Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 7261 ggr
Emaljoh4
2/1/11, 1:44 PM

Platt kladdkaka...

Varje gång jag går förbi till exempel caféer med mera, så har de stora kladdkakor, ofta höga. Men hur i hela friden gör man så att det blir så!? Varje gång jag bakar kladdkaka blir den alltid så platt. Rynkar på näsan

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
DesK
2/1/11, 5:00 PM
#1

Hum kladdkakor är väl ofta rätt platta - särskilt i mitten. Jag ska fråga min kladdkakeexpert när hon kommer hem. Vad använder du för recept? Och hur stor form har du?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2/1/11, 5:31 PM
#2

platt = gott Cool

åååh nu ska jag baka kladdkaka! Det är ditt fel Tungan uteSkrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Chestnut
2/1/11, 8:13 PM
#4

Jag har ett recept som sällan blir fel! Både hög och kladdig på samma gång såvida man inte gräddar den för länge eller i för vid form.. (perfekt i 24-26 centimeter i diameter)

150 gram smör
3 deciliter strösocker
1 deciliter kakao
1 matsked vaniljsocker
(eventuellt ett par droppar pepparmyntsolja för lite mintchoklad smak)
2 ägg
2 deciliter vetemjöl
1 tesked bakpulver
100 gram grovhackad choklad

Ugn: 175 grader, näst nedersta falsen och 17-22 minuter.

Smält smöret i en kastrull som rymmer minst 1,5-2 liter. Drag av kastrullen från plattan och rör ner socker + kakao (samt eventuell pepparmyntsolja).

Rör ner äggen ett i taget, använd inte elvisp men rör kraftigt. Blanda vetemjöl och bakpulver, tillsätt detta under omrörning. Slutligen rör du ner den hackade chokladen innan du häller smeten i en smord ungsform.

Efter gräddning ska kladdkakan svalna till något och därefter ligga i frys/kyl minst 40-60 minuter för att stelna och svalna (annars blir det lite väl kladdigt…)

Smaklig kladdkaka! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

Emaljoh4
2/1/11, 9:52 PM
#5

Men vad är det för chokladkladdkaka/chokladkaka som serveras med grädde som typ är ganska höga? Det kanske inte ens är kladdkaka Förvånad

Ingen anning!

#3 Oj, 1 deciliter kakao lät VÄLDIGT mycket!!!! FörvånadTungan ute Men det kanske behövs för en hög (HAHAHAHA; en hög kladdkaka, lät kul) kladdkaka! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chestnut
2/1/11, 10:40 PM
#6

#5 Kan det vara någon slags brownie du tänker på kanske?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Elshira
2/1/11, 11:33 PM
#7

Det brukar finnas chokladtårta eller liknande (typ som brownie eller kanske en mix av kladdkaka och sockerkaka) med chokladtryffel ovanpå. Den serveras med grädde.

Men en kladdig oh äkta "kladdkaka" har jag nog aldrig sett själv faktiskt, men jag ska helt klart testa reseptet i #4!

Hakuna matata!

Vosjes
2/2/11, 12:46 AM
#8

#5
Haha nu fick du mig att skratta Oskyldig

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Elshira
2/2/11, 1:03 AM
#9

Man burkar ju ha i typ "4-5 matskedar" i en kladdkaka (i alla fall de jag gör, vanlig platt)

4-5 x 15 = 0.6 deciliter - 0.75 deciliter

Så gör man en stor kaka så är nog 1 deciliter alldeles lagom Glad

Hakuna matata!

Emaljoh4
2/2/11, 8:08 AM
#10

#8 Hihiih, kul att inte bara jag har den där sortens humor. Vet inte om min konstiga humor beror på att jag är ungdom och då är man "försiktig" med vilka ord man använder ObestämdTungan ute Det kan ju låta fel annars , hihihi

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vosjes
2/2/11, 12:48 PM
#11

#10
Har man sådan humor försvinner den aldrig och då gör det inget om man är 15 eller 50.
Både jag och min sambo räknas mer eller mindre som vuxna men vi sitter fortfarande och tittar på tecknat så vi är väl lite barnsliga ändå. Flört

Jag har smakat på en gudomlig chokladkaka ett par gånger.
Botten är typ digestivebotten eller liknande och på det är det ett stort högt lager av någon sorts kladdig chokladmousse, kladdkaksblandning i smak och konsistens och på toppen är det ett lager med typ chokladtryffel och till det blir det jordgubbar och eventuellt lite grädde.

Nej nu får jag skärpa mig, sånt här är farligt att tänka på såhär på morgonen Oskyldig

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[TrevorS]
2/2/11, 5:16 PM
#12

Vet inte varför men jag har sett att de kallat chokladkaka med chokladbitar i för kladdkaka, men den är ju inte ens kladdig så varför förstår jag inte. Sedan förstår jag inte hur folk kan låta ha kladdkakan inne så länge att det blir en kaka och inte kladd i heller. Flört

Fredriiks
2/4/11, 12:56 AM
#13

vissa konditorier kan kalla sina kladdkakor för kladd tårta dessutom. Då är dom lite högre än dom "orginala" kladdkakorna men har samma konsistens och kladd fast med egna eller lite omgjorda recept.

Annons:
Emaljoh4
2/13/11, 6:57 PM
#14

Ska testa recept #4 nu! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chestnut
2/13/11, 7:00 PM
#15

#14 Tala gärna om hur det blev!

Med vänliga hälsningar
Chess

Emaljoh4
2/13/11, 7:42 PM
#16

#15 Ja, det ska jag göra! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
2/13/11, 8:50 PM
#17

Liten recension:

Receptet som finns i #4 var riktigt riktigt gott! Förmodligen  den bästa kladdkakan jag någonsin har smakat! Skrattande

Lite seg och god sådär. Hade grädde och florsocker till, mums! Skrattande

Så det rekommenderas verkligen!

Kommer skriva upp det här receptet i min kokbok. Hihi!

Kladdkakan blev även lite högre än det jag har lyckats med tidigare! Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
2/13/11, 9:07 PM
#18

SÅg nu att jag hade läst receptet lite fel! Tungan ute Det står en matsked vaniljsocker, trodde det stod tesked. SÅ jag tog en tesked vaniljsocker, men det blev lika gott! Skrattande Äkta vaniljsocker var det dessutom

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chestnut
2/13/11, 9:34 PM
#19

#17 Kul att du också tyckte om den. Glad Är inte så noga med vaniljsockret, har till och med skippat det en gång när det inte fanns hemma och kakan blev god i alla fall. Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

Vosjes
2/13/11, 10:30 PM
#20

Åh vad roligt!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Emaljoh4
2/13/11, 11:13 PM
#21

#19 Hehe, insåg att jag är dålig på att läsa recept! Tungan ute Hade den längst ner i ugnen, även om det var NÄST längst ner, hha. Skrattande Hade inte 100 g choklad heller, utan tog några bitar mörk choklad med 86% kakao Glad

vart har du hittat receptet?

Jag rekommenderar alla den iallafall!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Chestnut
2/14/11, 12:18 PM
#22

#21 Det finns ett liknande recept lite överallt, både Allt om Mat har haft med det och i flera kokböcker (kommer inte ihåg exakt vilka).

Men det receptet är inte samma som det i #4 utan det är min egna variant på det hela. Glad Har aldrig stött på att någon gjort som jag i alla fall.

Med vänliga hälsningar
Chess

Emaljoh4
2/14/11, 4:29 PM
#23

#22 De kladdkakerecept jag har läst, då vispar man socker och ägg pösigt,

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Upp till toppen
Annons: