Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 5168 ggr
AnneN
2011-02-05 17:18

Vad byta mjölet mot i matlagning?

Det är så att jag nu blivit glutenintollerant och bör därmed undvika allt vad gluten heter i maten.

Vet att det finns en massa olika glutenfria mjölmixer som ska vara bra till bakning, men då jag lagar mat så har jag alltid använt vanligt vetemjöl till att göra redningar i såser, grytor & stuvningar, men vad är det bästa att byta mjölet mot i dessa redningar?

Tacksam för svar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
MaMaMade
2011-02-05 17:35
#1

Annan stärkelse som till exempel potatismjöl eller majsmjöl.

DesK
2011-02-05 18:04
#2

AnneN aj aj inte roligt att bli glutenintollerant - känner med dig. Tack och lov finns det många ersättningsprodukter numera. Du kan testa att koka ihop såsen helt utan redning (så gör jag oftast), det tar en stund men blir ofta mycket bra. Sen tror jag att det kan funka att reda såser och soppor med en aning fiberhusk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emaljoh4
2011-02-05 20:28
#3

Kan man bara bli glutentolerant!? Hur går det till?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

AnneN
2011-02-05 20:39
#4

#3 Ja det verkar som man kan det för jag har aldrig förr reagerat på gluten, men nu senaste månaderna har det plötsligt blivit så att magen pajjar om jag äter något med gluten i.

Har även under de senaste åren utvecklat en del andra allergier, jag som aldrig varit allergisk mot något som barn.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MaMaMade
2011-02-05 20:41
#5

Många kan vara intoleranta utan att ha de klassiska symptomen med  till exempel uppsvälld mage och/eller viktnedgång. Känner flera som bara mått "lite konstigt" och fått diagnosen sent i vuxen ålder. Men överlag har intoleransen funnits där hela tiden, om jag förstått dem rätt.

Vosjes
2011-02-05 20:45
#6

Sen kan man ju bli överkänslig/allergisk för olika saker genom förändringar typ stress, väder, fel kost och mycket mer.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
[Tassy]
2011-02-05 23:40
#7

Maizena fungerar ju att reda med. Sedan finns det ju som du säger mjölmixer, potatismjöl och glutenersättning. Det är svårt att få det lika bra, men man lär sig med tiden. Ge inte upp hoppet, med tiden smakar det bättre. (Jag avskydde det mesta glutenfria i början, men efter ett tag blev det bättre).

Kanske backar andra allergier tillbaka en del sen om du får ordning på din glutenallergi, det kan ställa till mycket oreda.

Elshira
2011-02-09 03:41
#8

Maizena använder jag ofta i matlagning i alla fall! Tycker det är så mycket lättare än mjöl/potatismjöl då det inte blir klumpar och är lätt att bara höfta i lite till utan att man behöver "börja om från början".

Hur det är på bakfronten vet jag dock inte då jag moffar i mig specialvetemjöl till både höger och vänster.

Hakuna matata!

Honestyisdead
2011-02-09 15:27
#9

Använder också majzena när jag ska reda en sås. Eller så gör jag som DesK och låter såsen koka ihop sig.

Upp till toppen
Annons: