Annons:
Etikettmatprat
Läst 20206 ggr
Vosjes
2/6/11, 6:02 PM

Vad är eran favorit pizzafyllning?

Vad tycker ni om att ha på pizza? Hemmagjord som hämtpizza.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
MaMaMade
2/6/11, 6:18 PM
#1

På köpe-pizza ska det vara (tunn botten för det första) skinka och ananas eller "oxfilé" och gorgonzola- alternativt bearnaisesås.

På hemgjord föredrar jag nog salami- och oliver samt massor av en lagrad prästost eller vitlöksfräst mangold och *massor* av mjukstekt lök glaserad med lite farinsocker, massor av ost på kryddad med pecorino. Rökt lax, broccoli och västerbottensost är inte heller dumt!

Vosjes
2/6/11, 8:35 PM
#2

Jag föredrar den vanliga Hawaii (skinka och ananas) eller en lite kryddig pizza med Taco- kryddor och sås lite oxfilé lök vitlök och japapenos.
Banan och kyckling och currypizza är aldrig fel heller.

Däremot har jag en dålig vana att alltid doppa kanterna i bearnaisesås.

Oskyldig

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
2/6/11, 9:01 PM
#3

När vi köper pizza köper vi oftast 4 olika och sen delar vi upp dem så alla får en bit av varje pizza. Kebabpizza, fyra årstider, pizza med kött och gorgonzola och så en halv- eller helinbakad pizza var de vi köpte senast.

På hemgjord pizza blir det oftast skinka, tomatsås, färska champinjoner, finstrimlad rödlök, färska tomater i skivor och massor av ost - gärna flera sorter. Det är också gott att göra pizza på fillodeg med fint strimlad rödlök, lufttorkad skinka, oliver och bara lite ost. Hemgjord pesto, fetaost, färska tomater i skivor och finstrimlad rödlök är också gott Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
2/6/11, 9:16 PM
#4

Desk,
Jag måste säga att din filodeg pizza lät jätte god och sen måste jag säga att Teddie är super söt på din bild!

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

DesK
2/6/11, 9:33 PM
#5

Idén till fillodegspizzan fick jag på en vintur i Kapregionen och det blev inte så tokigt när vi testade att göra den själva hemma här. Dessutom är det ju bekvämt när det finns färdig fillodeg i frysen Oskyldig

Bilden på Teddie är helt nytagen från idag och du hittar den i min tråd Dessans hundbilder på Konstnärer Glad Du kan se vad vi gjorde idag i denna tråd på xponerat.se

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
2/6/11, 9:38 PM
#6

Jätte gott låter det i alla fall! Skrattande

Ska titta in på bilderna.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
fridaas
2/6/11, 10:30 PM
#7

På hämtpizza vill jag ha; tunn botten, tomatsås, pizzaost, jönköping kebab, lök, färska tomater, isbergssallad, pommes och äkta kebabsås (den från jönköping alltså) Tungan ute

Gör vi egen så blir det oftast: tunn botten, tomatsås, tigersås, gul lök, strimlad skinka, färska tomater, champinjoner, oregano och mozzarella

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Vosjes
2/6/11, 10:45 PM
#8

#7
Nu gjorde du mig nyfiken - vad är jönköping kebab? Förvånad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

fridaas
2/6/11, 11:07 PM
#9

#8 Äkta kebabsås är det Tungan ute Det sägs att kebabsåsen uppfanns i Jönköping på -70talet.. på de flesta ställen som inte är jönköping med omnejd, får man antingen vitlökssås eller tomatsås när man beställer kebabpizza.

Men i jönköping har de en helt annan variant som är 100gånger godare än tomatsåserna och vitlökssåserna.

Här kan du läsa lite mer. Jag har träffat ganska många som verkligen ogillar "kebabsåserna" som de ätit hos sig och sen kommer de till jönköping och blir totalt omvända Glad

Oj såg nu att det var själv kebaben du frågade om och inte såsen.. men det får stå kvar.. jönköpings kebab är fläskkarré som är strimlade i små bitar istället för nötkött som är långa , tunna breda skivor

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Vosjes
2/6/11, 11:39 PM
#10

OK då vet jag hur den smakar då jag själv smakat både kebab och sås från Jönköpings län! Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Honestyisdead
2/7/11, 7:15 PM
#11

På pizza brukar jag vilja ha skinka eller kebabkött, jalapeños, annanas och blandad sås, stark och vitlök.

Undrar lite, kebaben kommer ju inte härifrån, så varför uppfanns kebabsåsen i Sverige? Tror nog att det fanns innan 70 talet,i andra länder Tungan ute

[YlvaP]
2/7/11, 7:25 PM
#12

Köper jag en sån där fryspizza så skall det vara den med biff och bearneise på.

Pizzeriapizzor så tar jag gärna med skinka, kebab och rödlök.

Hemmapizzor blir det skinka och bacon.

storost
2/7/11, 10:46 PM
#13

Vi köper aldrig pizza och gör LC varianten med tonfisk, räkor, ananas, champignoner, tomatsås och ost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
Elshira
2/9/11, 3:24 AM
#14

Jag är den som aldrig kan välja mellan kebab eller pizza - så ja, varför inte slå två flugor i en smäll Oskyldig

Nej men nere på baren här så har den en SJUKT god pizza! Den är kryddig och matig, inte alls lika tråkig som en "hawaii" (som jag annars brukar ta). brukar sällan gilla diverse "konstigheter" på pizza men denna är gudomlig:

  • Salami
  • Fläsk eller oxfilé
  • Bacon
  • Jordnötter (mums, de ger verkligen knorr på pizzan!)
  • Och det vanliga "tomatsås och ost", tror det är lite paprika med

Den äts med lite bearnaisesås, dock i ganska liten mängd, annars blir det sliskigt om man ska försöka få i sig hela Glad

Hakuna matata!

Stephanie
2/9/11, 3:25 PM
#15

Ojojoj, hemgjord pizza är verkligen min grej! Oskyldig

Framförallt gör jag alltid en tjock botten, mums enligt mig! Sen brukar jag ha på ananasringar, skinka, banan, curry, jordnötter samt några Skrattande kon-ostar. Så gott! Skrattande Har inte alltid på banan/curry/jordnötter, men grunden är ananas och Skrattande-kon. Har experimenterat med bearnaisesås, kyckling och andra grejer, allt efter humör.

Åt hemlagad pizza för två dar sen, skulle lugnt kunna äta det idag igen Oskyldig

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

SaraC
2/11/11, 11:22 PM
#16

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i pizza. Men vi har en lokal pizzeria här som gör amerikanska pizzor som är underbart goda. Deras "El Taco" älskar jag. På den är det tomatsås, ost, mexikansk köttfärs, salsa, guacamole, gräddfilsdressing och tacochips. Fast jag pillar bort tacochipsen och beställer med vitlökskanter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jutte
2/19/11, 6:43 PM
#17

jag brukar göra nån slags variant på pissaladiere (fransk variant, tror jag, av italiensk pizza) vet ej var jag fått receptet, gör den rätt ofta sedan många många år tillbaka

pizzabotten, färdig deg eller egen

sen skivar jag gul lök tunnt, MYCKET lök, 3-4 stycken till en långpanna

låter den bli mjuk men inte bränd i olivolja

pressar över MYCKET vitlök, 3-4 klyftor

tillsätter tomatpuré, ½-1 deciliter och en gnutta socker

drar några drag med pepparkvarnen, salt, några kvistar FÄRSK timjan

och slår över ett glas vin (vitt eller rött) (ta ett glas själv också)

låt puttra på svag värme tills vätskan kokat in och du har en röra i pannan.

bred ut lökröran över pizzabotten.

lägg nu på skivad paprika, svarta oliver och mer färsk timjan

Ibland lägger jag på sardeller också (men alla gillar inte det)

därefter smakrik riven ost över alltsammans och in i ugnen tills färdigt.

Smaskens.

också trevligt att servera som små snittar till drinken före en middag

[TrevorS]
2/20/11, 12:00 PM
#18

Falafel (friterad)
Veggo-ost
Gul Paprika
Jordnötter
Veggo-kebabsås

Mums. Skrattande

Musiken
2/20/11, 4:36 PM
#19

På hemmapizza så gillar jag öottfars /salami, tomat, champinjoner, massor av ost, lök och ägg.

På köpepizza så brukar jag beställa den vegetariska och be dem lägga på kyckling Tungan ute

[Wera]
2/21/11, 10:37 PM
#20

På hämtpizza: (Tunn botten), det vanliga - ost och tomatsås och oreganokrydda. - Margarita. Inget mer haha :) Fast ibland blir det champinjoner på - _Alfungi.
_Det är inte helt fel med banan eler ananas på heller, dock inte för mycket! Kronärtskocka är också gott.
Ibland har jag beställt "kebabpizza" utan kebab (haha) men då serveras pizzan med färsk sallad, tomat, gurka och fefferoni på.
Mums! Men det är inte alla pizzerior som har det :P
Tycker det är gott att äta dessa pizzor med mildsås (aka kebabsås) eller vitlöksås och pizzasallad på.
Jag är vegetarian :) Därför det lilla urvalet :)

På hemmapizza blir densamma som dom ovan :) fast ibland med oliver och mozarellaost på. Men tycker inte om hemmapizza så jäätte mycket.

Det får absolut inte vara för mycket ost, det ogillas hos mig, fast det får såklart inte vara för mycket av någonting tycker jag.

Annons:
DesK
2/21/11, 10:48 PM
#21

Wera härligt med olika vegetariska pizzaförslag också här Glad Det är ju så himla lätt att halka in på några pizzavariantersom man sen alltid kör med. Därför ar det extra bra med exempelvis vegetariska förslag till pizzafyllning Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
2/21/11, 11:58 PM
#22

Det är egentligen ingen konst att hitta en passande fyllning på pizzan som vegetarian då man bara behöver ta bort köttet eller bara beställa en pizza med allt vegetariskt som man tycker om.

Vegetariska pizzavarianter min vegetarian-mamma brukar äta

- tomatsås ost
- tomatsås ost färska tomater och vitlök ibland även fetaost
- tomatsås ost kebab pizza tillbehör utan kebabköttet
- tomatsås ost lök vitlök tacokryddmix tacosås _minns ej resten
_- tomatsås ost olika sorters ostar

och alla dessa varianter går även att beställa inbakade eller halvinbakade. Glad

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Wera]
2/22/11, 9:30 PM
#23

#22 nej det klart men mina vänner som alltid äter exempelvis chowchow eller vezuvio eller med kebabakött på tycker det är "jättetråkigt" med mina margaritas som bara har ost och tomatsås vilket deras pizzor också har Tungan ute hehe men nu bryr jag mig inte eftersom det är jag som äter den här "tråkiga" pizzan men visst kan det kännas enformigt kanske. Men jag är ingen som tycker om när det är mycket på pizzan heller. Glad

Förut beställde jag en pizza med ananas och banan, det var så myket av båda att osten knappt smält för den var så övertäckt och det var så tjockt och osmakligt Tungan ute- dock har det bara hänt på en pizzeria.

Upp till toppen
Annons: