Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 11706 ggr
MaMaMade
2/15/11, 11:21 AM

"Hemmjölk" och laktosintolerans?

Inte direkt en matfråga men det handlar ändå om mjölk så jag gör ett försök.

Vår yngsta dotter är laktosintolerant. Hon kan dricka/äta lite vanlig crème fraîche/grädde/mjölk men om det blir för mycket för hon lite ont i magen.

Nu har hon smakat av mjölken från ladugården och blev stormförtjust i den. Det verkar dessutom som om hon inte får ont i magen av den (ett dricksglas har gått bra).

Tror ni att det kan skilja markant på upptagning och nedbrytning av laktosen mellan oprocessad o processad mjölk?

Annons:
[TrevorS]
2/15/11, 11:27 AM
#1

Gammeldags mjölk brukar fungera, nu är jag inte laktosintollerant, tål inte proteinet men den har fungerat.

Har hon problem med yoghurt så finns soyghurt eller havregurt. Skrattande

DesK
2/15/11, 11:28 AM
#2

Precis så här är det för både mig och min yngsta dotter. Det vill säga vi kan äta exempelvis pannkakor om de är tillagade på mjölk direkt från ladugården eller gammaldags mjölk, men inte om vi använder homogeniserad mjölk. Tyvärr kan jag inte förklara detta, men jag har hört många människor som reagerar likadant. Dessa människor är sannolikt inte känsliga mot laktos utan det är homogeniseringen som ställer till problemen. Den enda förklaring jag kan komma på är att den icke homogeniserade mjölken lättare kan bearbetas av oss som har detta problem, så ja, det är skillnad på processad mjölk och oprocessad mjölk.

Självklart hör också denna typ av frågor hemma här på Matlust Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2/15/11, 11:41 AM
#3

Intressant, ska öka "dosen" lite gradvis för att se hur det går.

Trevor; ingen av mina 3 laktosintoleranta barn har tagit i havre- och soyaprodukterna ens med sked. De tycker att de är uräckliga.

DesK
2/15/11, 11:49 AM
#4

Var försiktig och ta det lugnt bara. Min dotter klarar numera av att ta en mugg varm choklad med gammaldags mjölk, men hon dricker det inte varje dag utan hon växlar mellan yoghurt med frukt, mackor med varm eller kall choklad och någon matrest från gårdagen till frukost. Till maten dricker vi aldrig mjölk utan det är juice eller vatten som gäller.

#1 Det bekräftar ju att det är skillnad på processad och oprocessad mjölk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2/15/11, 11:53 AM
#5

Jodå, vi har alltid gett litegrann då dietisten gett oss det rådet. Vår son "växte ifrån" sin intolerans och dricker/äter nu vanliga mejeriprodukter och samma väg verkar vår Mellis ta.

Tack och lov blir hon inte jättedålig utan får mer som magknipet man kan få om man ätit lite för fort. Inga diaréer el så, bara lite knip som håller i 15-30 minuter.

Kokt mjölk o grädde går hur bra som helst och de får max 1-2 glas/dagen, vatten annars.

[TrevorS]
2/15/11, 1:31 PM
#6

#3. Det finns olika sorter, havremjölken med choklad älskar jag fast jag kan inte dricka havremjölken som den är. Soyghurt vanilj smakar nästan som vanlig yoghurt med vanilj. Skrattande

Fast människan ska egentligen vara intollerant mot mjölk det är för att man ska veta när man ska sluta amma(?) (forskare är oens om detta, vissa säger att det är så andra säger nej). Sedan har tyvärr vi tränat magen att lära oss fortsätta dricka detta. Många med asiatiska ursprung klarar inte av laktos.

Annons:
MaMaMade
2/15/11, 3:44 PM
#7

Fick nyss svar från dietisten på vårt sjukhus:

"Ang din fråga om pastöriserad resp opastöriserad mjölk och laktosintolerans.
Det är extremt ovanligt med laktosintolerans hos barn under skolåldern . Det är först i tonåren som laktosintolerans har påvisats om inte barnet är från länder där de genetiskt har en avtagande laktasaktivitet, oftast beroende av att mjölk inte är någon basföda.

Ang. laktos i olika mjölksorter och beroende på om den passerat pastörisering ( upphettning till 72 grader celcius för att döda sporer och bakterier) och homogenisering ( sönderdelning av fettet ) så har inget av dessa processer någon påverkan på mjölksockret. ( laktosen) Mjölksocker spjälkas av ett enzym som heter laktas och  produceras i tarmslemhinnan.

Om man har en nesatt enzymproduktion som t ex vid en oläkt tarmslemhinna vid celiaki så kan inte laktosen spjälkas till galaktos och glukos och tas upp i blodet utan går obrutet ner till tjocktarmen och orsakar gaser och ibland diarré. Och då även ont i magen.

Att det skulle vara någon skillnad mellan ladugårdsmjölk och mejerimjölk har jag svårt att se utifrån hur de olika näringsämnen bryts ner i kroppen.
Det kanske inte är laktosen som ställer till besvären för din flicka Jag vet ju inte heller hur gammal hon är."

#6 Så sant som det är sagt. (Mina barn är för övrigt av latinamerikansk och asiatisk härkomst, därav överkänsligheten.)

MaMaMade
2/16/11, 6:16 PM
#8

Fick idag svar från Svenska Celiaki-förbundet där hon som svarade varit i kontakt med 2 st barnläkare.

De sade att det är ovanligt att små barn är laktosintoleranta och att det är mer troligt att hon är komjölksprotein-allergisk. Vissa som är det tål "hemmjölk" bättre än den köpta enligt dem.

Tänker kontakta barnkliniken och se till att det kollas upp. De tyckte inte att det var nödvändigt att kolla henne då hon är från Kina och de flesta därifrån är laktosintoleranta. När jag nu läser på om mjölkproteinsallergi så står eksem och nässelutslag som symptom. Något vi har kämpat med ända sedan hon kom för 5 år sedan! Hon är dessutom väldigt smal (men växer fö rejält på längden). Himmel så irriterad jag blir! Skrikandes

DesK
2/16/11, 6:38 PM
#9

MaMaMade toppen att du delar med dig av vad du får veta om detta! Glad Fortsätt gärna att berätta mer, på så sätt lär vi oss alla mer om detta och många får glädje av dina erfarenheter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MaMaMade
2/16/11, 6:56 PM
#10

Ja alltså man blir lite sur. Vi har ju varit i kontakt med barnkliniken några gånger redan. Alla barn som är adopterade från utlandet får genomgå en undersökning, den som förut kallades för "tropiken" i vardagligt tal. Vi nämnde att storasyster hade problem med laktosen men de tyckte inte att det var nån idé att kolla, vi märker ju om hon reagerar sas det.

Sedan har vi varit dit på grund av problemen med klåda och eksem men ingen har ens tänkt tanken på att hon kunnat vara allergiskt mot komjölksprotein. Man tycker att då det ändå är relativt vanligt här i landet, borde en från asien adopterad 1½-åring vara dubbelt utsatt. Däremot borde ju läkarna ha bättre koll på det än jag som mamma.

Nåja, bättre sent än aldrig!

DesK
2/17/11, 9:30 AM
#11

Anledningen till att du inte tidigare har fått så mycket förståelse för detta är nog att det fortfarande finns många människor här i Sverige som tror att alla människor kan dricka mjölk. Skönt i alla falll att det börjar ordna sig! Glad

Du anar inte hur ofta jag har fått förklara detta för skolhälsovården Obestämd Min yngsta dotter går nu i åttan och hon får fortfarande höra då och då att hon ska dricka mjölk till maten från någon förståsigpåare Rynkar på näsan

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: