Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 3225 ggr
Musiken
2/19/11, 1:44 PM

Pig in a pot - recept

Tänkte bara dela med mig av ett favoritrecept som är både billigt och gott! Glad

3-4 bitar fläskkött (stek, kotlett eller vad man nu föredrar och hittas billigt. Det viktiga är att köttet är i "portionsstorlek" och inte för magert. Ben eller inte spelar ingen roll då köttet blir så mjukt att fettränder och ben bara faller av)
1 liten kålrot
1 stor lök
2-3 morötter
cirka 50 centiliter äppelcider (syrlig och torr, inte sötsliskig)
2 kycklingbuljongstärningar upplösta i cirka 20 centiliter kokande vatten
2 lagerblad

Hacka löken grovt och gör slantar av morötterna och 2x2 centimeter stora kuber av kålroten. Smält rikligt med smör i en ungsfast form med höga kanter på spisen (jag brukar använda en plåt med cirka 6 centimeter höga kanter). Lättast är om man har gasspis, men skulle tro att det fungerar med vanliga plattor med.
Bryn grönsakerna tills löken börjar mjukna och skyffla sedan in dem i ett hörn av plåten där de inte riskerar att brännas.
Lägg i fläskbitarna och bryn dem med. Krydda rikligt med peppar. Häll av lite av smöret om det ser för mycket ut på plåten. När fläskbitarna och grönsakerna ar brynta, häll över kycklingbuljongen, lagerbladen och cidern och koka av en del av vätskan (viktigt är att grönsakerna och köttet forfarande är täckt dock!).
Sen är det bara att täcka över formen med ett lock eller folie och stoppa in i ugnen i cirka 2 timmar på 170-200 grader. Ju längre det tillagas, dess bättre dock.

Annons:
DesK
2/19/11, 2:18 PM
#1

Tack för ett jättebra recept! Glad Om man inte har gasspis är det nog bättre att bryna grönsaker och kött i en stekpanna och sedan lägga över allt i ugnsformen. Alternativ till ugnsplåt är exempelvis en gjutjärnsgryta eller annan ugnsfast gryta. Samma sak går säkert också fint att göra med lammkött.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Musiken
2/19/11, 2:26 PM
#2

Jo, det går säkert bra det med. Dock försökte jag med det sist och fick inte riktigt till det. Men det kan ju vara jag som klantade till det också Glad

Alternativ till cidern glömde jag ju lista också! Hittar man ingen bra sådan, så fungerar vin + äppelmos och lite socker precis lika bra Glad

DesK
2/19/11, 2:37 PM
#3

Till griskött passar det utmärkt med äpplen eller äppelmos och cider som du förslår, men till lamm kanske det passar bättre med bara vin och vitlök. Sen kan man nog lägga de brynta grönsakerna och köttet i en genomfuktad lergryta också Flört Hur som helst är detta ett urbra recept, som visar att det går bra att använda det lite billigare köttet Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Vosjes
2/19/11, 3:33 PM
#4

Låter supergott och jättebra tips Dess! Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Aquelegia]
5/4/13, 1:35 PM
#5

Kan man göra denna i hel bit? Vill skiva upp det efteråt, hur påverkas tillagningstiden då?

DesK
5/4/13, 1:43 PM
#6

Det går säkert bra att göra i hel bit, tillagningstiden blir då längre och jag tror att det blir bäst i lergryta eller annan ugnsform med tätt lock 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Aquelegia]
5/4/13, 1:54 PM
#7

Har bara en ugnsform med lock så den fåre bli ^^ Hade varken vin eller äppelcider så tog äppelcidervinäger, en skvätt matlagnsvin rött (hade inget vitt hemma) och en släng vitvinsvinäger. Just det äppelmos! Ska ju inte bli surstek heller😛Kommer göra en sås utav skyn. Mosa grönsakerna och ha i lite mer äppelmos i slutet antingen blanka av om den smakar bra reducerad eller reda av. Spännande detta. Aldrig gjort fläskkött på detta vis!

Upp till toppen
Annons: