Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 3745 ggr
Emaljoh4
2/13/11, 12:47 PM

Bakelser utan socker?

Är det någon som har något/några goda recept på något bakverk utan socker? Skrattande (och inget annat sötningsmedel)

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
MaMaMade
2/13/11, 12:54 PM
#1

**Chokladbrulée från Odense
**180 gram Odense Mörk Choklad 70%
170 gram grädde
70 g mjölk (3%)
1 ägg

Börja med att hacka chokladen i mindre bitar. Koka upp grädden, slå den över chokladen och rör tills chokladen har smält. Sätt ugnen på 150°C.
Blanda mjölk och ägg och rör sedan ihop det med chokladen. Slå upp krämen i ugnsfasta formar, ungefär 1 centimeter högt i varje form. Baka i ugnen cirka 15 minuter.

Mycket smaskig tillsammans med en klick vispgrädde och hallon! Glad

MaMaMade
2/13/11, 12:56 PM
#2

Charlottenlunds chokladchock

Kock: Malin Wedin TV-program: Halv åtta hos mig

Mandeltårta med ljuvlig chokladkräm serveras med säsongens bär och lättvispad grädde. Receptet kommer från programmet Halv åtta hos mig i TV4, där glada amatörer får visa prov på sin matlagningskonst.

Antal portioner: 4
Färdigt på: 60 minuter

Botten400 gram mandelmassa
4 äggvitor
smör

Chokladkräm4 äggulor
1 deciliter mellangrädde
1 deciliter socker
100 gram mörk blockchoklad
150 gram margarin
50 gram rostad flagad mandel

Gör så här

1. Botten: Riv mandelmassa grovt. Vispa äggvitor till hårt skum och blanda samman. Rita ut 2 ringar på bakplåtspapper till exempel efter en mattallrik och smörj med smör. Bred ut massan jämt och grädda rundlarna i 175 grader i cirka 15 minuter. Ta ut och låt svalna.

2. Chokladkräm: Sjud upp gulor, grädde och socker. Lägg ner blockchoklad i bitar sedan fettet, låt sjuda några minuter (ej koka). Ta av och låt krämen svalna.

3. Bred ut krämen mellan och ovanpå mandelbottnarna. Garnera med rostad flagad mandel.

4. Servera med olika bär eller frukter samt lättvispad grädde.

Här innehåller krämen tyvärr socker men om jag minns rätt så halverade jag mängden när jag gjorde den. Tyvärr är det jättelänge sedan så jag minns inte säkert. Vet inte om det går att utesluta helt, borde gå men blir kanske väl bittert.

Emaljoh4
2/13/11, 12:57 PM
#3

Åh, tack för så snabbt svar! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

MaMaMade
2/13/11, 1:02 PM
#4

En jättegod kräm (typ mousse)! Har ätit den utan honung ibland och det blir helt okej, men tänk på att honung faktiskt innehåller en massa nyttigheter som inte vanligt socker innehåller. Jag brukar skippa alkoholen, tycker det blir mycket godare med bara chokladsmaken. Går nog bra att använda som till exempel biskvifyllning. Kommer från ICA´s hemsida.

Chokladmascarpone-kräm (4 personer)

  • 1 paket mascarpone (250 g)
  • 1 matsked honung
  • 1 matsked konjak
  • 100 gram mörk choklad.

Blanda ned konjak och honung i rumstempererad mascarpone, smält chokladen och blanda ned den också. Servera med lite bär exempelvis jordgubbar och lite hackade rostade hasselnötter. Man kan om man vill krydda med lite chilipulver 1-2 kryddmått. (Ställer man krämen i kylen blir den riktigt hård.)

MaMaMade
2/13/11, 1:08 PM
#5

Om du äter mjöl så kan du ju grädda smördeg och fylla med grädde och färska bär, typ en Napoleonbakelse.

Emaljoh4
2/13/11, 1:55 PM
#6

Åh, tack för recepten, låter väldigt gott! Skrattande

Och i recept #4 , vet inte om jag kan få tag på konjak med tanke på att jag är under 18, hehehehe!! Tungan ute SÅ jag klarar mig nog utan alkohol. Glad

Och recept #5, lät riktigt mums! Och inte svårt att göra heller Glad

Hur fyller man smördegen med grädde och bär? Alltså man gör smördeg, sen tar man och skär en botten, fyller grädde och bär ovanpå, sen smördeg igen? Som ett tak?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
MaMaMade
2/13/11, 3:20 PM
#7

Jepp, ungefär såhär tänkte jag mig. Glad

Jo, alkohol bör man undvika över huvud taget, men det finns mycket annat man kan smaksätta med, fruktessencer /skal, chili, kardemumma och andra kryddor /örter.

[TrevorS]
2/13/11, 3:22 PM
#8

Fruktsocker bakar jag ibland med eller sötningsmedel. Skrattande

Emaljoh4
2/13/11, 3:23 PM
#9

#7 Åh, det där såg riktigt  gott ut!! Skrattande SKulle göra nåt liknande en gång. Hade vaniljkräm… Problemet var att jag gjorde fel!!!!! Jag läste på fel recept, så det som skulle vara vaniljkräm blev istället vaniljsås. Och som du förstår blev det rätt misslyckat i det sammanhanget! Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Elshira
2/14/11, 1:57 PM
#10

Struvor går att göra utan socker (dock friteras det ju). Jag skulle nog aldrig äta dem utan socker, men mamma och pappa äter dem utan.

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: