

Annons:
storost
2011-01-23 16:46
#1

Om du vill koka en gelé av balsamico, då skulle jag förreslå, att du använder gelatin eller agar-agar till det. Jag har aldrig provat sånt, men det skulle egentligen funka.

Skillnaden är, att med gelatin har man mycket lägre temperatur som man lagar själva såsen. Men när man har den i munnen börjar såsen att vara flytande igen på grund av värmen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: